A Skunklock közösségi finanszírozású projektnek indult még 2016-ban, a San Francisco városából származó alapítók motivációja, nem meglepő módon, a saját tapasztalatuk volt, mivel korábban Daniel Idzkowski és Yves Perrenoud is többször szembesült azzal, hogy a kerékpárjukat eltulajdonító tolvajok ellen a rendőrség majdnemhogy tehetetlen. Pontos globális statisztikát nehéz lenne megadni a lopások tekintetében, már csak azért is, mert rengeteg lopást nem jelentenek be a károsultak, de a közelmúltban készített felmérések szerint az elmúlt évben néhány helyen drasztikusan emelkedtek a számok:
Ha a lopás után már nem sok esély kínálkozik a tolvaj és a kerékpár kézrekerítésére, akkor érdemesebb megelőzi a problémát és még időben elvenni a bűnözők kedvét a cselekvéstől, ez volt az elképzelés a Skunklock megalkotása mögött. A zár belsejében nyomás alatt lévő gáz található, amely felnyitáskor a levegőbe kerülve átmeneti látásvesztést, légzési nehézséget és erős hányingert okoz a közelben tartózkodók számára.
A Formula D_1 nevű hatóanyag alapját hasonló zsirsavak adják, mint ami az avas vajban vagy parmezán sajtban található
a Dezeen leírása szerint. A Skunklock oldalán is biztosítanak mindenkit afelől, hogy, noha a szag émelyítő, de nem okoz hosszútávú egészségügyi problémákat, mivel nem tartalmaz halálos kemikáliákat, csak élelmiszernek minősülő anyagokat. A hatás viszont meglehetősen erőteljes, így a tolvaj hiába próbál ellene maszkkal védekezni. Hogy az eszköz használata ne ütközzön jogi akadályokba és elkerülje a csapda besorolást, a tervezők figyeltek rá, hogy a külső oldalon a figyelmeztető információk jól láthatóan legyenek feltüntetve, ez egyben lehetőséget adhatna a tolvajnak arra, hogy még időben meggondolja magát a lopást illetően, persze csak akkor, ha a tulajdonos nem távolítja el a papírt. Bár arra érdemes figyelni, hogy nem mindenhol esnek a különféle önvédelmi eszközök ugyanabba a kategóriába engedélyezés szempontjából, Magyarországon például a paprikaspray használatát is szigorúbban kezelik, mint más európai országokban. A Skunklock hagyományos mechanikus zár, vagyis nem okos, mivel az alkotói szerint a drága okoszárak ugyanolyan buták tudnak lenni, ha a tolvaj egy jobb erővágóval vagy köszörűvel megy nekik, mint hagyományos társaik, méghozzá meg is lehet hackelni őket, legalábbis a cég tesztjei ezt mutatták.
A cég elmondása szerint a kerékpár nem fog borzasztó szagot árasztani a zár aktiválása után, mivel a szórás irányát az alany arca felé orientálták, nem a bicikli irányába. A zár 180 dollárért (51 000 forint) rendelhető meg a Skunklock honlapján, az Amazontól pedig 199, 95 dollárért juthatunk hozzá, plusz szállítási költségek, vagyis összesen 286 dollárba (81 000 forint) fog kerülni, vagyis az átlag U-lakatokhoz képest elég borsos az ára, de ha sokszor kerültünk már bajba a tolvajok miatt, akkor jó érzés lehet tudni, hogy legalább nem adta fel a zár harc nélkül a küzdelmet.
(Fotó: Skunklocks)
További cikkek a témában:
A dörzshajtással működő e-motor bármilyen biciklit elektromossá alakít
A felcsatolható elektromos motor előnye, hogy nem terheli meg a kerékpárt túlzott többletsúllyal és csak akkor kell feltenni, ha már tényleg fáradunk.
Térképre tették Budapest bringaboltjait
A Magyar Kerékpárosklub interaktív térképe igazi hiánypótló munka.
Azt mondja a bicikli az autónak: ne gázolj el, kérlek!
A Ford, a Trek, a Bosch és néhány IT-cég közösen fejleszti a B2V, azaz a bicycle-to-vehicle elektronikus kommunikációt.