A Forma-1-es autók sebességét is túlszárnyalja a leggyorsabb egyszemélyes légi jármű

2024 / 09 / 28 / Bobák Zsófia
A Forma-1-es autók sebességét is túlszárnyalja a leggyorsabb egyszemélyes légi jármű
460 km/h - ennyivel fog repülni az az eVTOL típusú légi jármű, ami csak egy személy szállítására alkalmas ugyan, de akár életeket is menthet.

A Jump Aero JA1 Pulse eVTOL-ja hamarosan megkezdi első tesztjeit a texasi Calhoun megye területén, ahol a helyi EMA (Emergency Management Agency, vészhelyzeteket kezelő ügynökség) együttműködésével végzik a próbákat, mivel a légi járművet kifejezetten a mentési munkálatok segítésére tervezték.

A JA1 Pulse pilótával repül és a fedélzetén nincs is hely több utas számára, így szerepe baleset esetén a helyszínre való minél gyorsabb kiszállásban merül ki, kórházba juttatni a sérült embereket a géppel nem lehetséges. A személyzet gyors eljuttatása a sérültekhez viszont kulcsfontosságú lehet kritikus helyzetben, ezért az eVTOL bevetése akár életeket is menthet, a Jump Aero emiatt főként olyan környéken tervezi első körben a jármű használatát, ahol az utak állapota vagy a kórházaktól való nagy távolságok megnehezítik a mentők dolgát és lassítják a haladásukat.

Az eVTOL haladási sebessége bevetések közben körülbelül 460 km/h lesz, amivel megelőzi a Forma-1-es autók vagy akár a maglev vonatok működési sebességét is (a vonatok maximális sebessége persze ennél valamivel több), és ezzel egyelőre a JA1 Pulse lesz a világ leggyorsabb egyszemélyes, eVTOL típusú légi járműve, lekörözve a kifejezetten a légi versenyzéshez kifejlesztett eVTOL-okat, például az Airspeeder járműveit is, amelyek egyelőre még egyébként is csak távoli irányítással, pilóta nélkül mérkőztek meg a versenyeken.

A Jetpack Aviation leányvállalata, a Mayman Aerospace épít ugyan egy nagysebességű VTOL-t, aminek tempója elérheti a 800 km/h-t is, de a Razort pilóta nélküli drónként fogják alkalmazni és nem elektromos meghajtású. A korábban Speeder névre keresztelt Razor sugárhajtású repülő motornak készült, csak időközben módosultak a tervek és előtérbe került a katonai felhasználásra szánt változat fejlesztése, és, bár a cég a pilótával működő Razor ötletét sem vetette el végleg, az embert szállító verzió végsebessége jóval alacsonyabb lesz majd. A JA1 Pulse így egyelőre vetélytárs nélkül marad az egyszemélyes eVTOL légi járművek sebességrekordja terén, a szolgálatát pedig hamarosan megkezdheti, ha a texasi tesztek sikerrel zárulnak.

(Fotó: Jump Aero)

A repülő mentő villámgyorsan kiérkezik a betegekhez, de nem tudja őket elszállítani A Jump Aero vészhelyzetekben bevethető eVTOL-ja az utakon közlekedő mentőknél hamarabb a helyszínre ér.


Szextechnológiai innovációk, amiket már ma ki lehet próbálni
Szextechnológiai innovációk, amiket már ma ki lehet próbálni
A virtuális valóság ebben az iparágban például már nem is annyira virtuális.
Klímasemleges háborút: hidrogénhajtásúra cserélnék a katonai járműveket
Klímasemleges háborút: hidrogénhajtásúra cserélnék a katonai járműveket
Tény, hogy a világ hadseregei pöfögik szét a legtöbb fosszilis tüzelőanyagot, mégis kicsit meglepő az ilyen cél, de a hidrogéncella nem csak a légkörnek tesz jót, katonai célokra is kifejezetten ideális.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.