A detroiti Tome szoftverfejlesztő csapat számos, a közlekedés technológiájában érdekelt világcég támogatásával olyan rendszeren dolgozik, amely a közúti forgalom legsebezhetőbb járműveit és akár a gyalogosokat is bekapcsolná a tárgyak közti elektronikus kommunikációba.
A V2V (Vehicle to Vehicle) vagy C2X (Car to X), vagyis a járművek közti illetve az autók és a forgalom statikus eszközei közti adatforgalom (úgy is, mint az IOT, az Internet of Things egyik szakiránya) a balesetmegelőzés illetve a hatékony forgalomszervezés egyik kulcseszköze. A Tome és partnerei (köztük a Ford, a Bosch, a Trek kerékpárgyártó, az elektromos bicikli-hajtásokat is gyártó Panasonic és még sok cég) azt szeretnék, ha ebből az adatforgalomból a közlekedés legsebezhetőbb résztvevői sem maradnának ki.
A munkának a tavalyi évben új lendületet adtak a pandémia által megváltoztatott közlekedési szokások. A tömegközlekedés helyett világszerte sokan tértek át egyéni közlekedésre, a kerékpárok, e-rollerek, robogók száma sok nagyvárosban jelentősen megemelkedett.
A fejlesztés végterméke egy olyan, viselhető vagy a bringára, rollerre szerelhető eszköz lehet, amely illeszkedik a járművek elektronikus kommunikációs keretrendszerébe és nemcsak az új kerékpárokat lehet vele gyárilag felszerelni, hanem alkalmas arra, hogy bárki akár egy Csepel Tacskóval is láthatóvá váljon vele az élő forgalom adatcseréjének. A Trek például a legutóbbi CES-en egy kerékpárlámpába épített mobileszközt mutatott be, amely a V2V-hálózatba kapcsolódva a legújabb elektronikával felszerelt autók számára képes jelezni a biciklis jelenlétét, helyzetét.
A Tome és partnercégei B2V, Bicycle to Vehicle néven hivatkoznak a V2V rendszert kiegészítő kommunikációs szabványra, de az új eszközöket nem csak a kerékpárosoknak szánják. Alkottak egy másik betűszót is, a VRUs-t: ez a Vulnerable Road Users, azaz a sebezhető úthasználók köre. A rövidítés talán nem a legszerencsésebben veszi ki magát ezekben a koronás időkben, de az igaz, hogy miként a pici vírusok, a forgalom legkisebb szereplőinek jelenléte is olyan veszélyhelyzeteket okoz a mindennapokban, amelyre a nagyoknak is oda kell figyelni.
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR