Mindenekelőtt kíváncsiak voltunk, hogy mi is pontosan a Kraft: hogy honnan és mikor indult, mi a küldetése. Mint azt Barna Pétertől, a Telekom szegmenskommunikációs-vezetőjétől megtudtuk, a platform megálmodói rengeteg energiát fektetnek abba, hogy megértsék a fiatalok problémáit, nehézségeit, a világhoz való viszonyukat. Amivel viszont igazán sokat foglalkoznak, hogy valódi megoldást kínáljanak számukra. Hogy segítsék őket, és velük együttműködve előcsalogathassák a bennük rejlő tehetséget. Egyrészt mert hisznek benne, hogy a fiatalok formálják a jövőt, másrészt mert a Telekom egy olyan márka, ami nem csak beszél, hanem cselekszik is.
"Az a vállalásunk, hogy a digitális lehetőségekkel és eszközökkel segítünk az embereknek előre lépni az életükben" - mondja Barna Péter.
Hozzáteszi: a Kraft célkitűzésük meghatározó zászlóshajója. Egy olyan vállalás a márka részéről, amiben együtt dolgoznak a fiatalokkal, és aminek fontos része az, hogy kockázat nélküli terepet kínálnak számukra. Tapasztalataik szerint ugyanis a felnövekvő generációnak pontosan erre van szüksége: hogy kísérletezzenek, hogy kipróbálják magukat ismeretlen terepen is, kihasználva a tudásukat és a kreatív energiáikat.
A Kraft profilját azonban már nehezebb meghatározni, mert folyamatosan változik. Péter szóhasználatával élve "ez a platform sosincs kész, de nem is szabad elkészülnie." Alakítani kell, méghozzá közösen a fiatalokkal. Az irányt az ifjú innovátorok határozzák meg, a szakemberek pedig a Kraft segítségével biztosítják mindazt, amire szükségük van. Ha ez éppen egy eszköz a céljaik megvalósításához, akkor abban segítenek, ha tudás, kompetencia hiányzik egy ötletükhöz, akkor összekötik őket a megfelelő szakemberekkel, ha pedig csapatban dolgoznának, akkor önszerveződésre biztatják őket a Kraft közösségén belül, és segítenek nekik összekapcsolódni hasonló érdeklődésű kortársaikkal. Mindeközben pedig szeretnének velük közösen alkotni, bevonni őket a márka életébe, ösztönözni őket arra, hogy
akár szélesebb körű társadalmi problémákra is megoldást találjanak.
A MagentaKraft eredetileg egy olyan kezdeményezésből indult ki, amely arról szólt, hogy hogyan hasznosíthatnák a Telekom régebbi épületeit oly módon, hogy azzal valamilyen értéket teremtenek. Ebből született meg a Kraft egyik fontos pillére, Debrecenben, egy felújított telekomos épületben; rendkívüli digitális és technológiai felszereltséggel, podcast-szobával, stúdióval, robotkarral. Vagyis rengeteg olyan eszközzel, amihez máshol egyébként nehezen jutnak hozzá a fiatalok. A vírushelyzet azonban megkeverte a lapokat, a hely megnyitását el kellett halasztani, ám mivel a Kraft lehetőségeit szerették volna kihasználni, így megkezdték az online működést. Tavaly márciusban indult el az első KraftRoad felhívással, ahol olyan ötleteket vártak, melyek kellő szakmai segítséggel szintet léphetnek. Ezt követte még egy KraftChallenge és néhány további kisebb feladatkiírás, többek között a legendás 6:3 mérkőzés Telekom által digitálisan felújított verziója kapcsán. A Discord csatornájukon folyamatosan épülő virtuális közösség mellett három hónap alatt több, mint harminc krafter tíz aktív projekten dolgozott a Telekom edukátorainak segítségével, majd be is mutathatták a projektjeiket 2020 decemberében befektetők előtt.
Barna Péter szerint nincs különösebb megkötés, de előnyt jelent, ha a digitalizáció valamilyen módon szerepet játszik a pályázatokban. Ahogy fentebb már említette, a Kraft egy olyan platform, ahol minimális a kötöttség, és ami folyamatosan átalakul. "Mert nem az a lényeg, hogy kitaláljuk, és azt mondjuk: tessék fiatalok, megcsináltuk nektek. Az a lényeg, hogy folyamatosan alakítsuk velük. És a Kraft éppen olyan oldalát domborítsuk ki, és abba fektessünk több energiát, ami az adott problémáikra, kihívásaikra nyújt választ, megoldást. Ha ez a közösségépítés, akkor az. Ha az ötletfejlesztés, akkor az" - magyarázza a szakember.
A tavalyi évről több ilyen is van: a Zöldítők, a 2020-as év KraftChallange győztese egy online balkonkertész-képzést hívott életre. Idén februárban el is indult a képzésük, márciusi programjaik között pedig olyan kurzusok is szerepelnek, mint például a városi komposztálás vagy a beltéri komposztálás kisokos, ahol mindannyian alakítói lehetünk a zöld hulladék sorsának. A FlyBuilt jelenleg futó „most legyél online” programja weboldalt és webshopot tervez húsz olyan vállalkozásnak, amelyeknek újra kellett gondolniuk a stratégiájukat a járvány miatt, és amelyeknek valódi segítség, ha valaki bevezeti őket a digitális világba. A Dress-coding dizájnerei akadályozottsággal élőknek készítenek ruhákat az adaptív design eszközeivel. Első filmjük márciusban debütál, melyben a tervezők egy gerincferdüléssel élő, orvosi fűzőt viselő lánynak készítettek egyedi ruhát. A KönyvelőNet pedig egy nagyon érdekes ötleten alapuló vállalkozás,
ami tulajdonképpen a könyvelők és a vállalkozások tindereként működik.
Barna Péter kérdésünkre elmondta, hogy a két kategória az ötlet- és projektfejlesztésre jelentkezőket érinti, attól függően, hogy éppen milyen fázisban tart a koncepciójuk. Akik egy kezdeti fázisban tartó ötlettel jelentkeznek, azokat a Longwalk programban végigvezetik egy olyan úton, melynek során az alapfeltevés piacképessé válik. Ez gyakorlatban azt jelenti, hogy a Telekom szakemberei – vagyis az edukátorok – segítségével megismerkedhetnek a kutatás, a prototipizálás, a tesztelés, az üzletfejlesztés és a finanszírozás gyakorlati tudnivalóival. A Shortcut esetében olyan kezdeményezésekre számítanak, ahol már egy kész koncepcióval jelentkeznek a krafterek, már csak egy kis extra löket hiányzik a sikerhez. Ők olyan workshopok közül választhatnak, mint például az online kommunikáció vagy a márkaépítés, valamint a jövőben – a fizikai helyszín megnyitásával – a Telekom eszközparkját is rendelkezésükre bocsájtják.
A márkának továbbá van egy időszakosan meghirdetett Kraft-challenge nevű kezdeményezése is, melynek során egy adott társadalmi jelenségre, problémára várják a megoldásokat a fiataloktól. A tavaly augusztusi első KraftChallenge a "Folytassuk együtt!", ami a karantén ideje alatt indult kezdeményezésekre fókuszált. A cél az volt, hogy segítsék ezeket a kezdeményezéseket abban, hogy továbbfejlődhessenek. A KraftChallenge összesen huszonöt csapatot késztetett gondolkodásra.
Az idén év elején beadott pályázatok számából úgy tűnik, mintha az elzártság fokozta volna az alkotókedvet és az együttműködés iránti igényt – ezt igazolják egyébként a vonatkozó nemzetközi kutatások is: a fiatalok a kreatív tevékenységek felé fordulva könnyebben kezelik a szorongást vagy a magányt. Barna Péter szerint kiugróan sok pályaművet kaptak,
a zsűrinek több mint száz közül kellett kiválasztania a továbbfejlesztésre, mentorálásra legérdemesebbeket.
A márciusban beadott pályamunkák mezőnye téma-szempontból rendkívül változatos. Az egyik pályázó a világ múzeumait tenné bejárhatóvá a kiterjesztett valóság segítségével, de olyan jelentkező is van, akik érintésmentes ipari auditálási rendszert fejleszt. A legtöbben (huszonnégyen) alkalmazásfejlesztéssel pályáztak - többek között társkereső, karriermenedzsment, egészség, sport témakörben –, de nyolc weboldal, hét termékötlet, öt vlog-elképzelés, négy játékötlet és négy podcast-terv is a zsűri elé került. És hogy melyik korosztályt mozgatja meg leginkább a pályázat? Mint megtudtuk, a legfiatalabb jelentkező tizennégy, a legidősebb harmincegy éves volt. A két végpont között a koreloszlás meglehetősen egyenletes, de a legtöbb pályázó huszonöt év körüli. Az érdeklődők minden további fontos információt megtalálhatnak a MagentaKraft weboldalán.
(Fotó: Telekom)