A Waymo 2018 végén indította el az arizonai Phoenixben a robottaxi szolgáltatását, a Waymo One-t, amely kezdetben biztonsági sofőrökkel, az utóbbi időben pedig már sofőrök nélkül is szállít utasokat az átalakított Chrysler Pacificákkal és elektromos Jaguar I-Pace-ekkel. A szolgáltatást egyelőre elég kevesen vehetik igénybe, bár október elején a Waymo kiszélesítette az utasok körét, így ma már közel ezerötszázan közlekedhetnek napi szinten önvezető autókkal.
A cég most egy részletes tanulmányt hozott nyilvánosságra az elmúlt bő másfél év baleseti statisztikáiról, amelyből kiderül, hogy 2019 januárjától 2020 szeptemberéig az autóik 18 balesetben voltak érintettek, és további 29 olyan eset volt, amikor a sofőrnek kellett beavatkoznia az ütközés elkerülése érdekében. Utóbbi eseteket a Waymo szimulált balesetnek nevezi, ugyanis egy szimulációs program, a Carcraft segítségével viszonylag megbízhatóan meg tudják állapítani, hogy mi történt volna, ha a sofőr nem avatkozik közbe.
Daniel McGehee, az Iowai Egyetem National Advanced Driving Simulator Laboratories részlegének igazgatója elmondta, hogy a Waymo ezekkel a szimulációkkal lépéselőnyre tesz szert más gyártókkal szemben, ugyanis a Carcrafttal mélységeiben tudják kielemezni az autó működését a szenzorok megbízhatóságától a jármű objektumfelismerő algoritmusáig.
A Waymo a balesetekről részletes beszámolókat is közölt, eszerint a 18 valódi balesetből 14 ráfutásos baleset volt, és minden esetben a másik autó sofőrje volt a hibás. A balesetek közül csupán egy olyan volt, amikor az autóban utas is tartózkodott, és szintén egy baleset volt, amiben teljesen önvezető (azaz sofőr nélküli) autó volt az érintett. Utóbbinál a robotautó éppen a piros lámpánál várakozott, amikor hátulról valaki nekikoccant. A balesetek igen széles spektrumon mozogtak, hiszen a ráfutásos balesetek mellett előfordult olyan is, amikor a másik autó sofőrje áthajtott a piroson, vagy nem állt meg a stop táblánál, egy szimulált balesetben pedig az is előfordult, hogy a Waymo autója azért ütközött, mert a másik sofőr a forgalommal szembe hajtott.
Szakértők régóta figyelmeztetnek rá, hogy ahhoz, hogy az önvezető autók eléggé biztonságosak legyenek, szükség lenne egy általánosan elfogadott keretrendszer kidolgozására, amire már születtek is kezdeményezések. Az egyik ilyen a többek között a Fiat, a Volkswagen és az Intel által létrehozott Safety First For Automated Driving nevű kezdeményezés, amelynek célja, hogy egységes kereteket biztosítson az önvezető autók fejlesztésének, tesztelésének és jóváhagyásának. Bár a Waymo nem tagja ennek a kezdeményezésnek, a most kiadott tanulmánnyal több szakértő szerint is jelentősen előmozdíthatják egy ilyen keretrendszer megszületését, hiszen a legtöbb önvezető autókat fejlesztő cég jellemzően ennél sokkal kevesebb információt oszt meg a tapasztalatairól. A Waymo a baleseti statisztikák mellett egyébként a részletes biztonsági keretrendszerét is megosztotta azzal a szándékkal, hogy azt mások is átvegyék.
A biztonsági előírásokra pedig kétségkívül szükség is lesz, hiszen számos felmérés szerint az emberek többsége egyelőre szkeptikus az önvezető autók megbízhatóságával kapcsolatban. A még éppen csak formálódó technológiának nem tett jót, hogy 2017-ben az Uber egyik robotautója halálos balesetet okozott, amelyben éppen nemrég állapították meg az autót ellenőrző sofőr felelősségét. Szintén problémákat okozhat a Tesla autóiban múlt héten élesített "full self-driving" funkció, amelyről ugyan maga a gyártó sem állítja, hogy teljesen önvezetővé teszi az autót, ám nem kérdés, hogy a tulajdonosok egy részét ez nem igazán fogja érdekelni. A Youtube-ra néhány nap alatt is számtalan videó került fel, amelyben a sofőrök a Tesla önvezető funkcióját próbálgatják több kevesebb-sikerrel, az egyik legfrissebb ilyen felvételen pedig többször is csak az emberi beavatkozáson múlik, hogy nem történik baleset.
(The Verge, Venture Beat, Fotó: Waymo)