Az angolok után a NASA is a nukleáris űrhajó-meghajtásra szavaz a Mars-utazáshoz

2021 / 02 / 24 / Justin Viktor
Újra kezdenek előtérbe kerülni az atommeghajtású űrhajók, ahogy arról már mi is beszámoltunk a brit tervek kapcsán. A NASA ugyanakkor az elmúlt években elhanyagolta a területet, és most változtatni kíván ezen.

Elvesztegetett évek

Az USA űrügynökségének sokkal keményebben kell dolgoznia, ha azt akarja, hogy 2039-re készen álljon egy nukleáris termomeghajtású űrhajóval megvalósítható, legénységgel ellátott Mars-küldetésre.

Ezt az amerikai Nemzeti Akadémia által készített, és a NASA által támogatott új jelentés állapította meg, mely szerint az űrügynökségnek „agresszív” finanszírozást kell találnia a nukleáris termomeghajtás kifejlesztéséhez. Ha próbálják meg bepótolni az elvesztegetett időt - így a jelentés - a NASA azt kockáztatja, hogy lemarad erről az amúgy is meglehetősen bizonytalan távolságban lévő misszióról.

A nukleáris termomeghajtás koncepciója évtizedeken keresztül a bizonytalanság ködében lebegett, és a jelentés elkészítői nincsenek meggyőződve arról, hogy a NASA időben elkészül.

"Az űrben alkalmazható atommeghajtás technológiája nagy lehetőségeket tartogat a Mars emberi felfedezésének megkönnyítésére. Azonban a technológia beérésének ütemét jelentősen fel kell gyorsítani, ha a NASA és partnerei a megadott időn belül valóban el akarják végezni ezt a küldetést" - írta sajtóközleményben Bobby Braun, a NASA Jet Propulsion Laboratory bolygótudományi igazgatója, aki egyben a jelentést készítő bizottság társelnöke is volt.

Az Egyesült Királyság nukleáris űrhajója lefelezné a Mars-utazás idejét A Rolls-Royce az Egyesült Királyság Űrügynökségével összefogva szeretné forradalmasítani az űrutazást, újonnan fejlesztendő atomhajtóművek alkalmazásával. A Marsig tartó út így jelentősen lerövidülhet, és lehetővé válhat a mélyűr meghódítása.

Támogatás lesz. Vagy nem.

Remény persze mindig van. Jim Reuter, a NASA Tanácsadó hivatalának űrtechnológiai munkatársa a Tanácsadó testület január 27-i ülésén jelezte, hogy támogatják a technológiát. Sok múlhat még Biden elnökön is, akinek új űrpolitikájáról egyelőre keveset tudni, így a határidők a tervek és a prioritások akár változhatnak is az elkövetkező hónapokban és években.

A nukleáris termomeghajtású űrutazásnak nagy lendületet adott, hogy Donald Trump volt elnök december végén aláírta a hatos számú űrpolitikai irányelvet, melyben felszólította a NASA-t és partnereit, hogy gyorsítsák fel a Földön kívül üzemelő atomreaktorok és meghajtási rendszerek fejlesztését, és a jelek szerint a NASA meghallotta a felhívást.

"A nukleáris termomeghajtás számos szempontból nagy érdeklődésre tart számot, mind a NASA, mind a DOD szempontjából" - tette hozzá Reuter.

(Forrás: SpaceNews Kép: NASA)

A NASA olyan csillagrendszert talált magyar közreműködéssel, amit el sem akartak hinni Páratlan csillagrendszer került a NASA bolygóvadász műholdjának célkeresztjébe, hat csillag, három bináris rendszerben, és mindegyik páros egyben a többi körüli pályát is bejár, egy gigantikus háromszögben forgó izzó tűzkerékként, a semmi fekete bársonyabroszán.

Jeff Bezos állítása szerint cége, a Blue Origin szállíthatja az első nőt a Holdra, de a NASA csak márciusban dönt Jeff Bezos egy hete pénteken bejelentette, hogy 2024-ben az űrhajózás történetében először, ő lesz az, aki a NASA-val karöltve az első nőt eljuttatja a Holdra. Ehhez persze a NASA-nak és a Biden adminisztrációnak is lesz még néhány szava.

Nukleáris hulladékból több száz évig működő akkumulátor? A kutatók már dolgoznak rajta Az atomerőművekben keletkező nukleáris hulladék óriási problémája az emberiségnek. Egy cég most akkumulátorokat gyártana a veszélyes hulladékból.