Az önvezetés szó helytelen, a teljesen autonóm vezetési technológia a helyes kifejezés
2021 / 01 / 09 / Rácz Tamás
Az önvezetés szó helytelen, a teljesen autonóm vezetési technológia a helyes kifejezés
A Waymóból kijött a nyelvtannáci, a cég a Teslának is beszólt az autók önvezetési képessége kapcsán.

A Google önvezető autós (pontosabban ezek után "teljesen autonóm vezetési technológiájú" autós) vállalkozása, a Waymo "a történelmekönyvekbe szeretné száműzni" az "önvezető autó" (self-driving car) kifejezést.

A cég közleménye szerint ez az egész nem csupán PR vagy nyelvészeti jellegű probléma. Mint mondják, számos autógyártó megtéveszti a közvéleményt, amikor az "önvezető" kifejezést használja a vezetés-támogatási rendszerek technológiájára. A Waymo szemantikai felvetésével szeretne egyértelmű különbséget tenni saját szolgáltatásuk és az önvezetésre valójában nem képes autók gyártóinak szlogenjei között - itt említve a Tesla "Autopilot" szolgáltatását is, amely valójában nem robotpilóta, hiszen a rendszer igényli a vezető jelenlétét és folyamatos felügyeletét. Mint mondják, jelenleg egyetlen autógyártó sem árul olyan járművet, amely a vezetés teljes felelősségét magára tudná vállalni, tehát az "önvezetés" kifejezés nem tükrözi a valóságban elérhető szolgáltatásokat.

A Waymo úgy gondolja, az "önvezető" szó helyett az "autonóm" jelző használata segítene világossá tenni a különbséget a vezetéstámogató rendszerekkel felszerelt és a valóban emberi sofőr nélkül közlekedni képes  járművek között.

A Waymo nem most emel szót először a témában. Tavalyelőtt novemberben a cég CEO-ja, John Krafcik már felvetette a vezetés-támogatás és az önvezetés közti markáns különbségtétel szükségességét. Mint mondta, amíg az autóban ülő, az autó célját meghatározó embernek szüksége van egy jogosítványra, amellyel felelősséget vállal a jármű mozgásáért, addig az a jármű nem nevezhető önvezetőnek, bármilyen fejlett vezetéstámogatással is rendelkezik.

További cikkek a témában:

A pénztárcánk is megsínyli, ha az önvezető kamionok nem veszik el időben az emberek munkáját A közúti szállítmányozásban ma a legnagyobb kérdés nem az, hogy a robotok elveszik-e az emberek munkáját, hanem hogy elég gyorsan ideérnek-e, mielőtt a helyzet teljesen tarthatatlanná válik.

Az orosz önvezető autó pont úgy vezet, mint egy valódi sofőr Las Vegasban lehetőségünk volt rá, hogy kipróbáljuk a Yandex robotautóját, amiben az a legfurcsább, hogy mennyire nem furcsa.

20 hónap, 18 baleset: nyilvánossá tették a Waymo önvezető autóinak baleseti statisztikáit A Google robotautói tavaly és idén csaknem tízmillió kilométert vezettek le Phoenixben súlyos baleset nélkül.

 

 


Igényes és férfias történeteket keresel? A Roadstert neked írjuk!
Olvass bele az egyik legszínvonalasabb hazai magazinba, szeretni fogod! A Roadster egy fantasztikus utazás az élet legjobb területein...
Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.