Három pár szárny, 70%-kal kevesebb kibocsátás - radikálisan új utasszállító repülőgépet terveztek

2021 / 05 / 25 / Bobák Zsófia
Három pár szárny, 70%-kal kevesebb kibocsátás - radikálisan új utasszállító repülőgépet terveztek
Az SE Aeronautics repülőgépgyártó szakítani szeretne a hagyományokkal, hogy a gépek szerkezetének átalakításával hozzon létre hatékonyabb és zöldebb utasszállítókat.

Míg a kisebb repülőgépek tervezésekor a mérnökök kísérleteznek a zöldebb megoldásokkal, készülnek az elektromos, vagy akár napelemes gépek is, addig a hatalmas utasszállítók kialakításán nehéz nagyot változtatni, az elektromos működéséhez szükséges akkumulátorok például egyelőre túl nehezek ahhoz, hogy a sokszáz tonnás gépeket messzire elvigyék. Az Airbus A380 gépek maximális repülési távolsága nagyjából 15 000 kilométer, de ha a kerozint lecserélnék a sokkal kisebb energiasűrűségű lítium-ion akkumulátorokra, akkor ez azt jelentené, hogy radikálisan több súlyt kellene magukkal cipelniük (az akkumulátorok miatt), ami cserébe növelné a fogyasztást, ördögi kört alakítva ki, vagy lecsökkenne az egy töltéssel megtehető úti távolságuk a mostani töredékére, egy-két ezer kilométerre.

Éppen ezért a nagyobb gépek esetében a gyártók a környezetbarátabb, kevesebb kibocsátással járó működést inkább a zöld üzemanyagok használatával próbálják elérni, vagy esetleg, ahogy az a Rolls-Royce által épített Ultrafan motor esetében is látható, a meghajtást tervezik hatékonyabbá tenni. Az Airbus ugyan készül piacra dobni, nem is olyan sokára, 2035-re, három hidrogén hajtású személyszállítót is, de ezek között csak egy olyan található, amelynek a befogadóképessége eléri egy átlagos utasszállító kapacitását, vagyis a 100-200 főt.

Az SE Aeronautics szerint azonban nem kellene várni az akkumulátorok technológiájának fejlődésére, sokkal hamarabb meg lehetne oldani a kibocsátás problémáját egy egyszerű módszerrel, azzal ha radikálisan átalakítanák a repülőgépek szerkezetét. Ez úgy valósulhatna meg, ha a szárnyakat laposabbra, már-már pengeszerűen vékonyra alakítanák, és több is lenne belőlük, a három pár szárny segítene az emelkedés során is. Ahhoz, hogy a szárnyak ilyen új kialakítást kaphassanak az üzemanyagtartályt máshová kell helyezni a gépen, ehhez az SE Aeronautics a repülőgép törzsének tetejébe építene tömlőket. A törzs egy összefüggő darabból készülne, és úgynevezett monocoque kialakítású lenne, ami azt jelenti, hogy a különálló test és alváz egy szerkezeti elemben egyesül, és a terhelést a külső réteg viseli.

A motorok, amelyek időnként bedarálják a madarakat és emiatt akár meg is hibásodhatnak, a balesetek elkerülése végett a farokrészen kapnak helyet, egymás felett, így a repülő, még ha el is veszti az egyik motorját, könnyebben irányítható marad, a cég leírása szerint. Az SE200 264 utast tud majd szállítani, majdnem 17 000 kilométer lesz a maximális utazási távolsága és akár 1100 km/h-val is tud majd haladni. A speciális dizájnnak, a több szárnynak és a könnyű kompozit anyagoknak köszönhetően a fogyasztás 70%-kal csökken, a gép pedig 50 évig is működhet Tyler Mathews, a cég vezérigazgatója szerint.

Hogy ez a teljesen újszerű forma hogy válik be a gyakorlatban, az egyelőre még nem derült ki, mivel az SE200 jelenleg a szabadalmaztatás fázisában tart, az építés és gyártás csak ezután kezdődik, de a cég az egész repülőgépipar forradalmi változását szeretné elhozni a koncepcióval, ami, tekintve a hatatalmas kibocsátási értékeket, egyre időszerűbbé válik.

(Fotó: SE Aeronautics)

További cikkek a témában:

Sikeres tesztrepülésen van túl a KLM forradalmi repülőgép-projektjének modellje A Flying V bebizonyította, hogy tud repülni. Innentől kezdve a megépítése már csak évek és dollármilliók kérdése.
Hivatalosan is bejelentették a Celera 500L-t, az elmúlt évek egyik legrejtélyesebb repülőgépét A speciálisan kialakított jet a készítői szerint "a legnagyobb dolog, ami a repülőgép-iparban az elmúlt ötven évben történt".
A félig hajó - félig repülő kimérák, az ekranoplánok lehetnek a jövő kompjai Ezek a kompok kicsit máshogy fognak kinézni, mint amit megszoktunk, a víz felett repülnek majd. A Regent már építi a maga verzióját, ami 300 km/h-val repül majd alig egy-két méterre a vízfelszíntől, méghozzá elektromos meghajtással.


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
1 éves ROADSTER előfizetés + Renoir – A Festő és Modelljei kiállítás páros belépőjegy: 12 990 Ft
Válassz egyet a ROADSTER magazin szuper előfizetési ajánlatai közül!
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A két új, kifejezetten európai piacra szánt elektromos autó két éven belül kereskedelmi forgalomba kerül a gyártó ígérete szerint.
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Két darab, hidrogént fogyasztó, vízpárát eregető busz indult el próbaüzemben, hat magyar város közlekedésében próbálják ki őket.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.