Annál is nagyobb volt a baj a Boeing Starliner űrhajójával, mint korábban gondolták

2025 / 02 / 12 / Bobák Zsófia
Annál is nagyobb volt a baj a Boeing Starliner űrhajójával, mint korábban gondolták
A NASA biztonsági tanácsadó testületének jelentése további hibákat fedett fel a problémás űrkapszulával kapcsolatban. A Boeing a Starliner program 2019-es indulása óta 2 milliárd dollárt veszített a projekten.

A NASA 2014-ben választott ki két amerikai céget, a Boeinget és a SpaceX-et arra, hogy a Commercial Crew program keretében megvalósítsák az űrsiklók nyugdíjazása utáni terveket, és “űrtaxik” fejelsztésével lehetővé tegyék, hogy újra amerikai űreszközökkel utazzanak az asztronauták az ISS-re és vissza. A SpaceX a Crew Dragont, míg a Boeing a 2010 óta készülő Starlinert szánta erre a szerepre, de amíg a Crew Dragont valóban sikerült (bár az eredeti, 2017-es indulási tervek képest némi csúszással) munkába állítani, és azóta már, bőven túlteljesítve a szerződésben foglalt 6 utat, a Crew-14 misszióig, tehát 14 útig kapott hosszabbítást, addig a Boeing jócskán elmaradt a Starliner fejlesztésével, és a rendszeres halasztások mellett jelentős számú hibával is szembesültek a tesztek egyes fázisaiban.

A Boeing űrtaxija 2019-ben indult első, legénység nélküli tesztútjára az űrbe, de első missziója, aminek során a Nemzetközi Űrállomást kellett volna elérnie, sikertelenül zárult, legközelebb 2022-ben próbálkoztak a művelettel újra. A 2022-es második teszten a start után a Starliner hajtóműproblémákkal küzdött, és ennek megoldása után sem ment zökkenőmentesen az utazás, az érkezéskor ugyanis a csatlakozást végző rendszer, az NDS (NASA Docking System) először hibásan regált: a dokkolást lehetővé tévő gyűrű alakú szerkezetet az első kiengedés után vissza kellett húzni, majd újra kiengedni a megfelelő kapcsolódáshoz. A problémák ellenére ezután már a legénységgel zajló tesztek következtek, az első emberes repülés időpontját 2024 májusára tűzték ki, de a május 6-ai startot elhalasztották egy szelep hibája miatt, ami nem a Starliner kapszulát, hanem a járművet szállító Atlas V rakéta Centaur fokozatát érintette.

Időközben kiderült, hogy az űrkapszula sem volt mentes a hibáktól, héliumszivárgást detektáltak rajta,

viszont, mivel a hajtóművek működésében szerepet játszó hélium a NASA leírása szerint nem robbanásveszélyes és nem is mérgező, ezért emiatt nem fújták le a tesztrepülést. Az ellenőrzések alapján arra számítottak, hogy a héliumszivárgás olyan kis mértékű, hogy nem jelent kockázatot az űreszköz teljesítményére nézve.

A következő indulás június elsején egy számítógépes hiba, illetve egy hibás energiaellátó rendszer miatt hiúsult meg, végül június 5-én sikerült elstartolnia a Starlinernek. A fedélzeten veterán asztronauták, Sunita Williams és Barry E. Wilmore utaztak, előbbi pilótaként, utóbbi parancsnokként. Az űrhajósok eredetileg körülbelül egy héten át tartózkodtak volna az ISS-en, majd visszatértek volna a Földre, de a tervek módosultak, és Williams, valamint Wilmore azóta is az űrállomáson van. A Starliner ugyanis üresen érkezett haza szeptember 7-én a NASA döntésének megfelelően, mivel az űrügynökség nem tartotta eléggé biztonságosnak a helyzetet ahhoz, hogy a kapszula utasokkal a fedélzetén repüljön és landoljon.

A Starlinernek még az indítása előtt detektált héliumszivárgási problémái további gondokkal súlyosbodtak az ISS-re tartó út alatt

, újabb helyeken fedeztek fel szivárgást a kapszulán, valamint az űrállomáshoz való csatlakozás során a manőverezést végző 28 hajtómű közül öt leállt, ebből négyet sikerült később újra működésre bírni. Ennek fényében a NASA nem kockáztatta meg az űrhajósokkal való visszautat.

A Starliner hazafelé vezető útja végül az akkori bejelentések szerint gond nélkül zajlott le, olyannyira, hogy a szeptember 7-én tartott tájékoztató során Steve Stich, a NASA Commercial Crew programjának menedzsere a műveletet "telitalálatnak" nevezte. A NASA repülésbiztonsági tanácsadói szervezetének (ASAP, Aerospace Safety Advisory Panel) február 6-án megjelent éves jelentése viszont valamelyest más megvilágításba helyezi a történteket, mivel a jelentés szerint a visszaúton valójában újabb hiba merült fel a hajtóművekkel kapcsolatban. A probléma a legénységi modul egykomponensű üzemanyagot használó hajtóműveit érintette, és az ASAP megítélése alapján kockázatot jelentett volna az űrhajósok biztonsága szempontjából, ha az űrkapszulában tartózkodtak volna.

“Összességében a Starliner minden rendszere jól teljesített az állomásról való lekapcsolódás, a keringési pályáról való letérés és a landolás műveleteinek sorozata alatt, azonban egy további hibát észleltek az egykomponensű üzemanyagú hajtóművel kapcsolatban a legénységi modulban - a szervízmodulban tapasztalt hibától eltérő problémát”

- szólt az ASAP jelentése.

A szervezet emellett kiemelte, hogy a NASA és a Boeing között nem volt világos a szerepek felosztása, és a felelősség kérdésének tisztázása a misszió előtt, az ASAP szerint ezen is dolgoznia kell a jövőben a NASA-nak a kockázatok minimalizálása érdekében. “Az ügynökség kockázatot feltételezett, és a misszió biztonságának bizonyítását követelte, ahelyett, hogy biztonságot feltételezett volna, arra kényszerítve az eltérő véleményen lévőket, hogy ennek ellenkezőjét bizonyítsák.” - írta a szervezet a tesztrepüléssel kapcsolatban.

A Boeing a Starliner missziója miatt 523 millió dollárt (202 milliárd forint) bukott a tavalyi éven, de a Starliner-program indulása óta a teljes veszteség már 2 milliárd dollárra (775 milliárd forint) rúg az Ars Technica beszámolója szerint. A Starliner sorsa egyelőre kétséges: annyi biztos, hogy nem a Boeing, hanem a SpaceX hozza majd vissza Williamset és Wilmore-t az ISS-ről márciusban a Crew Dragon Endurance űrhajóval, ami korábban már három alkalommal repült, a Boeing űrtaxijának vizsgálata pedig tovább zajlik, és nem teljesen kizárt, hogy néhány küldetést teljesít még mielőtt a Nemzetközi Űrállomást bezárják és nyugdíjazzák 2030-ban.

A Starliner két utasa a jelenlegi tervek szerint március 12-e után térhet haza, ekkor indul a Crew-10 misszió, ami négy űrhajóst szállít majd az ISS-re, visszafelé pedig Wilmore és Williams már az Endurance-ban utazhat. Azt már tavaly, a Starliner hazatérése után tudni lehetett, hogy a SpaceX-szel térnek majd vissza az asztronauták, de akkor még februárt jelölték ki a misszió időpontjának, a csúszás miatt a két űrhajós összesen több mint 9 hónapot tölt az űrállomáson.

(Fotó: Boeing, NASA)


Így változtat életeket az OTDK: fiatal kutatónők sikertörténetei
Az Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) több mint verseny – egy életre szóló lehetőség arra, hogy fiatal kutatók bemutassák tehetségüket, fejlesszék szakmai kapcsolataikat és megalapozzák jövőjüket.
Így változtat életeket az OTDK: fiatal kutatónők sikertörténetei
Így változtat életeket az OTDK: fiatal kutatónők sikertörténetei
Két fiatal kutatónő példája bizonyítja, hogy az Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) miként formálhatja a szakmai karriert és nyithat kapukat a nemzetközi sikerhez.
Nem volt ősrobbanás egy forradalmian új modell szerint
Nem volt ősrobbanás egy forradalmian új modell szerint
Az új modellt ráadásul tesztelni is lehet, nem pusztán spekuláció.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.