A Microsoft is beszáll az önvezető autózásba

2021 / 01 / 20 / Pőcze Balázs
A Microsoft is beszáll az önvezető autózásba
A szoftveróriás a General Motorsszal és a Hondával együtt kétmilliárd dollárt fektetett a Cruise-ba. A cég hét éve még utólag beszerelhető önvezető egységeket akart gyártani, ám mára a világ egyik legnagyobb autógyára bennük látja a jövőjét.

A Cruise az amerikai startup-világ talán legismertebb intézményéből, a Y-Combinatorből került ki, hogy röviddel azután megvásárolja a GM. Az alapítók víziója eredetileg az volt, hogy egy olyan országúti önvezető rendszert hozzanak létre, amelyet bárki beszerelhet az autójába, hasonlóan az utólag beszerezhető autó-hifikhez vagy tolatóradarokhoz, ám ettől a tervtől 2014-ben elálltak. Tavaly már ott tartottak, hogy bemutatták a Cruise Origint, egy kormánykerék és pedálok nélküli, teljesen önvezető prototípust, ami reményeik szerint egyszer forradalmasíthatja a városi közösségi közlekedést. Az autónak, ha elkészül, egymillió mérföldet kéne tudnia futni, a gyártás helyszíne pedig egy átépített detroiti üzem, a "Factory Zero" lesz, ahol a "nulla kibocsátás, nulla baleset, nulla dugó" a mantra, szóval ambíciókból nincs hiány.

A Cruise technológiájával élőben egyelőre csak egy szerényebb típusban, a Chevrolet Boltban találkozhatunk. A 2017 óta gyártott, itthon Opel Amperaként ismert elektromos autó párszáz példányát látta el a cég önvezető képességekkel, ráadásul tavaly október óta öt ilyen kocsi San Franciscóban sofőr nélkül is közlekedhet tesztüzemben. A Google-höz tartozó konkurens Waymo ugyanekkor indíthatta el sofőr nélküli taxi szolgáltatását Phoenixben, több száz autóval.

Miért érdekli ez a Microsoftot?

Az önvezető autók előretörésével elképesztő mennyiségű adat keletkezik - és ugyanilyen sok adatra lesz szükségük a járműveknek is, hogy közlekedjenek. A Teslának köszönhetően az elmúlt években megszokhattuk, hogy a telefonjainkhoz és a számítógépeinkhez hasonlóan az autóink is olyan szoftverfrissítésekhez jutnak időről időre, amelyek új trükköket tanítanak azoknak - akár a kecskehanggal dudálásnál hasznosabbakat is. De az autók maguk is őrült tempóban generálják az adatot: egy szakértői becslés szerint egy sávot és sebességet tartó, önállóan fékező és gázt adó, vagyis nem teljesen autonóm rendszer is napi egyharmad terabájtot termel. Ez a rengeteg információ legalább részben visszajut a gyártó rendszereibe, hogy még okosabbá tegye a márkához tartozó teljes flottát.

Ha máshonnan nem, az Amazontól tudjuk, hogy az IT-infrastruktúra szolgáltatás mekkora üzlet: az ő felhő-üzletáguk a legnyereségesebb része Jeff Bezos birodalmának. Az Amazon Web Services egyik legnagyobb konkurense pedig a Microsoft Azure szolgáltatáscsomagja. A most bejelentett üzlet a GM-nek egy megbízható partnert jelent az önvezető technológiájuk fejlesztéséhez, míg a Microsoft egy hatalmas új ügyfél érkezését ünnepelheti. Még a GM irodai felhő rendszerei, mint a céges email, is a rendmondiaknál kötöttek ki.

(Fotó: Cruise)

További cikkek a témában:

2024-ben érkezhet az Apple önvezető autója A Reuters információi szerint gőzerővel folyik az Apple Car fejlesztése, ami teljesen önvezető lesz, az újfajta akkumulátortechnológiának köszönhetően pedig sokkal hosszabb távokat tud majd megtenni egy feltöltéssel, mint a mai elektromos autók.

Az önvezető autózás következő szintje: amikor külön sávot kapnak az autonóm autók Már miért kéne nekik külön sáv? Hát pont az a lényeg, hogy képesek maguktól is elközlekedni az emberi sofőrös autók között, nem?

Sanghajban megjelent az első önjáró KFC-étterem Néhány éve még teljes sci-finek tűnt, hogy egyszer majd a mobilunkról megrendelt önvezető éttermekből vagy vegyesboltokból vehetünk élelmiszereket, Kínában viszont ez az utópia már megvalósulni látszik.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.