Tech Moment néven online sajtótájékoztatót tartott a Volvo, melyen kifejtették, milyen fejlesztésekről, változásokról szól majd számukra és vásárlóik számára az elkövetkező tíz év.
A Volvo a baleset nélküli autózást iszonyatos mennyiségű adat begyűjtésén és feldolgozásán keresztül igyekszik megvalósítani. A világ Volvo-flottája nagyságrendileg napi 200 petabájt mennyiségű adatot képes összegyűjteni és eljuttatni feldolgozóközpontokba, hogy a balesetek vagy a rendkívüli helyzetek kiértékelésével és az automatikus baleset-elkerülő rendszerek folyamatos fejlesztésével az autók egyre közelebb kerüljenek ahhoz az állapothoz, amikor is már olyannyira tisztában tudnak lenni a környezetükkel, hogy ténylegesen képtelenek legyenek balesetbe keveredni.
A jövő Volvói már nem (csak) kamerákkal, de LIDAR-érzékelőkkel is fürkészik majd a világot maguk körül. Elküldik az adatokat feldolgozásra és over-the-air frissítésekkel kapják meg a legújabb védelmi szoftververziókat. Az egyre fejlettebb környezet-felismerés hozza majd magával az önvezetés képességét is, először az olyan "unalmasabb", vagyis jobban átlátható környezetben, mint az autópályák. A Volvo úgy fogalmazza meg az átmenetet a mai autózásból az önvezetés világába, hogy egy drive-cruise-ride (aktív vezetés, gépi felügyelettel támogatott egyenletes haladás, passzív utazás) változás folyamatában egyre kevesebbet vezetünk és egyre többet utazunk majd a saját autónkban.
A Volvo alapvető fontosságúnak tartja, hogy házon belül valósítsa meg a szoftverfejlesztéseket, saját programok fussanak és kommunikáljanak egymással a Volvókon illetve a teljes, globális Volvo-hálózaton belül. A svéd márka tudja, hogy a jövő autói még inkább kerekeken guruló számítógépek lesznek, mint a maiak, sőt: ezt a kifejezést egy kicsit talán túl komolyan is vették, mert meg is építették AZT a bizonyos kerekes számítógépet.
Az új Volvók központi számítógépe (amiből egybedobozolva kettő darab lesz a kocsiban) mintegy 50 fedélzeti mikroszámítógép funkcióját veszi át, így ezzel az egyesített hardverrel a kocsik nem csak nagyobb számítókapacitást és rugalmasan használható IT-hátteret kapnak, de még súlyt és költségeket is megtakaríthat vele a gyártó.
Az autóvásárlók, a volvósok számára kevésbé izgalmas és látványos, hogy Volvo nem úgy képzeli az autók szoftvereinek fejlesztését, hogy saját alkalmazottai saját irodáiban pötyögnek majd a céges gépeken. Az "in-house" fejlesztés ebben az esetben azt jelenti, hogy a beszállítók, szolgáltatópartnerek egy közös Volvo-féle frameworkben dolgozhatnak közösen. Így bár a szuperszámítógép Volvo-termék lesz, valójában olyan cégek, brandek állnak mögötte és fejleszthetik folyamatosan, mint az Nvidia vagy a Google/Android.
A lényeg tehát: már tíz év se kell és a Volvo kizárólag elektromos autók gyártója lesz. Amit addig meg kell oldani egy ilyen nagy, kényelmes autókat készítő cégnek: nagy hatótáv és gyors utántöltés. Mint több más gyártó, a Volvo is a szilárdtest-akkumulátort nevezi meg, mint a jövő villanyautóinak áttörést jelentő technológiáját. A teljesítménysűrűség ezekkel az akkukkal a mai többszörösére nő, a töltési idő a töredékére csökken. A szilárdtest-akkus Volvók már 900 km körüli hatótávolságot tudnak majd adni egy feltöltéssel.
A Volvo úgy látja, nem fogják tudni saját gyártókapacitással lefedni autóik akkumulátor-igényét, így (bár felfuttatják saját akkugyártásukat is) joint venture vállalkozásban, a svéd Northvolttal gyárttatják majd a szükséges akkucellák nagy részét. Az akkuvezérlő szoftver fejlesztése viszont házon belül marad.
A szokásos villanyautós ígéretek is elhangzottak: a cég a fenntarthatóság jegyében gondoskodik az akkuk teljes életútjáról a bányászattól az újrahasznosításig. Az elektromos Volvókat felkészítik a kétirányú energiaáramoltatásra is, vagyis nem csak tölteni lehet majd őket a hálózatról hanem vissza is tudnak majd adni energiát a hálózatnak, ha kell.
Feszülten vártuk a bejelentést: az új Volvókban vajon a műszerfali tablet már nagyobb lesz a szélvédőnél? De nem. Az Android-alapú új HMI lényegében ugyanolyannak tűnt a prezentáción, mint a mai cucc: egy nagy központi tablet, egy kicsi, lényeges infókat megmutató kijelző a kormány mögött és egy opcionális Head-Up Display:
A változtatások, amelyeket hamarosan láthatunk inkább csak a rendszer egyszerűbb áttekinthetőségére, ezáltal a Volvo imidzséhez illően a biztonság növelésére, a figyelem elvonásának megakadályozására irányulnak. A lényeg mindig ugyanott lesz, a menü logikáját gyorsan meg lehet tanulni, a tiszta skandináv dizájn pedig mellőz mindenféle öncélú látványoskodást.
Az autó online szolgáltatásai az elektromos mobilitás sajátosságainak megfelelően fejlődnek. Az autó kezelését távolról is lehetővé tévő mobilapp és a fedélzeti rendszer a töltésmenedzsment, az előklimatizálás és hasonló villanyautós trükkök terén hoz finomításokat, új szolgáltatásokat. A Volvo arra is gondolt, hogy nem csak az autót kell tudni távolról kezelni, hanem az autóból is egyre nagyobb az igény például a smart home rendszerek elérésére.
Az infotainment finomhangolását a Volvo házon belül tartja, a felhasználói szokások megfigyelésétől az új szolgáltatások kidolgozásáig mindent szeretnének ők maguk megoldani. Úgy gondolják, az a legjobb, ha a volvósok igényeit a Volvo méri fel és próbálja kielégíteni.
A prezentáció után a Google autóipari OEM-Androidjaiért felelős menedzsere is megszólalt. Amikor megkérdezték, szerinte mi lesz a jövő nagy durranása, nem említett izgalmasabb sci-fi dolgokat, viszont azt elmondta, hogy az emberek sok kütyüjének, köztük az autó fedélzeti elektronikájának összehangolt, egységes menedzselése talán a legnagyobb feladat most a Google számára. És persze az autóba épített számítógépeknek egyre erősebbnek, a szoftvereknek egyre összetettebbnek kell lenniük ahhoz, hogy akár offline is meg tudjanak birkózni a hangfelismerés feladatával vagy rugalmasan tudják tervezni a villanyautók útvonalait az elérhető töltők állapotát is figyelve.
Az utolsó modulban Robin Page, a Volvo vezető dizájnere beszélt arról, hogy az elektromos autók a magas motor nélkül, a lapos, sík padlóval, a kocsi sarkaiba tolt kerekekkel mennyire olyanok lehetnek végre-valahára, mint egy lakályos skandináv nappali.
A kocsik külseje is megváltozik. Nincs szükség hűtőrácsra, laposabb lehet az orr. Az erős LED-lámpákkal keskeny lehet a fényszóró, csíkszerű a hátsó lámpasor. Szóval valahogy így; íme, a Volvo Conept Recharge, az új elektromos Volvók első előfutára: