Az észt alapítású cég, a Starship Technologies 2018 óta szállítja házhoz több mint ezer robotból álló flottájával az élelmiszereket globálisan és az elmúlt években már három és fél milliót is meghaladó alkalommal alkalmazták a szolgáltatást a felhasználók Észtországban, az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában és Finnországban is. A robotok az úgynevezett last mile delivery soran alkalmazhatóak, vagyis a bolttól/étteremtől a vásárlók ajtajáig tartó néhány kilométeren fuvarozzák az árut, miután a helyszínen az alkalmazottak bepakolták a rendelt termékeket a gépek belső terébe.
A céget a Skype egykori alapítói és mérnökei hozták létre azzal a céllal, hogy egy olyan szegmensben nyújtsanak robotikai szolgáltatást, ahol igazán nagy szükség lehet rá, ez pedig a mezőgazdaság és a háztartás mellett a kiszállítás volt Ahti Heinla elmondása szerint. Míg a mezőgazdaságban egyre gyakrabban drónokat alkalmaznak a különféle feladatok kivitelezésére, a takarító robotok, különösen a többféle célra alkalmazható verziók, pedig bonyolultabb felépítést igényelnek, addig a futármunkát könnyen elvégezheti egy egyszerű, kerekeken guruló robot is, ami az elektromos meghajtásának és kis méretének köszönhetően gazdaságosan használható kisebb területek kiszolgálására. Az ajtóig tartó szállítást ugyan gyakran humán munkaerő végzi és a sok helyen kerékpárral közlekedő futárok is környezetbarát módon oldják meg a feladatot, de Alastair Westgarth, a Starship Technologies vezérigazgatója szerint nem ez jelenti a jövőt. A Geospatial Worldnek adott interjújában elmondta:
a robotokra alapozott kiszállítás elkerülhetetlen, többek között azért is, mert az ebben az ágazatban, a házhoz szállításban tevékenykedő humán alkalmazottak túlhajszoltak és nem keresik meg a jogilag nekik járó minimumot sem,
az automata robotokkal viszont nem merülnek fel ilyenfajta problémák.
Az embereket kiváltó robotokat leginkább lokálisan, behatárolt környéken lehet biztonságosan és hatékonyan alkalmazni: a Starship gépei többek között Anglia Milton Keynes településén vagy éppen amerikai egyetemeken végzik a kiszállítást, ahol néhány utcányit kell csak haladniuk a a célhelyszínig. A négyes szintű önvezetéssel funkcionáló robotok szenzorokkal, mesterséges intelligencia és gépi tanulási rendszerrel monitorozzák a környezetet és döntenek a megfelelő útvonalról és manőverekről, például arról, mikor kell kikerülni egy gyalogost, kutyát vagy utcabútort a járdán vagy mikor kell átkelni egy kereszteződésben. A bonyolultabb forgalmi szituációkban a humán dolgozok veszik át az irányítást és döntenek a megfelelő lépésekről: ilyenkor a gépek maguktól megállnak és értesítik a központot, ahol valaki mindig monitorozza a flotta mozgását. A gépek sétatempóban haladnak és minél könnyebre tervezték őket, hogy ne okozhassanak sérülést egy-egy esetleges ütközés alkalmával.
A gépek emellett "aranyosak" is, ami tudatos döntés volt a mérnökök részéről, mivel így a lakosok könnyebben elfogadják és megszokják a jelenlétüket Heinla szerint. A gépek már több mint hárommillió alkalommal vitték házhoz az árut, ami a kezdeti, lassan beinduló évek után, rekordteljesítménynek számít a hasonló szolgáltatást nyújtó robotikai cégek között. Annak érdekében, hogy a gépek általi fuvarozás megbízható módon történjen, a vásárlók egy alkalmazásban végig nyomon követhetik a robot útját és a gép ajtajának kinyitása és termékekhez való hozzáférés is csak applikációval működik.
A Starship robotok egyre több helyen jelennek meg az utcákon, sőt, van, ahol a hétköznapok megszokott részét képezi már a látványuk. Magyarországra még nem érkeztek meg a gépek és nem terjedt el a házhozszállító robotok alkalmazásának szokása sem, de egy kísérleti program indul hamarosan Debrecenben, amelynek során hasonló szállítórobotokat tesztelnek majd a LogiSmile projekt keretében.
(Fotó: Starship Technologies)