A Honda megkapta az engedélyt, hogy elsőként a világon forgalomba hozzon egy hármas szintű önvezető autót

2020 / 11 / 12 / Bobák Áron
A Honda megkapta az engedélyt, hogy elsőként a világon forgalomba hozzon egy hármas szintű önvezető autót
A japán gyártó szerdán jelentette be, hogy a hatóságok is áldásukat adták rá, hogy a jövő év elején érkező Honda Legend már a "forgalmi dugó pilóta" (traffic jam pilot) nevű funkcióval érkezzen, így a sofőrnek oda sem kell néznie, miközben az autópályán araszolgat.

A Gépjárműmérnökök Társasága (Society of Automotive Engineers) hat kategóriát különböztet meg az önvezetés szempontjából, amelyben a nullás szint a vezetéssegítő rendszer nélküli, vagy legfeljebb automata fékrendszerrel ellátott autót jelenti, míg az ötös az olyan kocsit, amiből már a vezetéshez szükséges műszerek is hiányoznak, mint a kormány vagy a gázpedál. A hármas szintű önvezetésnél az autó önállóan tud gyorsítani és lassítani, valamint arra is képes, hogy kikerüljön egy autót vagy más objektumot, ha arra van szükség.

A Honda szóvivője az AFP-nek elmondta, hogy ez az első eset a világon, amikor egy autó engedélyt kapott a hármas szintű önvezető technológiára, ami

egyelőre kizárólag csak autópályán, torlódások esetén lesz használható.

Amikor a körülmények már nem teszik lehetővé az önvezető mód használatát, az autó jelzi a sofőrnek, hogy vegye át a kormányt.

A technológia nem újdonság, az engedély igen

Ahogy a TechXplore megjegyzi, maga a hármas szintű önvezetés nem olyan nagy újdonság, az Audi például már 2018-ban bejelentette, hogy az Audi A8L-t a Hondáéhoz hasonló forgalmidugó-asszisztenssel szereli fel, ám a szabályozás hiányosságai miatt végül letettek erről a tervükről. Hasonló, hármas szintű önvezető technológiája már van a Mercedesnek és a BMW-nek is, ők jövőre tervezik ezeknek a rendszereknek a bevezetését. Ma is vannak azonban olyan autók, amik már négyes szintű önvezetésnél tartanak, mint például a Waymo, a Crusie vagy a Yandex autói, ám ezek közül egyelőre csak a Waymo robottaxi-szolgáltatása érhető el a (szűkebb) nyilvánosság számára. Az Alphabet leányvállalata viszont egyelőre kizárólag taxiszolgáltatásban gondolkodik, bár a Google üzletpolitikáját ismerve nem lenne meglepő, ha a későbbiekben a drágán kifejlesztett technológiát bizonyos feltételek mellett felajánlanák más gyártóknak is.

Az egyetlen megvásárolható autó, ami a Hondáéhoz hasonló technológiával rendelkezik, a Tesla, akik éppen nemrég vezették be az autopilóta funkció mellett a "teljes önvezetés" névre hallgató szoftvercsomagot. Ennek segítségével a Teslák már képesek önállóan megállni és gázt adni, kanyarodni és kikerülni dolgokat, de az első tesztek alapján a rendszer egyelőre nem száz százalékosan megbízható. Ez persze a Hondától nem veszi el az elsőbbséget, hiszen a Tesla a hírek szerint nem kért, így nem is kapott engedélyt olyan autóra, ami már önmagát tudja vezetni, vagyis a szabályok szerint a sofőrnek mindig - még a dugóban ülve is - folyamatosan a kormányon kell tartania a kezét, és aktívan figyelni a forgalomra.


Szextechnológiai innovációk, amiket már ma ki lehet próbálni
Szextechnológiai innovációk, amiket már ma ki lehet próbálni
A virtuális valóság ebben az iparágban például már nem is annyira virtuális.
Klímasemleges háborút: hidrogénhajtásúra cserélnék a katonai járműveket
Klímasemleges háborút: hidrogénhajtásúra cserélnék a katonai járműveket
Tény, hogy a világ hadseregei pöfögik szét a legtöbb fosszilis tüzelőanyagot, mégis kicsit meglepő az ilyen cél, de a hidrogéncella nem csak a légkörnek tesz jót, katonai célokra is kifejezetten ideális.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.