Az Airbus a Nemzetközi Űrállomás élettartamának lejárta utáni időkre készülve saját űrállomás tervezésébe fogott, ami a többi tervezett kereskedelmi állomáshoz hasonlóan nem csak kutatási célokra, hanem űrturizmusra is használható lesz majd. A LOOP elnevezésű állomás moduláris elrendezésű lesz: három modulból áll, amelyek mindegyike más-más funkciót tölt be. Az első szint az űrhajósok és látogatók lakóegységeként szolgál, a második ad helyet a tudományos munkáknak, a harmadik pedig azt a berendezést rejti, ami a mesterséges gravitációt biztosítja a LOOP számára. A modulok azonban kívánság szerint alakíthatóak, így a jövőbeli megrendelők dönthetik el, pontosan milyen célokra szeretnék használni a különböző szinteket.
A modulok az Airbus leírása szerint a körülményekhez képest meglehetősen tágas teret nyújtanak majd a mindennapi tevékenységekhez 8 méteres átmérőjű méretükkel és sok beépített tárolóhelyükkel, emellett a középső részen egy alagutat is kialakítanak, ami többek között a helyben történő növénytermesztéshez biztosít teret, tehát egyfajta üvegházként lehet alkalmazni. Az állomás minimum négy, maximum nyolc embert képes elszállásolni egyszerre.
Az a nem teljes körű felsorolásból is látható, hogy közel sem az Airbus az egyetlen cég, amely a Nemzetközi Űrállomás utódját fejleszti és a kínai űrállomás, a Tienkung a példa arra, hogy viszonylag kevés idő alatt is ki lehet alakítani az űrben egy alacsony Föld körüli pályán keringő, több modulból felépülő, hosszú távon szolgáló állomást, ami helyet ad az űrbeli tudományos és más jellegű munkáknak vagy éppen, a kereskedelmi egységek esetén, a kikapcsolódásnak. A Tienkung első, központi modulját 2021 áprilisában indították az űrbe és 2022 novemberében már mindkét tudományos modult is hozzácsatolták, ezzel az állomás elérte teljes nagyságát, bár későbbre további bővítéseket is terveznek. Az állomáson, akárcsak az ISS-en most már folytonos az emberi jelenlét, jelenleg a Sencsou-15 három űrhajósa tartózkodik a fedélzeten.
Az ISS feltehetően körülbelül 2030-ig üzemel majd az Egyesült Államok, Kanada, Japán és az Európai Űrügynökség megegyezése alapján, így a cégek részéről nagy lehet a verseny, hogy kinek és mikorra sikerül működő és embereket fogadni képes állapotban lévő állomást létrehozni még ebben az évtizedben.
Az űrállomás építésének egyik nehézségét a modulok alacsony Föld körüli pályára való feljutattása jelenti, ami költséges folyamat és megfelelően nagy kapacitású rakétákra van szükség hozzá, ezért több cég a felfújható modulok mellett teszi le a voksát. Az Airbus megoldása nem tartozik ezek közé, a LOOP egészben érkezne meg az űrbe, de a cég leírása szerint úgy tervezték meg, hogy a jövőbeli szupernehéz hordozórakéták el bírják szállítani. Az egyben történő szállítás előnye, hogy az állomás előkészítésével sokkal kevesebb gond lesz az űrben, lényegében kész állapotban várhatja a látogatókat, csak a belső tér kialakítására kell időt szánniuk. Az Airbus arról egyelőre nem nyilatkozott, hogy mikorra tervezik a LOOP építését, de annyi biztos, hogy a modulokat számos célra igénybe vehetik majd az ügyfelek, így akár több űrállomás is épülhet belőlük.
A keringési pálya tekintetében az űrállomások elhelyezkedése hasonló lesz:
Az 550 kilométeres magasságban keringő több mint 3600 aktív Starlink műholddal és hasonló magasságban található további többezer aktív szatellittel, plusz az elkövetkező években még további sokezer felküldött műholddal együtt az alacsony Föld körüli pálya forgalma igen zsúfoltnak ígérkezik a közeljövőben.
(Fotó: Airbus, Above Space, Blue Origin, Wikimedia Commons/a nyitókép a hetvenes években tervezett, az űr gyarmatosítására szolgáló O'Neill hengereket ábrázolja)