A magas vérnyomást rendben lehet tartani gyógyszeres kezeléssel, azonban nem mindegy, hogy a beteg tartja-e az előírásokat a gyógyszerezés kapcsán vagy sem, valamint a folyamatos vérnyomásellenőrzés sem árt. A helyes szokások kialakítása pedig nehéz feladat, ebben segít egy Magyarországon úttörő alkalmazás, a HABITA (itt elérhető mind Android, mind iOS platformokon), melyről részletesebben az idei Digital Health Summit eseményen beszéltek a fejlesztők. Mint a fejlesztők jellemzik:
„A HABITA egy megbízható társ, aki virtuális asszisztensként személyre szabott emlékeztetőkkel, digitális vérnyomásnaplóval, hasznos tanácsokkal és játékos ösztönzési rendszerrel segíti a gyógyszerszedéssel és vérnyomásméréssel kapcsolatos megfelelő szokások kiépítését és fenntartását.”
A koncepció kialakításában az Egis Gyógyszergyárnak segített a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézetigazgatója, Dr. Purebl György PhD, egyetemi tanár. A HABITA négy funkcióval segít a helyes gyógyszerezési szokások kialakításában:
A HABITA tehát egy virtuális társ, amely a digitális, betegközpontú szemlélet egyik gyümölcse. A fejlesztés több szempontból egyedülálló volt Magyarországon, ami az előbb említett szemlélet miatt interaktív megközelítéssel született, tehát a fejlesztők egy elképzelt, 50 pluszos beteg igényeit vették alapul, aki időnként elfelejti beszedni a gyógyszereit. Először egy gyógyszeremlékeztetőben gondolkoztak, ami elhelyezhető lett volna a dobozon, de a való élet közbeszólt: a betegek nagy része nem tárolta magánál a teljes dobozt. Ezután adta magát a telefonos applikáció, mivel a páciensek beszámolói szerint a telefonjukat azért jellemzően maguknál hordták. Ezt követően a fejlesztők külföldi példákat kerestek, de maga a projekt alapvetően Magyarországon példátlan beruházásként kezdett megvalósulni.
A cél tehát több gyógyszert szedő betegek esetén kognitív viselkedéstani megoldásokkal a gyógyszerezési előírásokat követő szokások kialakítása, ami annyiban is volt kihívásos feladat, hogy a beteg ne érezze irritáló noszogatásnak a dolgot, mert akkor gyorsan elhagyja a platformot. Ezt a célt az alkalmazás személyre szabott tartalmakkal és motivációs üzenetekkel éri el. Az applikáció egyébként elvileg 3-6 hónap alatt képes szokást kialakítani, ekkor tehát akár már mellőzni is lehet a használatát.
A fejlesztők büszkén számoltak be arról is, hogy az augusztusi indulás óta a korai felhasználók 40 százaléka maradt aktív, és az applikációban a páciensek eddig 400 napnyi időt töltöttek összesen. A gyakorlati kérdésre, hogy az Egis miért állt be egy ilyen fejlesztés mögé, hiszen egy relatíve olcsó (200-300 forint közötti) vérnyomás gyógyszerről beszélünk, lényegében az a válasz született, hogy mindenkinek (gyártónak, betegbiztosítónak, páciensnek) jó, ha a gyógyszert rendesen, az előírások szerint szedik.
(Kép: Egis Habita/habita.hu)