A magyarok társasági élete is az internetre költözött az elmúlt tíz évben
2021 / 06 / 22 / Justin Viktor
A magyarok társasági élete is az internetre költözött az elmúlt tíz évben
Tíz éve nagyon másképpen éltünk mint ma, pedig az internet és a közösségi média már akkor megkezdte szociális kapcsolataink és társas érintkezéseink birtokba vételét. Akkor azt gondolhattuk, ez is csak egy hóbort, ami majd elmúlik. Nem tette.

A napi internetet add meg nekünk Uram

Magyarországon ma tízből nyolc ember minden nap felkapcsolódik a világhálóra, ami 7 esetben már az okostelefonunkról történik. A globális adat ebben a kérdésben 50,2 százalék, vagyis a magyarok 20 százalékkal többen neteznek mobilról. Társas kapcsolataink hangsúlyai eltolódtak a digitális tér felé, ami a pandémia alatt talán nem is csoda, ugyanakkor a valós életbeli találkozásaink jelentősen csökkentek, ami nem biztos, hogy jó irány.

A 2021 áprilisi adatok szerint globálisan 4,72 milliárd ember használja az internetet, ami 316 millióval több, mint ahányan 2020-ban tették ugyanezt, és ez 7,3 százalékos növekedést jelent a megelőző évhez képest. Mivel nagyjából 7,85 milliárd ember él összesen, az internetet az emberiség 60 százaléka használja.

2020-ban az aktív korú generációk (16–74 évesek) túlnyomó többségének (79 százalék) interneten töltött ideje 31 százalékkal nőtt a megelőző évhez képest. Az elmúlt tíz évben az idősebb korcsoportba tartozók  online ideje is nőtt (65–74 évesek), ami nem csoda, hiszen ma már majdnem minden szolgáltatáshoz kell, vagy kényelmes ezt a felületet is igénybe venni.

Egészen elképesztő adat, hogy a világ összes internetezőjének átlag összesített online ideje naponta 2021-ben 6 óra és 56 perc.

Az online kapcsolattartás egyik leggyakoribb formája az üzenetküldés, a magyar 16–34 éves korosztályból majdnem mindenki napi rutinjának része ez, és az 55–64 évesek több mint fele is él vele. 65 és 74 év között már csak a lakosság egyharmada használta ezeket az eszközöket. 

A globális adatok szerint a legnépszerűbb online tevékenység az információ-keresés, tízből kicsivel több mint hat felhasználó foglalkozik ezzel bármely adott pillanatban. Ezt követi rögtön a kapcsolattartás a barátokkal és a családdal (56,6 százalék), ami bár korcsoport-átlagolt érték, valamivel a magyar adat alatt van. Népszerű tevékenység a videók, tévéműsorok és filmek nézése is, ezt globálisan a netezők 52,5 százaléka teszi.

Egy új tanulmány szerint a közösségi média kihozza belőlünk az állatot. Konkrétan a patkányt Egy új tanulmány szerint az emberek ugyanolyan szenvedélyesen hajszolják a “lájkokat” a Facebookon, az Instagramon, és hasonló platformokon, mint ahogyan a patkányok kutatnak élelem után.

Kis népszámlálás

KSH utoljára a 2016 évi mikrocenzus (kis népszámlálás) keretében gyűjtött adatokat az online és a személyes találkozások gyakoriságáról. Akkor életkortól függetlenül többen látogatták napi rendszerességgel a közösségi oldalakat, mint ahányan személyesen is meglátogatták vagy vendégül látták a családtagjaikat, barátaikat. A közösségi oldalak felkeresése ráadásul a családi állapotunk függvénye is, leginkább a fiatalabb nőtlen vagy hajadon családi állapotúak használják őket napi szinten. 

A közösségi médiákhoz globálisan tavaly több mint félmilliárd új felhasználó csatlakozott, amivel a legnagyobb ilyen szolgáltatások összesített felhasználói létszáma elérte a 4,33 milliárd fiókot.

Online jelenlétünk a társas támogatottság érzését is növelheti, amit egy 12 elemű kérdéssorral vizsgálnak, és azt mutatja meg, hogy mekkora a hozzánk közel álló emberek által nyújtott érzelmi és anyagi biztonság. Európában a lakossági egészségfelmérés eredményei szerint 2014 és 2019 között ez az érték szinte mindegyik korcsoportban emelkedett. Az erősebb támogatottság a fiatalabbakra és a magasabb iskolai végzettséggel és jövedelemmel rendelkezőkre volt jellemzőbb. 

Mivel a a társas támogatottság érzése szintén emelkedett az elmúlt években, kijelenthetjük, hogy a gyakoribb online tevékenységek mellett a személyes kapcsolataink szerencsére nem veszítettek a fontosságukból. A koronavírus járvány valószínűleg még inkább erősítette az érzelmi, és anyagi támasz iránti igényünket.

(Forrás: KSH, Oberlo Kép: Unsplash)

Ez is érdekelhet:

Új globális közösségi oldal indult Mediaspace néven médiásoknak A social distancing jegyében fogant új, globális közösségi oldal a média-, reklám-, marketing-, tech- jogi és szabályozási szakemberek közti távolság csökkentésére, tájékozódásuk megkönnyítésére, tudáscserére, üzleti és szakmai kapcsolatteremtésre, egyéni szakmai ambíciók támogatására jött létre a globalizálódó médiapiacon.

A pandémia alatt megtáltosodott az európai e-kereskedelem Egy friss kutatásban Európa-szerte tízezer fogyasztó vallott vásárlási szokásairól, miközben a kutatók arra keresték a választ, hogy a világjárvány milyen hatással bírhat a keresletre az elkövetkező évek során.

Kiderült, hogy csigákká váltunk, és gyakorlatilag okostelefon házainkban éljük az életünket Talán senkit nem lep meg igazán, hogy az okostelefonok teljesen és tökéletesen beépültek legtöbbünk életébe, társas kapcsolatainkba, de vajon pontosan mennyire váltunk függővé tőlük?


 


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.