Richard Moore, a NASA kutatója szerint tisztában vannak vele, hogy a sugárhajtású gépek égéstermékeiként keletkező kondenzcsíkok azonnali negatív hatást gyakorolnak az éghajlatra, ami ráadásul gyorsabban lezajlik, mint a szén-dioxid-kibocsátás általi. Kutatásunk viszont megmutatta azt a kiskaput, amely lehetőséget kínál arra, hogy
alternatív üzemanyaggal csökkentsék ezt a hatást, némileg javítva ezzel a bolygó állapotát.
A repülőgépek égéstermékének összetétele nagyon leegyszerűsítve mindössze vízpára és korom, ami a hajtóműből kiáramolva rögtön elkezd lehűlni, majd kondenzálódni (ezért hívják kondenzcsíknak). A kondenzáció, vagyis kicsapódás során emellett szükséges valamiféle mikroszkopikus szemcse jelenléte is, amely magához ragadja a vízmolekulákat – adott esetben a szintén jelen lévő koromszemcsék tökéletesen megfelelnek erre a célra. Plusz ott vannak a légkörben keringő egyéb anyagok, amelyek szintén a kondenzáció alapjául szolgálhatnak. Az alternatív üzemanyagokból azonban kevesebb korom szabadul fel az égés során, így kevesebb jégkristály alakul ki, amik viszont nagyobbra duzzadnak, hiszen a vízmenyiség nem változik. Ám ezek a nagyobb kristályok gyorsabban ki is hullanak a hideg légrétegből és elolvadnak.
Érdekesség, hogy a szakemberek ezt a folyamatot számítógépes modellezéssel már több ízben lekövették, gyakorlati tapasztalataik azonban sokáig hiányosak voltak. Egészen pontosan 2018-ig, amikor a németországi Ramstein amerikai légibázison kísérletekbe fogtak: megtankoltak egy A320-as kutatórepülőgépet alternatív bioüzemanyagokkal, majd felszállása után egy DC-8 , úgynevezett „repülő laboratóriumot” küldtek utána, ami mintákat vett a levegőből, illetve elemezte azokat. Ez a kísérlet egyébként az utolsó állomása volt egy évekig tartó projektnek, amelyben számos repülőgéptípust és üzemanyagot kipróbáltak, de végül az utóbbi tesztek nyújtottak elegendő információt a kutatóknak.
A kapott eredményekből a kutatók arra következtettek, hogy az alternatív üzemanyagok egyrészt kevésbé terhelik a környezetet, másrészt jelentősen csökkentik a kondenzcsíkok mennyiségét. Már csak az maradt hátra, hogy a gyakorlatba is bevezessék, és akkor elmondhatjuk, hogy a két űrhivatal összefogása egy fenntarthatóbb légi forgalmat eredményezett.
(Fotó: Pixabay)
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR