A Kaliforniai Közüzemi Bizottság (CPUP) által kiállított engedély egyelőre számos feltételt szab a vállalatnak arra, hogy mikor és hogyan üzemeltethetik a vezető nélküli taxikat. Ilyen feltétel például, hogy a Cruise harminc (itthon Opel Ampera-e-ként forgalmazott) Chevrolet Boltból álló flottája csak este 10 és reggel 6 között szállíthat utasokat, nem léphetik át a 48 km/h-s sebességet és csak a város bizonyos részein közlekedhetnek. A szolgáltatás nem vehető igénybe hevesebb eső, köd, füst, jégeső, havaseső és hóesés idején és egyelőre arra sincs lehetőség, hogy az USA-ban rendkívül népszerűnek számító utazásmegosztással egyszerre több, egymástól független megrendelő utazzon egy autóval egy hosszabb-rövidebb szakaszon.
A Crusie az engedély birtokában egy igencsak szűk körű klubhoz csatlakozhat, hiszen az USA-ban eddig a Waymo volt az egyetlen, akik ehhez hasonló, vezető nélküli robottaxi-szolgáltatást indítottak. Az Alphabet leányvállalata 2020 végén nyitotta meg a Waymo One szolgáltatást a szélesebb közönség számára Phoenix térségében, ahol az átalakított Chrysler Pacificák egyelőre az arizoniai főváros néhány (a várossal egybefüggő) elővárosában, például Chandlerben, Mesában, Tempében és Gilbertben szállítják az utasokat. A Kaliforniai Közüzemi Bizottság térképén jól látható, hogy San franciscóban kicsit más lesz a helyzet, hiszen bár a Crusie autóinak a város legforgalmasabb részeit egyelőre el kell kerülniük, a szolgáltatási terület így is San Francisco elég jelentős részét lefedi. Emiatt nem túlzás a hírről beszámoló The Next Webnek az az állítása sem, hogy technikailag a Crusie lesz az első olyan cég, amely ténylegesen egy amerikai nagyvárosban üzemeltethet robottaxi-szolgáltatást.
A Kyle Vogt és Dan Kan által 2013-ban alapított, majd a General Motors által 2016-ban felvásárolt Cruise 2016 óta teszteli az önvezető autóit San Franciscóban, amelyek két éve közlekedhetnek biztonsági sofőr nélkül, tavaly óta pedig már utasokat is szállíthatnak. A szolgáltatást idén februárban nyitották meg a nagyközönség előtt, akik a honlapon való regisztráció után este 10.30 és reggel 5 között vehetik igénybe az önvezető autókat - egyelőre ingyen. A cég a Kaliforniai Közlekedési Minisztériumtól már tavaly októberben megszerezte a járművek üzemeltetéséhez szükséges engedélyt, ez azonban csak a személyfuvarozáson kívüli tevékenységekre, például házhozszállításra terjedt ki.
A Crusie-nak az engedély birtokában igen komoly tervei vannak San Franciscóban. Ahogy azt a cég szóvivője a TechCrunch-nak elmondta, a következő hónapokban folyamatosan bővíteni fogják a működési területüket, a működési idejüket és a lehetőséget, hogy a lakosságnak díjat számítsanak fel az utazásokért, egészen addig, amíg nem tudnak 24 órás szolgáltatást biztosítani a város egész területén. Ahogy a lap megjegyzi, a terjeszkedéshez újabb engedélyre lesz szükségük, hiszen a CPUP által kiállított engedély csak a jelenlegi feltételekre vonatkozik. A Honda és a Microsoft által is támogatott vállalat a jövőben teljesen saját, már kifejezetten robottaxinak tervezett autót is gyártana Origin néven, amelyek a Crusie tervei szerint a következő években ezrével vagy akár tízezrével jelenhetnek majd meg az utakon.
(Borítókép: Cruise)