Európa épp azzal küzd, hogy minél jobban függetlenítse magát az orosz energiaimporttól, így különös aktualitása lett annak, hogy az Európai Parlamentben a héten úgy döntöttek, nem lehetetlenítik el a leginkább környezetszennyező kriptopénzek előállítását. A bitcoinok bányászata több elektromos áramot igényel, mint egész Norvégia; önálló államként a huszonhetedik lenne az országok energiaigény szerinti rangsorában - írja a The Verge.
Azzal, hogy Kína tavaly betiltotta a bányászatot, valószínűleg rontott a helyzeten, ugyanis az országban részben vízerőművek szolgáltatták ehhez az elektromosságot, míg a jelenleg legtöbbet bányászó államokban, az USA-ban és Kazahsztánban arányaiban több szenet és földgázt használnak fel a bányászok. Európában Írország és Németország a legaktívabbak, a világ bitcoin-termelésének az öt-öt százalékával. Nem meglepő tehát, hogy a kriptopénzek szabályozásakor a környezetvédelmi szempontokat is figyelembe szeretné venni az Európai Unió, miközben a szakemberei az Egyesült Államokhoz hasonlóan egy átfogó keretrendszeren dolgoznak.
Az energiaéhség hátterében az áll, hogy a kriptovaluták kereskedelmét és tulajdonlását nem egy központi szervezet, például egy bank intézi, illetve tartja nyilván. A bitcoin tranzakciók mind egy óriási főkönyvben kapnak helyet, amely rengeteg azonos példányban létezik az úgynevezett bányászok számítógépein. Ezek az emberek arra áldozzák a legtöbbször erre a célra összeállított számítógépeik kapacitását és energiafelhasználását, hogy azok egyre bonyolultabb matematikai feladványokat oldjanak meg. Amelyik gép először megfejti az aktuális kriptográfiai rejtvényt, kriptovalutát kap jutalmul, miközben az összes többi bányász géppel együtt azon dolgozik, hogy fenntartsa, illetve kiegészítse a főkönyvet, vagyis szavatolja a blokklánc megbízhatóságát. Ezt a technológiát hívják proof-of-worknek, vagyis a munka bizonyítékának, és ez az, amely kis híján illegális lett az Unióban.
A The Verge cikke emlékeztet, hogy a bizottsági munka során létrejövő javaslat még messze nem jogszabály: később a Parlamentnek, a Bizottságnak és a Tanácsnak is meg kell majd egyeznie abban, hogy hogyan szabályozza az ilyen digitális fizetőeszközöket.
(Borítókép: Pixabay)
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR