A GMC tavaly leplezte az elektromos pickupot, a Hummer „villanyhajtású” változatát, amiről mi is írtunk a lenti cikkünkben. Az első példányok, az Edition 1 modellek leszállítására pedig már decemberben sor fog kerülni – közölte a vállalat főnöke, Duncan Aldred egy sajtótájékoztatón. Ami ennél is érdekesebb, hogy végre ismerjük a hivatalos számot is arról, hogy a terepjáró egy feltöltéssel mekkora távot fog tudni megtenni.
Mielőtt erre rátérnénk, gyorsan idézzük fel a főbb adatokat a kocsival kapcsolatban! Az EV-t egy 800 V-os rendszer működteti, amely 350 kW-tal tölthető, vagyis ez az egyik leggyorsabban tölthető jármű. A GMC tesztjei alapján tavaly még úgy tűnt, hogy egy töltéssel körülbelül 560 kilométert (350 mérföldet) tehetünk meg, és hamarosan meglátjuk milyen viszonyban áll ez a végleges számmal. A GMC számításai alapján a járművet hajtó, három elektromotorból álló e4WD rendszer nagyjából 1000 lóerőnek megfelelő teljesítményt képes a szabadjára engedni, így a kocsinak körülbelül három másodpercre van szüksége ahhoz, hogy 100 km/h sebességre gyorsuljon. Mindez tehát nagyjából megfelel a legdrágább Cybertruck számainak, amivel az elektromos Hummer igyekszik felvenni a versenyt – a most piacra dobott, Edition 1 százezer dollár feletti összegbe kerül egyébként.
Az egy töltéssel megtehető távolság egy pickup esetén azért fontos, mert ha rendeltetésének megfelelően „terepen” kívánjuk használni, ott sajnos nem sarjad minden fa tövéből egy töltőállomás. A végeredmény azonban nem sokban marad el az ígéretektől – az Edition 1 329 mérföldet tud majd egy töltéssel megtenni, ami nagyjából 529 kilométernek felel meg. Az is kiderült, hogy a terepjáró 3,4 tonnát képes elvontatni, és 590 kg-ot tud teherként szállítani. Mindez tehát a decemberben kiszállításra kerülő, csúcskategóriás és finoman szólva sem túl olcsó Edition 1-ra vonatkozik, mivel Aldred elmondása szerint 2023-ra elérhetőek lesznek kevésbé drága modellek is, melyek nagyobb hatótávra lesznek majd képesek.
Kiderült az is, hogy a leadott Hummer megrendelések oroszlánrésze, 80 százaléka az Edition 1-ra érkezett, és így az első évben legyártott példányok mind el is fogytak.
A GMC mindenesetre elég ügyesen ugrott fejest az elektromos pickupok formálódó világába – egyrészt 18 hónap fejlesztés után már működő modelleket szállítanak a boldog tulajdonosoknak, így a Rivian R1T modellje mellett az Edition 1 lesz az úttörő ebben a most formálódó EV kategóriában, miközben a látványosan reklámozott Cybertruck jövő évre csúszott át. Ráadásul a GMC marketing kapcsán sem kell, hogy tanácsot kérjen Elon Musktól, hiszen sikerült múlt héten Joe Biden elnököt egy ilyen villanybestia volánja mögé ültetni, aki elég látványosan élvezte a brutális erejű masinát.
Az Edition 1 ráadásul csak az út eleje, mivel az elektromos SUV változat 2023-ban érkezik majd, és Aldred várakozása szerint ez fogja majd kitenni a Hummer eladások zömét. A mostani modell alapján ráadásul megkezdődött egy katonai prototípus gyártása is. A General Motors, a GMC anyavállalata pedig láthatóan komolyan veszi az elektromos-átállást, amit nem csak az Edition 1 mutat, hanem hogy a Controlled Thermal Resources (CTR) nevű céggel közösen tervezik megnyitni az USA egyik első lítiumbányáját.
Mindennek a terepjárók világán túlmutató tanulsága, hogy mikét formálódik majd az EV-k piaca, ha egyszer a nagyobb gyártók is tényleg odateszik magukat, és ez mennyire akaszthatja meg a Tesla szárnyalását.
(Fotó: GMC)