Az Apollo-11 küldetés fénypontján, azaz 1969. július huszadikán Neil Armstrong és Edwin "Buzz" Aldrin, az emberiség történetében először landoltak a Hold felszínén, ahol majdnem huszonkét órán keresztül méréseket végeztek, valamint mintákat gyűjtöttek. Már éppen visszamászni készültek az Eagle holdkompba, hogy visszatérjenek a Hold körül keringő Columbia parancsnoki egységébe (ahol már várta őket társuk, Michael Collins), amikor Aldrin a hátára szerelt hordozható életfenntartó rendszer (PLSS) több kilót nyomó csomagjával
beleütközött egy kapcsolóba, és kiszakította azt a helyéről.
A kapcsoló egy fontos megszakítót vezérelt, ami aktiválta a holdkomp hajtóművét, ezért nagy galibát okozott volna, ha felszállás közben csütörtököt mond. Az űrhajósok rádión értesítették az incidensről a küldetésirányító központot, a kapcsoló megszereléséhez azonban semmilyen szerszám nem állt rendelkezésükre, mivel a landoláshoz csak a legszükségesebb holmikat vihették magukkal, hogy ne terheljék feleslegesen a holdkompot.
"A központ megerősítette, hogy a kapcsoló nyitva volt, a hajtómű pedig élesítetlen. Ha nem tudjuk élesíteni, könnyen a Holdon ragadhattunk volna" - idézi fel az eseményeket Aldrin.
Hogy kinek jutott eszébe nem tudni, de valahogyan előkerült az a filctoll, amivel Aldrin nem sokkal korábban felfirkantotta a visszatérés előtti legfontosabb teendőket. Legnagyobb szerencséjükre az eszköz hegye pont belepasszolt a nyílásba, így Aldrin végül azt helyezte be a kapcsoló helyére, és aktiválta vele a megszakítót. A felszállásánál végül minden simán zajlott, ők pedig épségben visszatértek a Columbiára, majd onnan a Földre.
A Duro Pen Company nevű cég által tervezett filctoll az Apollo-8-tól kezdve egészen a program utolsó küldetéséig, az Apollo-17-ig szerepelt a NASA eszköztárában, majd egy ideig még későbbi küldetésekben is. Összesen huszonhét darabot vittek magukkal az Apollo-program űrhajósai a küldetések során, ebből tizenkettő a Holdon is megfordult. A huszonhét filctoll egyike azonban nem tért vissza a Földre, mert az Apollo-17 legénysége útközben elvesztette. A modell egy módosított változata később kereskedelmi forgalomba is került.
(Fotó: Pixabay, National Air and Space Museum / si.edu)