Ha a tervek valóra válnak, az komoly lendületet adhat az amerikai autógyártóknak, különösen azoknak, melyek portfóliójában sokféle jármű található, köztük személygépkocsik, haszongépjárművek és könnyű teherautók.
Biden a bejelentéssel egy időben alá is írta a “Made in America” végrehajtási rendeletet, mely szigorúbb szabályokat szab a szövetségi kormány beszerzési gyakorlatának.
A kormánynak már léteznek érvényben lévő „vegyél amerikai gyártmányt” szabályai, melyek kimondják, hogy egy bizonyos mennyiségű terméket az Egyesült Államokban kell legyártani ahhoz, hogy a vásárlás megfeleljen a szövetségi szerződés feltételeinek.
Biden szerint a rendelet megszünteti a kiskapukat, és célja az Egyesült Államokban gyártott termékek vásárlásának növelése. A végrehajtó utasítás felemeli az említett kötelezően gyártantó termékküszöböt és a hazai termékek árpreferenciáját, ami azt az árkülönbséget jelenti, melynél a kormány már megvásárolhat egy terméket akár nem amerikai szállítótól is. A rendelet azt a folyamatot is újraszabályozza, melynek során eldöntik, hogy egy adott terméket valóban Amerikában gyártottak-e.
Biden bejelentésének értelmében az amerikai közbeszerzési irányelv kiterjed a szövetségi kormány hatalmas járműparkjára is. "A szövetségi kormánynak óriási járműparkja is van, melyet az amerikai munkavállalók által itt, Amerikában gyártott tiszta elektromos járművekre cserélünk le, milliónyi munkahelyet teremtve, egymillió járműipari munkahelyet."
A lehetőség valóban hatalmasnak tűnik. Az amerikai kormány 2019-ben több mint 645 ezer járművel rendelkezett flottájában. Ezek közül mintegy 224 ezer a személygépjármű és több mint 412 ezer a teherautó.
"Az USA általános szolgáltatási hatósága (GSA) elkötelezett amellett, hogy megvizsgálja a szövetségi kormány vásárló- és lízingereje kiaknázásának lehetőségeit a klímaválság kezelésére, ideértve a szövetségi flotta zöldítését is. A GSA jelenleg több mint 224 ezer személygépjárművet kezel flottájában, hogy támogassa a szövetségi kormány tevékenységét. A tiszta energiájú jármű technológiák felhasználásával a GSA támogatni fogja az elnök klímaváltozással összefüggő céljait, miközben az amerikai autóiparral együttműködve biztosítja, hogy ezeket a következő generációs járműveket amerikai munkavállalók építsék meg Amerikában" - mondta el a GSA szóvivője.
Az ígéret teljesítése mindazonáltal nem lesz könnyű, mivel a szövetségi járművek közül sokat bérelnek, ami a szerződés hosszától függően lassíthatja az átállást. Vannak más akadályok, ideértve az elektromos töltő-infrastruktúrát és az ellátólánc kiépítését. És bár ez nem volt követelmény, Biden számos alkalommal nyilvánosan kijelentette, hogy támogatja a szakszervezetek által reprezentált autóipari állásokat.
Biden már a kampányában ígéretet tett arra, hogy felhasználja a szövetségi kormány összes erejét, beleértve a vásárlóerőt, a kutatás-fejlesztést, az adót, a kereskedelmet és a befektetési politikát, hogy az Egyesült Államokat az elektromos járművek, valamint azok alapanyagainak és alkatrészeinek gyártásában globális vezető pozícióba helyezze.
(Forrás: Reuters Kép: Pixabay)