A helyi károsanyag-kibocsátástól mentes járművek térhódításával kapcsolatban a közvélemény leginkább az autózásra, esetleg még a közúti tömegközlekedésre és talán egy kicsit a repülésre figyel. Pedig a mobilitás átalakulása ennél is teljesebb körű, egyre újabb és újabb területeken bukkannak fel zéró emissziós járművek.
A svéd Epiroc és a svéd-svájci ABB például most egy elég speciális területen tervezett akkumulátoros, emissziómentes önjáró hajtásláncot. Az új vasúti karbantartó jármű nem bocsát ki káros anyagokat és csendes üzemű, tehát kedvezőbb munkakörülményeket biztosít a vasúti dolgozók számára, nem csak zöldebb, de dízel elődeinél alkalmasabb is a föld alatt, metróhálózatokban és bányákban végzett munkára.
A vasutak biztonságát és tisztaságát fenntartó gépek gyártására szakosodott svéd Railcare azzal a céllal dobta piacra a világ első akkumulátorral hajtott többcélú vasúti karbantartó járművét, hogy a vasúti karbantartási projektek „zöld beszállítója” lehessen. A saját áramforrással, vákuumszivattyúkkal, hidraulika-rendszerrel és kezelőfülkével felszerelt jármű két feltöltés között 4-6 órányi munkavégzésre elegendő energiával rendelkezik, ami nagyjából egy éjszakai műszak hosszának felel meg. A gépet egyszerűen MPV-nek nevezték el, amu a Multi-Purpose Vehicle, többcélú jármű kifejezés rövidítése. Az MPV négy állandó mágneses, folyadékhűtésű, az ABB-nél készült villanymotorját a a svéd Northvolt lítium-ion akkumulátorai látják el energiával.
Az ABB és az Epiroc nyilatkozata szerint a projekt remek példát szolgáltat arra, hogy az alacsony széndioxid-kibocsátáson alapuló fenntartható jövő megteremtése érdekében akár a legnehezebb járművek villamosítása is sikerrel valósítható meg. A cégek az e-hajtáslánc koncepciót elsősorban a bányászat igényeinek szem előtt tartásával dolgozták ki, azonban az új technológia szélesebb körben is alkalmazható, más olyan berendezéstípusok körében, amelyeket zord környezeti viszonyok között üzemeltetnek, és ma még jellemzően dízelmotorokkal hajtanak meg.
Az MPV prototípusának tesztelése jelenleg is zajlik Svédországban, várhatóan 2021-ben kezdődik meg a gyártás. A Railcare egyelőre három ilyen jármű megépítését tervezi, melyekkel a skandináv országok és az Egyesült Királyság területén üzemeltetett saját flottájának régi dízelüzemű járműveit kívánja kiváltani.
{{https://raketa.hu/onvezeto-kamionok}}
{{https://raketa.hu/yandex-robotauto-tesztvezetes}}
{{https://raketa.hu/onvezeto-auto-baleseti-statisztikak-waymo}}