Talán nem lenne túlzás azt állítani, hogy a Tesla Cybertruckja jelenleg a legjobban várt modell a világon, hiszen az elektromos pickupra annak 2019-es bejelentése óta mintegy kétmillió előrendelés érkezett. Igaz, a leendő vásárlóknak ehhez elég volt 100-150 dolláros foglalót letenniük, amit bármikor vissza is igényelhetnek, vagyis az előrendelés feltehetőleg nem minden esetben fog vásárlással végződni, de az azért mindenképpen elmondható, hogy a futurisztikus járműre hatalmas az érdeklődés.
A Cybertruck körüli felhajtást ha lehet, csak fokozta, hogy Elon Musk vállalatának többször is el kellett halasztania a gyártás kezdetét, így az első pickupok végül csak jó kétéves csúszással, idén júliusban gördültek le a texasi Gigafactory gyártósoráról. A kiszállítás megkezdését a Tesla november 30-án egy nagyszabású rendezvénnyel ünnepli meg, ami után az első szerencsések hamarosan be is huppanhatnak majd a Cybertruck volánja mögé. Ezek a kocsik többnyire várhatóan olyan vásárlóknál landolnak, akik korán beálltak a sorba, vagyis már négy éve leadták a rendelésüket, és bár ennyi várakozás után nem túl valószínű, hogy egyhamar meg akarnak válni a járműtől, azonban ahogy arra a Teslarati nemrég felhívta a figyelmet, erre nem is igazán lesz lehetőségük.
A lap szerint az elmúlt időszakban több újdonsült Tesla Model 3 és Model Y tulajdonos is jelezte, hogy a cég általános szerződési feltételeiben megjelent egy új kitétel, ami kifejezetten a leendő Cybertruck-tulajdonosokra vonatkozik. A bejegyzés értelmében az ügyfél a megrendeléssel "beleegyezik abba, hogy a kiszállítás dátumától számított egy éven belül nem próbálja meg értékesíteni a járművet". Ha valaki mégis el akarja adni az autóját, arról először értesítenie kell a Teslát, akik visszavásárolhatják a Cybertruckot a vevőtől, de ha ezzel a lehetőséggel nem élnek, a tulajdonos akkor is csak a gyártó írásos engedélyével adhatja el másnak az autót.
"Amennyiben ön megszegi ezt a rendelkezést, vagy a Tesla megalapozottan feltételezi, hogy Ön meg fogja szegni ezt a rendelkezést, a Tesla keresetet indíthat, hogy megakadályozza a jármű tulajdonjogának átruházását" - írja a dokumentum, hozzátéve, hogy a Tesla 50 ezer dollárt vagy az eladás ellenértékeként kapott kötbért is behajthatja az eladón attól függően, hogy melyik összeg a magasabb. A szerződési feltételeket megszegő vásárlókat emellett a Tesla azzal is szankcionálhatja, hogy a jövőben egyáltalán nem vásárolhatnak semmilyen Tesla modellt.
A hírről szintén beszámoló Interesting Engineering feltételezése szerint a szigorú szabályokra azért lehetett szükség, hogy elejét vegyék a spekulációknak, vagyis hogy valaki kifejezetten azzal a széndékkal vásároljon Cybertruckot, hogy azt később továbbértékesítse. Ezt, vagyis hogy viszonteladók vásárolják az autóikat, a Tesla szerződési feltételei viszont eddig is tiltották, vagyis nem egyértelmű, hogy a Cybertrukra vonatkozó passzus miért került bele külön a dokumentumba.
Ami biztos, hogy a gyártónak spekulánsok nélkül is hatalmas kihívás lesz kiszolgálni a keresletet: a Tesla által a beszállítóknak küldött korábbi levél szerint a cég úgy számol, hogy évente 375 ezer Cybertruckot tudnak legyártani, így pedig várhatóan csak az eddig leadott előrendelések teljesítése is hosszú évekbe fog telni.
(Fotó: Steve Jurvetson/Flickr/CC BY 2.0, Kruzat/Wikimedia Commons/CC-BY-SA 4.0)