Az önvezetés szó helytelen, a teljesen autonóm vezetési technológia a helyes kifejezés

2021 / 01 / 09 / Rácz Tamás
Az önvezetés szó helytelen, a teljesen autonóm vezetési technológia a helyes kifejezés
A Waymóból kijött a nyelvtannáci, a cég a Teslának is beszólt az autók önvezetési képessége kapcsán.

A Google önvezető autós (pontosabban ezek után "teljesen autonóm vezetési technológiájú" autós) vállalkozása, a Waymo "a történelmekönyvekbe szeretné száműzni" az "önvezető autó" (self-driving car) kifejezést.

A cég közleménye szerint ez az egész nem csupán PR vagy nyelvészeti jellegű probléma. Mint mondják, számos autógyártó megtéveszti a közvéleményt, amikor az "önvezető" kifejezést használja a vezetés-támogatási rendszerek technológiájára. A Waymo szemantikai felvetésével szeretne egyértelmű különbséget tenni saját szolgáltatásuk és az önvezetésre valójában nem képes autók gyártóinak szlogenjei között - itt említve a Tesla "Autopilot" szolgáltatását is, amely valójában nem robotpilóta, hiszen a rendszer igényli a vezető jelenlétét és folyamatos felügyeletét. Mint mondják, jelenleg egyetlen autógyártó sem árul olyan járművet, amely a vezetés teljes felelősségét magára tudná vállalni, tehát az "önvezetés" kifejezés nem tükrözi a valóságban elérhető szolgáltatásokat.

A Waymo úgy gondolja, az "önvezető" szó helyett az "autonóm" jelző használata segítene világossá tenni a különbséget a vezetéstámogató rendszerekkel felszerelt és a valóban emberi sofőr nélkül közlekedni képes  járművek között.

A Waymo nem most emel szót először a témában. Tavalyelőtt novemberben a cég CEO-ja, John Krafcik már felvetette a vezetés-támogatás és az önvezetés közti markáns különbségtétel szükségességét. Mint mondta, amíg az autóban ülő, az autó célját meghatározó embernek szüksége van egy jogosítványra, amellyel felelősséget vállal a jármű mozgásáért, addig az a jármű nem nevezhető önvezetőnek, bármilyen fejlett vezetéstámogatással is rendelkezik.

További cikkek a témában:

A pénztárcánk is megsínyli, ha az önvezető kamionok nem veszik el időben az emberek munkáját A közúti szállítmányozásban ma a legnagyobb kérdés nem az, hogy a robotok elveszik-e az emberek munkáját, hanem hogy elég gyorsan ideérnek-e, mielőtt a helyzet teljesen tarthatatlanná válik.

Az orosz önvezető autó pont úgy vezet, mint egy valódi sofőr Las Vegasban lehetőségünk volt rá, hogy kipróbáljuk a Yandex robotautóját, amiben az a legfurcsább, hogy mennyire nem furcsa.

20 hónap, 18 baleset: nyilvánossá tették a Waymo önvezető autóinak baleseti statisztikáit A Google robotautói tavaly és idén csaknem tízmillió kilométert vezettek le Phoenixben súlyos baleset nélkül.

 

 


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.