Küszöbön a kormánykerék nélküli robottaxik tömeggyártása

2023 / 09 / 11 / Pőcze Balázs
Küszöbön a kormánykerék nélküli robottaxik tömeggyártása
A GM, a Honda és a Microsoft pénzéből is gazdálkodó Cruise mérföldkőhöz érkezett: egyetlen engedélyre várnak, hogy megkezdődhessen Origin nevű, pedál és kormánykerék nélkül működő járművük tömeges gyártása.

2021 januárjában arról írtunk a Rakétán, hogy a redmondi szoftveróriás is beszállt a Cruise befektetői közé, tavasszal pedig már Dubaj koronahercege beszélt arról, hogy az USA után először náluk lesznek elérhetőek az Originek. Ezek a sajátos formájú, egy autó és egy sífelvonó-fülke között félúton elhelyezkedő kocsik azonban, mivel nem rendelkeznek sem sofőrrel, sem pedálokkal, sem kormánykerékkel, csak egy külön engedély birtokában készülhetnek el Detroitban. Vagyis hiába teszteli, már fizetős szolgáltatásként, az anyacég Cruise a robottaxi-szolgáltatását, a flottájuk csak átalakított hagyományos autókból állhat - ráadásul a helyiek egy részének nem tetszik a városi környezetben néha zavarba jövő, a forgalmat akadályozó technológia.

"Napok kérdése" és kiegészülhet a flotta az Originekkel, már ami az engedélyt illeti,

legalábbis ezt nyilatkozta Kyle Vogt vezérigazgató a The Verge cikke szerint. Az USA közúti közlekedésbiztonsági hatósága (NHTSA) ugyanis kivételt kell, hogy tegyen az Originnel, hiszen a szövetségi biztonsági előírások kikötik, hogy egy autóban pedálnak és kormánynak kell lennie. Évente kétezer-ötszáz ilyen kivételt tehetnek, amit fel terveznek emelni huszonötezerre, de ehhez a törvényhozók engedélye szükséges. Ám míg Vogt egy befektetői konferenciahíváson azt mondta, hogy "bármelyik nap" rábólinthat a hatóság a kérésükre, a The Verge újságírói szerint a NHTSA nem ennyire optimista: "A hatóság nem döntött sem a kérés elutasításáról, sem az engedélyezéséről, és a döntési határidőt sem értük még el" - nyilatkozták a lapnak.

Ebben a helyzetben nem segít, hogy a Cruise "hagyományos" robottaxijainak egyike nemrég összeütközött egy tűzoltóautóval San Franciscóban, aminek hatására a flotta méretét meg kellett feleznie a cégnek. Vogtnak igaza lehet abban, hogy "különleges időket élünk, hiszen bármi sajátos vagy érdekes, amit egy önvezető autó tesz, ha egy ember nem ugyanúgy reagálna, rögtön bekerül az országos híradásokba", de lehetséges, hogy emiatt még több időt kell várniuk az Origin-gyártósor beindításával.

(Fotó: Cruise)


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.