A Cruise az amerikai startup-világ talán legismertebb intézményéből, a Y-Combinatorből került ki, hogy röviddel azután megvásárolja a GM. Az alapítók víziója eredetileg az volt, hogy egy olyan országúti önvezető rendszert hozzanak létre, amelyet bárki beszerelhet az autójába, hasonlóan az utólag beszerezhető autó-hifikhez vagy tolatóradarokhoz, ám ettől a tervtől 2014-ben elálltak. Tavaly már ott tartottak, hogy bemutatták a Cruise Origint, egy kormánykerék és pedálok nélküli, teljesen önvezető prototípust, ami reményeik szerint egyszer forradalmasíthatja a városi közösségi közlekedést. Az autónak, ha elkészül, egymillió mérföldet kéne tudnia futni, a gyártás helyszíne pedig egy átépített detroiti üzem, a "Factory Zero" lesz, ahol a "nulla kibocsátás, nulla baleset, nulla dugó" a mantra, szóval ambíciókból nincs hiány.
A Cruise technológiájával élőben egyelőre csak egy szerényebb típusban, a Chevrolet Boltban találkozhatunk. A 2017 óta gyártott, itthon Opel Amperaként ismert elektromos autó párszáz példányát látta el a cég önvezető képességekkel, ráadásul tavaly október óta öt ilyen kocsi San Franciscóban sofőr nélkül is közlekedhet tesztüzemben. A Google-höz tartozó konkurens Waymo ugyanekkor indíthatta el sofőr nélküli taxi szolgáltatását Phoenixben, több száz autóval.
Az önvezető autók előretörésével elképesztő mennyiségű adat keletkezik - és ugyanilyen sok adatra lesz szükségük a járműveknek is, hogy közlekedjenek. A Teslának köszönhetően az elmúlt években megszokhattuk, hogy a telefonjainkhoz és a számítógépeinkhez hasonlóan az autóink is olyan szoftverfrissítésekhez jutnak időről időre, amelyek új trükköket tanítanak azoknak - akár a kecskehanggal dudálásnál hasznosabbakat is. De az autók maguk is őrült tempóban generálják az adatot: egy szakértői becslés szerint egy sávot és sebességet tartó, önállóan fékező és gázt adó, vagyis nem teljesen autonóm rendszer is napi egyharmad terabájtot termel. Ez a rengeteg információ legalább részben visszajut a gyártó rendszereibe, hogy még okosabbá tegye a márkához tartozó teljes flottát.
Ha máshonnan nem, az Amazontól tudjuk, hogy az IT-infrastruktúra szolgáltatás mekkora üzlet: az ő felhő-üzletáguk a legnyereségesebb része Jeff Bezos birodalmának. Az Amazon Web Services egyik legnagyobb konkurense pedig a Microsoft Azure szolgáltatáscsomagja. A most bejelentett üzlet a GM-nek egy megbízható partnert jelent az önvezető technológiájuk fejlesztéséhez, míg a Microsoft egy hatalmas új ügyfél érkezését ünnepelheti. Még a GM irodai felhő rendszerei, mint a céges email, is a rendmondiaknál kötöttek ki.
(Fotó: Cruise)