A repülőgépekre veszélyes darázs, amely talán már légi katasztrófát is okozott

2020 / 11 / 28 / Felkai Ádám
A repülőgépekre veszélyes darázs, amely talán már légi katasztrófát is okozott
A Pachodynerus nasidens egy olyan, a Csendes-óceán környékén elterjedt, invazív darázsfaj, melynek egyedei előszeretettel költöznek apró lyukakba. Olyan apró lyukakba, amilyenek például a repülőgépeken is találhatóak, és nagyon nem jó, ha eltömődnek.

Brisbane Ausztrália harmadik legnagyobb városa, és 2013. november 21-én egy Airbus A330-200 repülőgép próbált a levegőbe emelkedni a helyi reptéren. Azonban a pilóták már a kifutón érzékelték, hogy valami nem stimmel: a műszereken fura sebességadatok jelentek meg. A gép két óra késést követően ismét megkapta a felszállási engedélyt, ám a kifutón, amikor az Airbus épp készült a levegőbe emelkedni, a sebességmérő ismét megőrült. Ekkor már nem lehetett mást tenni: a gép felszállt, de mivel a műszerek továbbra is hibásan működtek, a pilóták segélyüzenetet adtak le, majd visszafordultak a géppel, és végül biztonságos kényszerleszállást hajtottak végre. Az alaposabb vizsgálatok során egy darázs maradványát találták meg a Pitot-csőben.

A Pitot-cső, vagy teljes nevén: Pitot–Prandtl-cső egy nyomásérzékelő műszer, amellyel az áramlások sebességét lehet mérni. A repülőgépeken ez a sebességmérő készülék, és mint ilyen, a megbízható működése kiemelten fontos a járat biztonságos közlekedése szempontjából.

Persze felmerül a kérdés, hogy mennyire rendszeresen költöznek ezek az állatok ezekbe a csövekbe, és okozhatnak-e az imént leírtnál is komolyabb problémát. A Pachodynerus nasidens szerepe felmerült egy tényleges légi szerencsétlenség kapcsán. 1996 februárjában egy Boeing 757-es emelkedett fel a Dominikai Köztársaság repteréről, majd nem sokkal később le is zuhant. A fedélzeten tartózkodó 189 ember mind az életét vesztette. A baleset azért történt, mert a pilóták rosszul ítélték meg a gép sebességét, amit a Pitot-cső meghibásodása okozhatott. A meghibásodás okaként ekkor a darazsat jelölték meg, de mivel a Pitot-cső sosem került elő a roncsok közül, ezt biztosan nem lehet kijelenteni.


A kép csak illusztráció (Forrás: Pxfuel)

A Pachodynerus nasidens invazív faj, mely hajózással és légi szállítással terjedhetett el az Egyesült Államokban, a csendes-óceáni térségben, valamint Ausztrália keleti részén. A 10-12 milliméter hosszú darázs magányosan él, önmagának pedig résekben és nyílásokban épít fészket. Azonban ahogy az egy friss kutatásból kiderül, ez az állat viszonylag gyakran okoz problémát azzal, hogy házának egy-egy Pitot-csövet választ. 2013 novembere és 2019 áprilisa között 26 olyan incidens történt, mely a darázshoz köthető. Ezek egy részében volt szükség vészhelyzeti eljárásokra, mint amilyen például a kényszerleszállás. Mindez annyiból igen veszélyes, hogy az állatvilág jelentette kihívások nagy részét, így például a madarak okozta kihívásokat a repterek már megtanulták orvosolni. Azonban az aránylag friss fenyegetést jelentő, invazív darázs egyelőre még meg tudja a szakembereket lepni.

A mostani kutatás azért is készült, hogy felmérjék ezen állatok viselkedését. A kutatásban különböző, valódi gépeken is használt Pitot-csövek 3D-nyomtatott mását helyezték el Brisbane repülőterének a különböző pontjain. Az eredmények ijesztőek: a 39-hónapos vizsgálat alatt 93-szor tömítette el egy-egy darázs a Pitot-cső mását. Ráadásul az állatok az összes csőbe beköltöztek, kivéve a legkisebb, 3 milliméteres nyílással rendelkezőeket. Az állatok az év minden hónapjában szívesen költöztek ezekbe a csövekbe, azonban a területek közül a legnépszerűbb a reptér füves része volt. Illetve a nyári hónapokban, 24 – 31 Celsius fokok közti hőmérséklet esetén több fészek épült.

A tanulmány szerint a repterek a legeredményesebben úgy küzdhetnek meg a problémával, ha a várakozó gépek Pitot-csöveit befedik, illetve csapdákkal megpróbálják a darázspopulációt csökkenteni a repülőtér környékén.

(Címlapkép/nyitókép: wikimedia commons/gailhampshire)

További cikkek a Rakétán:

346 ember halt meg eddig a fedélzetén, de most újra repülhet a Boeing 737 MAX Egy Boeing 737 lezuhant 2018-ban Indonéziában – a balesetben 189 utas vesztette életét. 2019-ben pedig egy másik 737-est ért szerencsétlenségben, Etiópiában 157 ember halt meg. Az Egyesült Államokban azonban a gép újra repülhet.

Előfordult a valóságban, hogy egy utas vette át egy utasszállító repülőgép irányítását? Katasztrófafilmek visszatérő motívuma, hogy a pilóták elájulnak/meghalnak, így egy utasnak kell átvennie a gép irányítását, aki aztán a földi irányítás utasításai alapján biztonságosan landol a reptéren. Na de történt-e ehhez hasonló dolog a valóságban?

A Boeing ideiglenesen felfüggeszti a 737 MAX gyártását A Boeing bejelentette, hogy a botrányokkal, tervezési-, gyártási-, üzemeltetési- és szoftverproblémákkal küzdő 737 MAX repülőgépcsalád gyártását januártól ideiglenesen leállítják.


Az Alpokban kirándult, 280 millió éves elveszett világot fedezett fel
Az Alpokban kirándult, 280 millió éves elveszett világot fedezett fel
Olyan ősi ez az ökoszisztéma, hogy még a dinoszauruszok előtti időből származik.
Ekkor és így halnak ki az emlősök – Köztük mi is
Ekkor és így halnak ki az emlősök – Köztük mi is
Egész váratlan dolog nyír majd ki minket (ha addig minden mást megúszunk): egy új szuperkontinens, a Pangea Ultima. Időpontra is van ötlet.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.