A SpaceX rakétája viheti a NASA misszióját a Jupiter Europa holdjához

2021 / 07 / 25 / Justin Viktor
A SpaceX rakétája viheti a NASA misszióját a Jupiter Europa holdjához
A NASA a SpaceX űrvállalatnak adta a Jupiter bolygó Europa holdjához induló küldetésének űrlogisztikai feladatait, ami annyit tesz, hogy  Elon Musk hordozórakétája viszi majd oda amit oda kell vinni.

Europa Clipper küldetés

A küldetés neve Europa Clipper lesz, és 2024 októberében indulhat útnak, egy Falcon Heavy hordozórakétával. A világ legerősebb hordozórakétájának kilövése minden bizonnyal a NASA Kennedy Űrközpontjából történik majd.

Musk vállalata nagyon sikeres, már több teherszállító küldetést és űrhajósok részvételével zajló utat bonyolított le az ISS-re (Nemzetközi Űrállomás). Az Europa Clipper küldetés egy 178 millió dolláros szerződést jelent a SpaceX számára, ami áprilisban már bezsákolhatta a NASA Artemis programjához építendő űrjárművének 2,9 milliárd dolláros összegű szerződését is.

Erről az egységről azt kell tudni, hogy le kell majd ereszkednie a Hold felszínére, ami nem egyszerű feladat. Az Artemis szerződés sorsa még változhat, mivel a nemrég a világűrben járt Jeff Bezos Blue Origin nevű vállalata és a Dynetics űrtechnológiai vállalat is vitatják a döntést. A SpaceX Falcon Heavy rakétája egyébként 2019-ben repült először kereskedelmi céllal a világűrbe.

Europa

Az Europa a Jupiter negyedik legnagyobb holdja, melyet Galileo Galilei fedezett fel 1610-ben, a nevét pedig Európé föníciai hercegnőről kapta. A hold némiképp kisebb, mint a Föld Holdja, nagyobb a Plútónál és az Erisznél, a kinézete pedig a Merkúréra hasonlít, gyakorlatilag egy kőhold, kevés kráterrel, melynek felszínét kásás jég borítja, alatta vízzel. A bolygójától mért átlagos távolsága 670 900 km. Az Europa felszíni hőmérséklete legfeljebb −160 Celsius fok, viszont feltételezhető, hogy a jégkéreg alatt 90 km mélységű vízóceán található., ami kilencszer mélyebb mint a Föld legmélyebben fekvő felszíni pontja, a Marianna-árok.

Mindent megmérni

A mai bejelentésben érintett  Europa Clipper misszió a Jupiter negyedik legnagyobb holdjához indul majd.  Az Europa a Földön kívüli élet kutatásának egyik legizgalmasabb és célpontja. A Clipper-misszió során nagyfelbontású fényképeket készíthetnek majd az Europa felszínéről, megkísérelhetik kideríteni a bolygó pontos összetételét, megfigyelhetik a geológiai aktivitását, méréseket végezhetnek a jégburok vastagságának megállapítására és megmérhetik azt is, hogy pontosan milyen mélyek az óceánok, valamint mi jellemzi a sóösszetételüket.

(Forrás: MTI, Reuters, Wikipédia Kép: NASA)

Új szuperéles infravörös fénykép a Jupiterről A Berkeley Egyetem csillagászai nem akármilyen új képet készítettek Jupiterről, feltárva a bolygó felszín alatt rejlő forrón izzó régióit, amelyeket a gázóriás felhőtakarója alatt találunk.

A Jupiter Europa nevű holdja zölden világíthat a sötétben Az Europa jeges felszínét valószínűleg a Jupiter intenzív sugárzása készteti ragyogásra. A hold felszín alatt amely hatalmas, potenciálisan lakható, sós, folyékony víz óceánjait sejtik a kutatók. Nemsokára egy dedikált NASA misszió deríthet majd fényt az Europa rejtélyeire.

A Jupiter volt a lövész, az üstökös a golyó, a Föld pedig a célpont A dinoszauruszok kihalásával fémjelzett nagy fajpusztulási esemény okára nézvést újabb teória érkezett, mely a Földbe csapódó égitest eredetét igyekszik feltárni.