A Microsoft is beszáll az önvezető autózásba

2021 / 01 / 20 / Pőcze Balázs
A Microsoft is beszáll az önvezető autózásba
A szoftveróriás a General Motorsszal és a Hondával együtt kétmilliárd dollárt fektetett a Cruise-ba. A cég hét éve még utólag beszerelhető önvezető egységeket akart gyártani, ám mára a világ egyik legnagyobb autógyára bennük látja a jövőjét.

A Cruise az amerikai startup-világ talán legismertebb intézményéből, a Y-Combinatorből került ki, hogy röviddel azután megvásárolja a GM. Az alapítók víziója eredetileg az volt, hogy egy olyan országúti önvezető rendszert hozzanak létre, amelyet bárki beszerelhet az autójába, hasonlóan az utólag beszerezhető autó-hifikhez vagy tolatóradarokhoz, ám ettől a tervtől 2014-ben elálltak. Tavaly már ott tartottak, hogy bemutatták a Cruise Origint, egy kormánykerék és pedálok nélküli, teljesen önvezető prototípust, ami reményeik szerint egyszer forradalmasíthatja a városi közösségi közlekedést. Az autónak, ha elkészül, egymillió mérföldet kéne tudnia futni, a gyártás helyszíne pedig egy átépített detroiti üzem, a "Factory Zero" lesz, ahol a "nulla kibocsátás, nulla baleset, nulla dugó" a mantra, szóval ambíciókból nincs hiány.

A Cruise technológiájával élőben egyelőre csak egy szerényebb típusban, a Chevrolet Boltban találkozhatunk. A 2017 óta gyártott, itthon Opel Amperaként ismert elektromos autó párszáz példányát látta el a cég önvezető képességekkel, ráadásul tavaly október óta öt ilyen kocsi San Franciscóban sofőr nélkül is közlekedhet tesztüzemben. A Google-höz tartozó konkurens Waymo ugyanekkor indíthatta el sofőr nélküli taxi szolgáltatását Phoenixben, több száz autóval.

Miért érdekli ez a Microsoftot?

Az önvezető autók előretörésével elképesztő mennyiségű adat keletkezik - és ugyanilyen sok adatra lesz szükségük a járműveknek is, hogy közlekedjenek. A Teslának köszönhetően az elmúlt években megszokhattuk, hogy a telefonjainkhoz és a számítógépeinkhez hasonlóan az autóink is olyan szoftverfrissítésekhez jutnak időről időre, amelyek új trükköket tanítanak azoknak - akár a kecskehanggal dudálásnál hasznosabbakat is. De az autók maguk is őrült tempóban generálják az adatot: egy szakértői becslés szerint egy sávot és sebességet tartó, önállóan fékező és gázt adó, vagyis nem teljesen autonóm rendszer is napi egyharmad terabájtot termel. Ez a rengeteg információ legalább részben visszajut a gyártó rendszereibe, hogy még okosabbá tegye a márkához tartozó teljes flottát.

Ha máshonnan nem, az Amazontól tudjuk, hogy az IT-infrastruktúra szolgáltatás mekkora üzlet: az ő felhő-üzletáguk a legnyereségesebb része Jeff Bezos birodalmának. Az Amazon Web Services egyik legnagyobb konkurense pedig a Microsoft Azure szolgáltatáscsomagja. A most bejelentett üzlet a GM-nek egy megbízható partnert jelent az önvezető technológiájuk fejlesztéséhez, míg a Microsoft egy hatalmas új ügyfél érkezését ünnepelheti. Még a GM irodai felhő rendszerei, mint a céges email, is a rendmondiaknál kötöttek ki.

(Fotó: Cruise)

További cikkek a témában:

2024-ben érkezhet az Apple önvezető autója A Reuters információi szerint gőzerővel folyik az Apple Car fejlesztése, ami teljesen önvezető lesz, az újfajta akkumulátortechnológiának köszönhetően pedig sokkal hosszabb távokat tud majd megtenni egy feltöltéssel, mint a mai elektromos autók.

Az önvezető autózás következő szintje: amikor külön sávot kapnak az autonóm autók Már miért kéne nekik külön sáv? Hát pont az a lényeg, hogy képesek maguktól is elközlekedni az emberi sofőrös autók között, nem?

Sanghajban megjelent az első önjáró KFC-étterem Néhány éve még teljes sci-finek tűnt, hogy egyszer majd a mobilunkról megrendelt önvezető éttermekből vagy vegyesboltokból vehetünk élelmiszereket, Kínában viszont ez az utópia már megvalósulni látszik.


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.