Közeledik a robottaxik ideje: San Franciscóban is elindulhat az első fizetős szolgáltatás

2022 / 06 / 04 / Bobák Áron
Közeledik a robottaxik ideje: San Franciscóban is elindulhat az első fizetős szolgáltatás
A General Motorshoz tartozó Crusie csütörtökön kapta meg a hatóságoktól az önvezetőtaxi-szolgáltatáshoz szükséges engedélyt, így bizonyos megkötésekkel már pénzt is kérhetnek azért, ha valaki egy sofőr nélküli autóban szeretne eljutni San Francisco egyik pontjából a másikba.

A Kaliforniai Közüzemi Bizottság (CPUP) által kiállított engedély egyelőre számos feltételt szab a vállalatnak arra, hogy mikor és hogyan üzemeltethetik a vezető nélküli taxikat. Ilyen feltétel például, hogy a Cruise harminc (itthon Opel Ampera-e-ként forgalmazott) Chevrolet Boltból álló flottája csak este 10 és reggel 6 között szállíthat utasokat, nem léphetik át a 48 km/h-s sebességet és csak a város bizonyos részein közlekedhetnek. A szolgáltatás nem vehető igénybe hevesebb eső, köd, füst, jégeső, havaseső és hóesés idején és egyelőre arra sincs lehetőség, hogy az USA-ban rendkívül népszerűnek számító utazásmegosztással egyszerre több, egymástól független megrendelő utazzon egy autóval egy hosszabb-rövidebb szakaszon.

A Crusie az engedély birtokában egy igencsak szűk körű klubhoz csatlakozhat, hiszen az USA-ban eddig a Waymo volt az egyetlen, akik ehhez hasonló, vezető nélküli robottaxi-szolgáltatást indítottak. Az Alphabet leányvállalata 2020 végén nyitotta meg a Waymo One szolgáltatást a szélesebb közönség számára Phoenix térségében, ahol az átalakított Chrysler Pacificák egyelőre az arizoniai főváros néhány (a várossal egybefüggő) elővárosában, például Chandlerben, Mesában, Tempében és Gilbertben szállítják az utasokat. A Kaliforniai Közüzemi Bizottság térképén jól látható, hogy San franciscóban kicsit más lesz a helyzet, hiszen bár a Crusie autóinak a város legforgalmasabb részeit egyelőre el kell kerülniük, a szolgáltatási terület így is San Francisco elég jelentős részét lefedi. Emiatt nem túlzás a hírről beszámoló The Next Webnek az az állítása sem, hogy technikailag a Crusie lesz az első olyan cég, amely ténylegesen egy amerikai nagyvárosban üzemeltethet robottaxi-szolgáltatást.


A Cruise szolgáltatási területe San Franciscóban

A Kyle Vogt és Dan Kan által 2013-ban alapított, majd a General Motors által 2016-ban felvásárolt Cruise 2016 óta teszteli az önvezető autóit San Franciscóban, amelyek két éve közlekedhetnek biztonsági sofőr nélkül, tavaly óta pedig már utasokat is szállíthatnak. A szolgáltatást idén februárban nyitották meg a nagyközönség előtt, akik a honlapon való regisztráció után este 10.30 és reggel 5 között vehetik igénybe az önvezető autókat - egyelőre ingyen. A cég a Kaliforniai Közlekedési Minisztériumtól már tavaly októberben megszerezte a járművek üzemeltetéséhez szükséges engedélyt, ez azonban csak a személyfuvarozáson kívüli tevékenységekre, például házhozszállításra terjedt ki.

A Crusie-nak az engedély birtokában igen komoly tervei vannak San Franciscóban. Ahogy azt a cég szóvivője a TechCrunch-nak elmondta, a következő hónapokban folyamatosan bővíteni fogják a működési területüket, a működési idejüket és a lehetőséget, hogy a lakosságnak díjat számítsanak fel az utazásokért, egészen addig, amíg nem tudnak 24 órás szolgáltatást biztosítani a város egész területén. Ahogy a lap megjegyzi, a terjeszkedéshez újabb engedélyre lesz szükségük, hiszen a CPUP által kiállított engedély csak a jelenlegi feltételekre vonatkozik. A Honda és a Microsoft által is támogatott vállalat a jövőben teljesen saját, már kifejezetten robottaxinak tervezett autót is gyártana Origin néven, amelyek a Crusie tervei szerint a következő években ezrével vagy akár tízezrével jelenhetnek majd meg az utakon.

(Borítókép: Cruise)

Leintették a rendőrök a robotautót, de az inkább továbbhajtott A San Franciscó-i rendőrségnek a Cruise egyik vezető nélküli robottaxijával gyűlt meg a baja, de utólag kiderült, hogy az önvezető járműnek jó oka volt rá, hogy továbbhajtott.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.