Egészen másképp képzeltem: azt hittem, hogy ez valami tekercsben lerakott, sokkal vastagabb átlátszó védőfelülettel letakart dolog. De nem. A Wattway napelemes útburkolólapjai leginkább egy nagy áttetsző asztali műanyag tányéralátétre emlékeztetnek, vagy inkább arra a plasztiklapra, amit a görgős székek alá szokás tenni a padlóburkolat védelme érdekében.
A Wattway a francia Colas építőipari gigavállalat projektje. Az alapötlet kézenfekvő: ott egy csomó napsütötte felület, amit útnak hívunk - próbáljuk meg felhasználni a napenergia hasznosítására! A megvalósítás persze már nem ennyire triviális. Tartós, könnyen tisztítható, időjárásálló fedőanyagra van szükség a félvezetők fölé és meg kell oldani az elektromos csatlakozások, illesztések problémáját is. A Wattwaynél ez elég látványosan sikerült is; Európa-szerte több helyen is megvalósultak kisebb-nagyobb mintaprojektek a termék alkalmazhatóságát bizonyítandó:
A nagy idea, a közutak nagy részének lefedése napelemmel azonban még ma is eléggé scifi. Egy szakcikk már 2019-ben ízekre szedte a jelenlegi megoldásokat. Alapvető probléma, hogy az utak az Egyenlítő vidékét leszámítva jellemzően nem állnak optimális szögben a Nap járásához viszonyítva, tehát a megtermelhető energia eleve kisebb, mint egy jó tájolású ferde tetőre vagy állványra szerelt paneleknél. Ehhez jön még a koszolódás, az extrém terhelés és sérülésveszély a nehéz járművek no meg a róluk lepotyogó dolgok alatt. Ezzel együtt még nem kell kidobni az elképzelést: a napelemek akár még lehetnek is majd egyszer annyira olcsók, hogy megérje velük az utak egy részét lefedni.
Hogy maga a Wattway mint márka megéri-e ezt a kort, nem tudom, de az biztos, hogy a cég napelem-paneljei már ma is meglepően könnyű, egyszerű dolognak tűnnek, amikor nem csak sajtóközleményekben és hírekben, hanem a valóságban találkozik velük az ember. A müncheni IAA 2021 Mobility kiállításon botlottam bele a cég standjába és lelkesen fogtam kézbe, simogattam meg illetve tapostam össze végre személyesen is a napelemes burkolólapot.
A rossz hatásfokot mint hibát és a nagy forgalmú utakon való alkalmazhatósági korlátokat készségesen elismerte a stand házigazdája is. A strapabírósággal kapcsolatban viszont nem adott igazat a kétkedőknek. Mint mondta, az eddigi mintaprojektekben bicikliutakon, járdákon, parkolókban lerakott panelek az elmúlt években vígan termelték az elektromos energiát. Ha gazdaságilag nem is, műszakilag bevált a Wattway járónapeleme. Szóval idővel még tényleg lehet is akár valami a napelemes járdákból, utcákból - ha a szolársztrádákból nem is.






Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR