A NASA szerint így csökkenthető a repülőgépek okozta környezeti terhelés

2021 / 06 / 25 / Perei Dóra
A NASA szerint így csökkenthető a repülőgépek okozta környezeti terhelés
A NASA közleménye szerint a kondenzcsíkok jégkristályainak szerkezete megegyezik a természetes módon keletkező felhőkével, emiatt akár több órán keresztül a légkörben ragadhatnak, befolyásolva ezzel a felszín hőmérsékletét, szintén a klasszikus felhőkhöz hasonlóan. A kondenzcsíkok hatására helyileg emelkedhet a hőmérséklet, ez pedig a klímaváltozásra is kihat.

Richard Moore, a NASA kutatója szerint tisztában vannak vele, hogy a sugárhajtású gépek égéstermékeiként keletkező kondenzcsíkok azonnali negatív hatást gyakorolnak az éghajlatra, ami ráadásul gyorsabban lezajlik, mint a szén-dioxid-kibocsátás általi. Kutatásunk viszont megmutatta azt a kiskaput, amely lehetőséget kínál arra, hogy

alternatív üzemanyaggal csökkentsék ezt a hatást, némileg javítva ezzel a bolygó állapotát.

A repülőgépek égéstermékének összetétele nagyon leegyszerűsítve mindössze vízpára és korom, ami a hajtóműből kiáramolva rögtön elkezd lehűlni, majd kondenzálódni (ezért hívják kondenzcsíknak). A kondenzáció, vagyis kicsapódás során emellett szükséges valamiféle mikroszkopikus szemcse jelenléte is, amely magához ragadja a vízmolekulákat – adott esetben a szintén jelen lévő koromszemcsék tökéletesen megfelelnek erre a célra. Plusz ott vannak a légkörben keringő egyéb anyagok, amelyek szintén a kondenzáció alapjául szolgálhatnak. Az alternatív üzemanyagokból azonban kevesebb korom szabadul fel az égés során, így kevesebb jégkristály alakul ki, amik viszont nagyobbra duzzadnak, hiszen a vízmenyiség nem változik. Ám ezek a nagyobb kristályok gyorsabban ki is hullanak a hideg légrétegből és elolvadnak.

Érdekesség, hogy a szakemberek ezt a folyamatot számítógépes modellezéssel már több ízben lekövették, gyakorlati tapasztalataik azonban sokáig hiányosak voltak. Egészen pontosan 2018-ig, amikor a németországi Ramstein amerikai légibázison kísérletekbe fogtak: megtankoltak egy A320-as kutatórepülőgépet alternatív bioüzemanyagokkal, majd felszállása után egy DC-8 , úgynevezett „repülő laboratóriumot” küldtek utána, ami mintákat vett a levegőből, illetve elemezte azokat. Ez a kísérlet egyébként az utolsó állomása volt egy évekig tartó projektnek, amelyben számos repülőgéptípust és üzemanyagot kipróbáltak, de végül az utóbbi tesztek nyújtottak elegendő információt a kutatóknak.

A kapott eredményekből a kutatók arra következtettek, hogy az alternatív üzemanyagok egyrészt kevésbé terhelik a környezetet, másrészt jelentősen csökkentik a kondenzcsíkok mennyiségét. Már csak az maradt hátra, hogy a gyakorlatba is bevezessék, és akkor elmondhatjuk, hogy a két űrhivatal összefogása egy fenntarthatóbb légi forgalmat eredményezett.

(Fotó: Pixabay)

További cikkek a témában:

Ötödével kevesebbet fogyasztó repülőgép-hajtóműveket ígér a GE a 2030-as évek derekára A repülésből lassabban tűnik el a CO2, mint az autózásból: az amerikai General Electric és a francia Safron projektje a '30-as évek közepére ígér a mainál 20%-kal takarékosabb hajtóműveket.

Három pár szárny, 70%-kal kevesebb kibocsátás - radikálisan új utasszállító repülőgépet terveztek Az SE Aeronautics repülőgépgyártó szakítani szeretne a hagyományokkal, hogy a gépek szerkezetének átalakításával hozzon létre hatékonyabb és zöldebb utasszállítókat.

Dubajban hamarosan drónok gerjeszthetnek csapadékot a felhőkből Az angol fejlesztésű robotrepülők elektromos impulzusokkal töltenék fel az vízcseppeket, amelyek ettől megduzzadnának, és még elpárolgásuk előtt elérnék a felszínt.

 


Brazíliában már a cápákban is van kokain
Brazíliában már a cápákban is van kokain
Ez az első eset, hogy szabadon élő cápákban sikerült kimutatni a kokain maradványanyagait – súlyosbítja a helyzetet, hogy az összes vizsgált állatban megtalálták a kábítószer nyomait.
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
A bolygón a jelenleg ismert élethez szükséges az oxigén, ami biológiai úton keletkezett fény segítségével fotoszintézissel. Vagy mégsem? Egy mostani, döbbenetes felfedezés szerint az oxigén előállításához sem fényre, sem biológiai folyamatokra nincs feltétlen szükség. Az óceán mélye olyan titkát fedte fel, ami mindent megkérdőjelez.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.