Az űrből buktatná le az illegális halászflottákat az USA

2021 / 08 / 28 / Perei Dóra
Az űrből buktatná le az illegális halászflottákat az USA
Az USA Védelmi Minisztériumának reményei szerint a szintetikus apertúrájú rádiólokátorok (Synthetic Aperture Radar, SAR) segíthetnek az Egyesült Államoknak és szövetségeseinek nyomon követni az illegális halászokat szerte a világon. 2021. augusztus végén ezért a Védelmi Innovációs Egység százötvenezer dolláros pályázatot hirdet olyan megoldásokra és eszközökre, amelyek SAR-t használnak az illegális halászflották azonosítására.  

A törvénytelen halászat mostanra nemzetbiztonsági problémává nőtte ki magát a DIU szerint, mivel az érintett országok és régiók stabilitását egyaránt veszélyezteti egyrészt a halállományok romló egészsége, valamint a halászflottákat működtető csoportok és kormányok.

Jó ötlet-e Japán részéről a fukusimai radioaktív vizet beleönteni a Csendes-óceánba? Habár a víz önmagában nem veszélyes bizonyos szakértői vélemények szerint, azért akadnak vele problémák, és a terv végrehajtása rengeteg problémát okozhat az élővilágon kívül a japán társadalomban, valamint a diplomáciai kapcsolatokban is.

Heidi Berg ellentengernagy egy közelmúltbeli konferencián Kínát nevezte meg a gond egyik fő forrásának: szerint az Afrika keleti vagy nyugati partjainál 'tevékenykedő' illegális halászhajókat maga a kínai állam szponzorálja azáltal, hogy fedezésképp katonai hajók kísérik ezeket a halászflottákat. Berg szerint Kína ezzel támogatja a korrupciót, és folyamatosan saját önkényuralmi rendszerének fenntartásán dolgozik. Ezzel viszont tönkreteszi a térség engedéllyel működő halásztársaságait.

Berg továbbá rámutatott a tengerparti ipar és a halászat fontosságára a nyugat -afrikai országok gazdaságaiban. Szerinte Kína szándékosan olyan helyeket céloz meg, amelyeket instabil intézményi rendszer, rossz kormányzás és gyenge lábakon álló jogállamiság jellemez.

Érvek és ellenérvek a SAR alkalmazása mellett

A szintetikus apertúrájú rádiólokátorokat (angolul Synthetic Aperture Radar, SAR) főleg térképezésre használják. Felbontásukat úgy növelik meg, hogy egy nagyobb területen elhelyezett több, kis rádiólokátort használnak, vagy a megfigyelt terület felett a radart mozgatják. A mozgó radar, vagy a több helyen elszórt radarok által észlelt jelekből megfelelő feldolgozás után olyan felbontású kép nyerhető,

mintha egyetlenegy, nagy (a mozgó antenna által bejárt útnak megfelelő, vagy a kisebb antennák által lefedett területnek megfelelő) méretű radarral állították volna elő.

Leggyakrabban a föld felett haladó repülőgépen, vagy égitestek körül keringő űreszközökön használják.

Hared Dunnmon, a Védelmi Innovációs Egység mesterséges intelligencia ágazatának műszaki igazgatója szerint ugyanakkor rendkívül nagy technológiai kihívás elé állítják őket a megfelelő felbontású SAR -adatkészletek az olyan gépi tanulási modellek létrehozásánál, amelyek azonosíthatják és jellemzést is adnak az illegális halászhajókról.

A műszaki igazgató egyúttal azt is megjegyezte, hogy a SAR-ok ily módon történő felhasználási trendje jelenleg növekedési szakaszban van, ezért ha sikerül olyan automatizált algoritmusokat létrehozni, amelyek gyorsan elemzik a gyűjtött adatokat, akkor nemcsak az illegális halászatot követhetik nyomon az űrből, de az egész óceánt sokkal hatékonyabban felügyelhetik olyan módon, amely korábban lehetetlen volt.

A vonóhálók legalább akkora kárt okoznak a bolygónak, mint az illegális halászat

Mivel Földünk népességét egyszerre veszélyezteti a tenger csökkenő biodiverzitása és a klímaváltozás, kutatók egy csoportja készített egy tanulmányt, melyben kifejtették, hogy a biodiverzitás megóvásával a károk mérsékelhetőek lennének, amivel mindenki jól járna. A kutatók első alkalommal próbálták felmérni a vonóhálós halászat karbonlábnyomát is.

Kiderült, hogy az körülbelül ugyanannyi szén-dioxid kibocsátásáért felelős, mint a légiközlekedés.

A tanulmány szerzői ezért a halászat mérséklésében és védett területek kijelölésében látják a megoldást. Ezen határok kijelölését az alapján lehetne eldönteni, hogy mire helyezünk nagyobb hangsúlyt: a biodiverzitás megőrzésére, a halászatra vagy a karbonkibocsátásra. Enric Sala, a kutatás vezető szerzője szerint ezek nem zárják ki egymást, csak a hangsúlyok változnak, a védett területek kijelölése pedig mindannyiunk számára előnyös lenne.

A halászat szempontjából szerinte az óceánok huszonnyolc százalékát védetté kellene nyilvánítani: ezeken a területeken a tengeri élőlények zavartalanul szaporodhatnának, és utánpótlást biztosíthatnának a halászható vizeknek. Jelenleg a Föld tengereinek mindössze hét százaléka védett, a túlhalászat pedig számos faj létét veszélyezteti.

Végérvényesen ki kellene iktatni a vonóhálókat

A vonóhálók betiltása pedig környezeti szempontból még hasznosabb lenne: amennyiben a halászok háborítatlanul hagyják a tengerfeneket, jóval kisebb lenne az iparág karbonlábnyoma, ami már így is hatalmas méreteket öltött. Egy 2020-as kutatás szerint már csak azzal, ha több nagy hal maradna a tengerben, huszonöt százalékkal csökkentené a halászat emisszióját. Egy másik gond, hogy a hajóknak egyre nagyobb utat kell bejárniuk a zsákmányért, így több üzemanyag is szükséges a halászathoz.

Sala szerint a fenékvonóhálózás ráadásul a halászoknak sem előnyös, hiszen rengeteg üzemanyagot fogyaszt, ráadásul alig fognak vele valamit a gyakran halászott területeken, állami támogatás nélkül pedig még pénzt sem keresnének tevékenységükkel. Pedig egy korábbi kutatás során már bebizonyosodott, hogy miután harmincöt százalékkal csökkentették azt a területet Kalifornia partjainál, ahol homárra lehetett halászni,

a fennmaradó területeken hat év múlva kétszázhuszonöt százalékkal nőtt a fogás.

Sala szerint a fenékvonóhálókat végérvényesen ki kellene vonni a forgalomból, de miután ez a legkevésbé költséghatékony halászati módszer, a kutató bízik benne, hogy a döntéshozók felmérik az emissziós költségét is, és előbb vagy utóbb betiltják a használatát.

(Fotó: Getty Images Hungary)

További cikkek a témában:

Konténerbe szerelt, napelemes sótalanítók oldhatják meg közel félmillió ember vízigényét Egy konténer óránként 3500-7000 liter édesvizet tud előállítani, a sótalanítás pedig teljes egészében napelemekből nyert energiával történik.

Mostantól hivatalosan is öt óceánja van a Földnek a National Geographic szerint A Csendes-, Atlanti-, Indiai- és az Északi-sarki-óceán (nálunk ismertebb nevén Jeges-tenger) egy víztömeget alkot, de külön elnevezéssel, ezek mellett a Déli-óceánt is gyakrabban jelölhetik a térképeken a jövőben, miután a National Geographic Society is hivatalosan elismerte a létezését.

Olyan mértékű az olvadás, hogy még a Föld kérge is mozogni kezdett Ha olvad a jég, egyre kisebb súly nyomja le bolygónk kérgét, így az bizonyos helyeken feljebb emelkedik, ami végső soron több változást is beindít a Föld felszínén.


Brazíliában már a cápákban is van kokain
Brazíliában már a cápákban is van kokain
Ez az első eset, hogy szabadon élő cápákban sikerült kimutatni a kokain maradványanyagait – súlyosbítja a helyzetet, hogy az összes vizsgált állatban megtalálták a kábítószer nyomait.
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
A bolygón a jelenleg ismert élethez szükséges az oxigén, ami biológiai úton keletkezett fény segítségével fotoszintézissel. Vagy mégsem? Egy mostani, döbbenetes felfedezés szerint az oxigén előállításához sem fényre, sem biológiai folyamatokra nincs feltétlen szükség. Az óceán mélye olyan titkát fedte fel, ami mindent megkérdőjelez.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.