A németek állami vasúttársasága hidrogénhajtású vonatot fejleszt
2020 / 11 / 27 / felkai.adam
A németek állami vasúttársasága hidrogénhajtású vonatot fejleszt
A Siemens Mobility és a Deutsche Bahn közös projektjének célja a dízelvonatok lecserélése.

A tervek szerint a hidrogéncellákkal hajtott vonat próbájára 2024-ben kerülhetne sor – számol be róla a CNBC. A prototípus, a Mireo Plus H Baden-Württemberg tartományban közlekedik majd Tübingen, Horb am Neckar és Pforzheim városok között. A Mireo Plus H a hidrogéncella mellett Lítiumion-akkumulátort is használ majd. A vonat két kocsiból áll majd, és 600 kilométeres működési távolságra tervezik, a végsebessége pedig 160 km/h lesz. Az egész évre elnyúló próbamenet során a Mireo egy hagyományos dízelvonatot vált fel, így elvileg 330 tonnányi szén-dioxid légkörbe bocsátását spórolja meg.

A Siemens Mobility és a Deutsche Bahn (DB) fejlesztése kiterjed a vonathoz szükséges infrastruktúrára is. Ennek keretében a vasúttársaság részben átalakítja az egyik szerelőműhelyét, hogy a vonatot fogadni tudja, és emellett még töltőállomás fejlesztésére is sor kerül. A hidrogént elektrolízissel állítják elő, ami energiaigényes folyamat ugyan, de ehhez az áramot megújuló energiaforrásokból nyerik.

Jelen pillanatban egyébként a DB 1300 dízelvonatot működtet regionális járatként, valamint a 33 000 kilométernyi sínhálózatuk 40 százaléka nem is villamosított. Ezeken a vonalakon pedig a hidrogénhajtású járművek (már amennyiben persze a hidrogén-előállítása is „zöld” módon valósul meg) nagyban csökkenthetik az üvegházhatású gázok kibocsájtását. A mostani koalíció mellett egyébként más társaságok is fejlesztenek ilyen vonatokat, például az Alstom. A DB-Siemens fejlesztéséhez a költségeket a német Szövetségi Közlekedési és Digitális Infrastruktúra Minisztérium biztosítja.

Környezetvédő aktivisták szerint viszont az európai vasúthálózat javarészt villamosítva van, ezért nem ezeken a helyeken lehetne igazán csökkenteni a kibocsátást a hidrogén segítségével, hanem ahol a különböző akkumulátoros megoldások nem jönnek szóba. Vagyis elsősorban a hajózás és a repülés területén.

A hidrogénnel azonban a legnagyobb probléma, hogy az előállítása – ahogy arról már szó esett – rendkívül energiaigényes. Ez orvosolható azzal, ha az elektrolízishez megújulókból szerzik az áramot, mint ahogy azt most a DB-Siemens tervezi, illetve ha elektrolízis helyett más módszert választanak az előállításra. Egy ígéretes biológiai módszerről mi is írtunk.

(Címlapkép/nyitókép: mobility.siemens.com)

További cikkek a Rakétán:

Szlovéniában is elindult az első nagyszabású projekt a zöldáram gázzá alakítására Négy energetikai cég és három minisztérium együttműködésével indul a szlovén zöldhidrogén- és zöldmetán-biznisz.

A hidrogén lesz a következő évtizedek legjövedelmezőbb üzlete - mondja az USA egyik legnagyobb befektetési bankja "Olyan, mint az okostelefonpiac volt 2007 előtt" - írja a Bank of America a legújabb elemzésében a hidrogénpiacról.

Megújuló energia-tárolás hőenergia felhasználásával A szél- és napenergia a fosszilis energiatermelésnél jóval tisztább módszerek mindössze egyetlen dolgot nem tudtak, amit az utóbbiak igen: a konzisztens rendelkezésre állást. Eddig.


Igényes és férfias történeteket keresel? A Roadstert neked írjuk!
Olvass bele az egyik legszínvonalasabb hazai magazinba, szeretni fogod! A Roadster egy fantasztikus utazás az élet legjobb területein...
Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ezek is érdekelhetnek

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.