A cég 2015-ben indította el Flex programját, hogy kezelni tudják a rendelések számának hirtelen megugrásait - írja az Ars Technica. A Flex weboldalán azt állítják, hogy a sofőrök átlagosan tizennyolc - huszonöt dollárt keresnek óránként, ami a szövetségi minimálbér két-háromszorosa, így "közelebb kerülhetnek céljaik megvalósításához".
"Lefoglalsz egy háztömböt; kiszállítasz; megkapod a pénzt, élvezed az életet, újrakezded."
Mindehhez csak az erre a célra készült appot kell letölteni - ám ez amennyire egyszerűen hangzik, annyira komoly problémákat szül a Bloomberg riportja szerint. A felvétel, az értékelés és a kirúgások is a szoftver feladatai, minimális emberi felügyelettel vagy irányítással. A sofőröket négy kategóriába sorolja az app: fantasztikus, remek, jó és veszélyben. Az értékelés alapja, hogy mennyire pontosak, mennyire jól helyezik el a csomagokat az ajtó előtt, vagy hogy a vásárlói kéréseknek eleget tudnak-e tenni.
Egy volt sofőrjük nem tudta kiszállítani a napi csomagjait, mert defektet kapott, és hiába hozta vissza az értékelését a "jó" szintre hetek munkájával, végül mégis kizárták a fiókjából, vagyis kirúgták. Volt, akinek azzal akadt gondja, hogy hajnalban zárva voltak a lakótelep kapui, és nem érte el a címzetteket - hiába javultak a következő hetekben az értékelései, szintén elveszítette a munkáját. Azért, hogy egy dolgozói fiókot csak egy ember használhasson, a futárok munka közben szelfiket kell, hogy készítsenek magukról, ám ha lefogytak vagy megborotválkoztak, az algoritmus gyakran úgy látja, hogy nem azok, akiknek mondják magukat, amiért szintén kizárhatják őket a programból. Az érintetteknek tíz napjuk van fellebbezni, ha azt elveszítik, akkor kétszáz dollárért, vagyis az átlag órabér körülbelül húszszorosáért mehetnek csak békéltető testület elé.
"Sokat fektettünk a technológiába és az egyéb erőforrásokba, hogy a sofőrök átlássák, hogy hogyan állnak, és vezethetnek-e tovább, illetve minden fellebbezést kivizsgálunk" - reagált a cég. Az Amazont az elmúlt években többször vádolták meg azzal, hogy nem bánik megfelelően a dolgozóival: a futárjaik néha üvegekbe kénytelenek vizelni, egy év alatt tizennégyezer sérülés történt a raktáraikban, volt, ahol a dolgozók még arról is szavaztak, hogy csatlakozzanak egy szakszervezethez, igaz, ezt végül elvetették.
(Fotó: Unsplash/Maarten_van_den_Heuvel)