A németek állami vasúttársasága hidrogénhajtású vonatot fejleszt

2020 / 11 / 27 / Felkai Ádám
A németek állami vasúttársasága hidrogénhajtású vonatot fejleszt
A Siemens Mobility és a Deutsche Bahn közös projektjének célja a dízelvonatok lecserélése.

A tervek szerint a hidrogéncellákkal hajtott vonat próbájára 2024-ben kerülhetne sor – számol be róla a CNBC. A prototípus, a Mireo Plus H Baden-Württemberg tartományban közlekedik majd Tübingen, Horb am Neckar és Pforzheim városok között. A Mireo Plus H a hidrogéncella mellett Lítiumion-akkumulátort is használ majd. A vonat két kocsiból áll majd, és 600 kilométeres működési távolságra tervezik, a végsebessége pedig 160 km/h lesz. Az egész évre elnyúló próbamenet során a Mireo egy hagyományos dízelvonatot vált fel, így elvileg 330 tonnányi szén-dioxid légkörbe bocsátását spórolja meg.

A Siemens Mobility és a Deutsche Bahn (DB) fejlesztése kiterjed a vonathoz szükséges infrastruktúrára is. Ennek keretében a vasúttársaság részben átalakítja az egyik szerelőműhelyét, hogy a vonatot fogadni tudja, és emellett még töltőállomás fejlesztésére is sor kerül. A hidrogént elektrolízissel állítják elő, ami energiaigényes folyamat ugyan, de ehhez az áramot megújuló energiaforrásokból nyerik.

Jelen pillanatban egyébként a DB 1300 dízelvonatot működtet regionális járatként, valamint a 33 000 kilométernyi sínhálózatuk 40 százaléka nem is villamosított. Ezeken a vonalakon pedig a hidrogénhajtású járművek (már amennyiben persze a hidrogén-előállítása is „zöld” módon valósul meg) nagyban csökkenthetik az üvegházhatású gázok kibocsájtását. A mostani koalíció mellett egyébként más társaságok is fejlesztenek ilyen vonatokat, például az Alstom. A DB-Siemens fejlesztéséhez a költségeket a német Szövetségi Közlekedési és Digitális Infrastruktúra Minisztérium biztosítja.

Környezetvédő aktivisták szerint viszont az európai vasúthálózat javarészt villamosítva van, ezért nem ezeken a helyeken lehetne igazán csökkenteni a kibocsátást a hidrogén segítségével, hanem ahol a különböző akkumulátoros megoldások nem jönnek szóba. Vagyis elsősorban a hajózás és a repülés területén.

A hidrogénnel azonban a legnagyobb probléma, hogy az előállítása – ahogy arról már szó esett – rendkívül energiaigényes. Ez orvosolható azzal, ha az elektrolízishez megújulókból szerzik az áramot, mint ahogy azt most a DB-Siemens tervezi, illetve ha elektrolízis helyett más módszert választanak az előállításra. Egy ígéretes biológiai módszerről mi is írtunk.

(Címlapkép/nyitókép: mobility.siemens.com)

További cikkek a Rakétán:

Szlovéniában is elindult az első nagyszabású projekt a zöldáram gázzá alakítására Négy energetikai cég és három minisztérium együttműködésével indul a szlovén zöldhidrogén- és zöldmetán-biznisz.

A hidrogén lesz a következő évtizedek legjövedelmezőbb üzlete - mondja az USA egyik legnagyobb befektetési bankja "Olyan, mint az okostelefonpiac volt 2007 előtt" - írja a Bank of America a legújabb elemzésében a hidrogénpiacról.

Megújuló energia-tárolás hőenergia felhasználásával A szél- és napenergia a fosszilis energiatermelésnél jóval tisztább módszerek mindössze egyetlen dolgot nem tudtak, amit az utóbbiak igen: a konzisztens rendelkezésre állást. Eddig.


Az Alpokban kirándult, 280 millió éves elveszett világot fedezett fel
Az Alpokban kirándult, 280 millió éves elveszett világot fedezett fel
Olyan ősi ez az ökoszisztéma, hogy még a dinoszauruszok előtti időből származik.
Ekkor és így halnak ki az emlősök – Köztük mi is
Ekkor és így halnak ki az emlősök – Köztük mi is
Egész váratlan dolog nyír majd ki minket (ha addig minden mást megúszunk): egy új szuperkontinens, a Pangea Ultima. Időpontra is van ötlet.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.