Attól félnek a kutatók, hogy globális pánik lenne úrrá az emberiségen, ha felfedeznénk egy idegen civilizáció létezését

2023 / 01 / 05 / Felkai Ádám
Attól tartanak, hogy egy ilyen észlelést követően „fejetlen csirkeként” viselkedne kollektíven az egész emberiség.

Mindennapi nyűgjeink mellett erre talán kevés gondolatot szánunk, de a tudósok már készülnek rá, hogy egy nap üzenetet fogunk egy fejlett földönkívüli civilizációtól – emiatt is állították fel a SETI Post-Detection Hub-ot (magyarul nagyjából: SETI Észlelést Követő Központ) a St Andrews-i Egyetemen. Erről egyébként korábban már mi is írtunk:

Bármely pillanatban belebotolhattunk egy idegen civilizációba, a kutatók ezért elkezdték kidolgozni a szükséges protokollt Mi történik, ha felfedezünk egy idegen civilizációt? Az ezzel kapcsolatos protokollt kezdték el kidolgozni a University of St Andrews egyetem vezetésével.

A központ lényege, hogy a tudósok felkészültek legyenek az esetlegesen beérkező rejtélyes jelek elemzésére, és kitalálják azt is, hogyan reagáljanak minderre. Míg a SETI kutatóinak már léteznek útmutatásai arra vonatkozóan, hogy mi a közvetlen teendő, ha kétségtelenül egy idegen civilizációra utaló technológiai lenyomatot („technosignature”-t) vagy csillagközi üzenetet érzékelnek, a következő lépésekkel kapcsolatban már alig akad bármiféle irányadás. Korábban már írtunk (lenti cikk) egy olyan vitáról is, ahol két megoldást is javasoltak arra, hogy miként kerüljük el itt a Földön a nukleáris konfliktust a nemzetállamok között, amit egy ilyen észlelés egyesek szerint kiválthatna. A vita során az egyik fél kizárólag a szűk nemzeti érdekeket képviselte, és lényegében az adott ország (jelesül az USA) teljes titoktartásában látta a megoldást, míg a másik fél már globális jelentőségű felfedezésként kezelte volna a kérdést, és épp ezért a teljes átláthatóságot tartotta volna kívánatosnak.

Tényleg kitörhet a bolygón a nukleáris háború, ha felvesszük a kapcsolatot egy idegen civilizációval? Lehet, hogy az első számú probléma, hogy mi magunk nem vagyunk túl intelligensek, és a vezetőink egy ilyen esetben a végzetünket okoznánk. De miként lehetne ezt elkerülni? Két drasztikusan eltérő utat is javasoltak a kutatók.

A St Andrews-i Egyetemen működő központra visszatérve – ez egyre inkább határozott formát ölt, mint arról a The Guardian beszámolt. A központ egy nemzetközi kutatócsoportot fog össze, hogy tervet dolgozzanak ki tehát a külöböző forgatókönyvekre, egyben ösztönözzék az ENSZ-t, hogy vállaljon vezető szerepet a Föld válaszlépéseinek koordinálásában. Mint látható tehát, a központ is az átláthatóság pártján áll egy ilyen felfedezéssel kapcsolatban.

A kutatók szerint a leginkább az ad okot az aggodalomra, hogy ha ilyen üzenetet kapnánk, annak pontosan milyen társadalmi és kulturális hatásai lehetnek. Mint azt Dr. John Elliott, számítástechnikai szakértő és nyelvész elmondta:

„Megvizsgálnánk a társadalmi hatást, az információterjesztést, a médiát, a vallásokra és a hitrendszerekre gyakorolt hatást, a dezinformáció lehetőségét, és azt hogy milyen elemző képességekre lesz szükségünk, és még sok minden mást. Fontos, hogy stratégiák legyenek, és átláthatóak legyünk azzal kapcsolatban, hogy mit tudunk és mit nem.”

Az a lehetőség, hogy üzenetet kapjunk egy fejlett földönkívüli civilizációtól, nem olyan távoli, mint amilyennek látszik. Az elmúlt 30 évben a technológia fejlődése növelte az ilyen üzenetek észlelésének esélyét. 1992 óta, amikor a csillagászok először fedeztek fel egy Naprendszeren túli bolygót, több mint 5000 ilyen planétát észleltek. A tudósok azt is feltételezik, hogy a Tejútrendszer 300 milliárd csillagának többsége saját bolygócsaláddal rendelkezik. Ezenkívül ma már erősebb távcsöveket használunk, vagy sokkal erősebb távcsövek és egyéb technológiai lehetőségek válnak elérhetővé a földönkívüli civilizációk jeleinek keresésére a közeljövőben.

A LIGO obszervatórium elvileg észlelheti az idegen űrhajók hiperhajtóműveit A LIGO az ütköző fekete lyukak által keltett gravitációs hullámok észlelésére alkalmas, az új eredmények szerint viszont hiperhajtóműveket is lehetne vele érzékelni a galaxisunk összes csillagrendszerében. Jelenleg tervezett obszervatóriumokkal viszont már galaxisok ezreit is átfésülhetnék ez után a technológia után kutakodva.

Ez azt jelenti, hogy az égbolt jóval nagyobb részén tudunk majd jeleket keresni. A SETI kutatói már most figyelik a földönkívüli élet jeleit, és fedeztek is fel már érdekes jeleket, de eddig ezek egyikéről sem bizonyosodott be, hogy egy fejlett civilizációból származna.

Dr. Elliott hozzátette még, hogy:

„Ha üzenetet kapnánk egy fejlett földönkívüli civilizációtól, az transzformatív esemény lenne az emberiség számára. Fontos, hogy felkészüljünk egy ilyen eseményre mind tudományos, mind társadalmi szempontból. Nem engedhetjük meg magunknak, hogy tudományosan, társadalmilag és politikailag is rosszul reagáljunk egy olyan eseményre, amely bármikor megtörténhet, és nem engedhetjük meg magunknak, hogy ezt hibásan kezeljük.”

(Kép: Pixabay/Matthias_Groeneveld)