A NASA szerint így csökkenthető a repülőgépek okozta környezeti terhelés

2021 / 06 / 25 / Perei Dóra
A NASA szerint így csökkenthető a repülőgépek okozta környezeti terhelés
A NASA közleménye szerint a kondenzcsíkok jégkristályainak szerkezete megegyezik a természetes módon keletkező felhőkével, emiatt akár több órán keresztül a légkörben ragadhatnak, befolyásolva ezzel a felszín hőmérsékletét, szintén a klasszikus felhőkhöz hasonlóan. A kondenzcsíkok hatására helyileg emelkedhet a hőmérséklet, ez pedig a klímaváltozásra is kihat.

Richard Moore, a NASA kutatója szerint tisztában vannak vele, hogy a sugárhajtású gépek égéstermékeiként keletkező kondenzcsíkok azonnali negatív hatást gyakorolnak az éghajlatra, ami ráadásul gyorsabban lezajlik, mint a szén-dioxid-kibocsátás általi. Kutatásunk viszont megmutatta azt a kiskaput, amely lehetőséget kínál arra, hogy

alternatív üzemanyaggal csökkentsék ezt a hatást, némileg javítva ezzel a bolygó állapotát.

A repülőgépek égéstermékének összetétele nagyon leegyszerűsítve mindössze vízpára és korom, ami a hajtóműből kiáramolva rögtön elkezd lehűlni, majd kondenzálódni (ezért hívják kondenzcsíknak). A kondenzáció, vagyis kicsapódás során emellett szükséges valamiféle mikroszkopikus szemcse jelenléte is, amely magához ragadja a vízmolekulákat – adott esetben a szintén jelen lévő koromszemcsék tökéletesen megfelelnek erre a célra. Plusz ott vannak a légkörben keringő egyéb anyagok, amelyek szintén a kondenzáció alapjául szolgálhatnak. Az alternatív üzemanyagokból azonban kevesebb korom szabadul fel az égés során, így kevesebb jégkristály alakul ki, amik viszont nagyobbra duzzadnak, hiszen a vízmenyiség nem változik. Ám ezek a nagyobb kristályok gyorsabban ki is hullanak a hideg légrétegből és elolvadnak.

Érdekesség, hogy a szakemberek ezt a folyamatot számítógépes modellezéssel már több ízben lekövették, gyakorlati tapasztalataik azonban sokáig hiányosak voltak. Egészen pontosan 2018-ig, amikor a németországi Ramstein amerikai légibázison kísérletekbe fogtak: megtankoltak egy A320-as kutatórepülőgépet alternatív bioüzemanyagokkal, majd felszállása után egy DC-8 , úgynevezett „repülő laboratóriumot” küldtek utána, ami mintákat vett a levegőből, illetve elemezte azokat. Ez a kísérlet egyébként az utolsó állomása volt egy évekig tartó projektnek, amelyben számos repülőgéptípust és üzemanyagot kipróbáltak, de végül az utóbbi tesztek nyújtottak elegendő információt a kutatóknak.

A kapott eredményekből a kutatók arra következtettek, hogy az alternatív üzemanyagok egyrészt kevésbé terhelik a környezetet, másrészt jelentősen csökkentik a kondenzcsíkok mennyiségét. Már csak az maradt hátra, hogy a gyakorlatba is bevezessék, és akkor elmondhatjuk, hogy a két űrhivatal összefogása egy fenntarthatóbb légi forgalmat eredményezett.

(Fotó: Pixabay)

További cikkek a témában:

Ötödével kevesebbet fogyasztó repülőgép-hajtóműveket ígér a GE a 2030-as évek derekára A repülésből lassabban tűnik el a CO2, mint az autózásból: az amerikai General Electric és a francia Safron projektje a '30-as évek közepére ígér a mainál 20%-kal takarékosabb hajtóműveket.

Három pár szárny, 70%-kal kevesebb kibocsátás - radikálisan új utasszállító repülőgépet terveztek Az SE Aeronautics repülőgépgyártó szakítani szeretne a hagyományokkal, hogy a gépek szerkezetének átalakításával hozzon létre hatékonyabb és zöldebb utasszállítókat.

Dubajban hamarosan drónok gerjeszthetnek csapadékot a felhőkből Az angol fejlesztésű robotrepülők elektromos impulzusokkal töltenék fel az vízcseppeket, amelyek ettől megduzzadnának, és még elpárolgásuk előtt elérnék a felszínt.

 


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.