A cseh repülő motor 2028-ban már a garázsunkban lehet

2024 / 06 / 01 / Bobák Zsófia
A cseh repülő motor 2028-ban már a garázsunkban lehet
Az Airwolfot a gyártó szerint ugyanolyan könnyű vezetni, mint egy motorkerékpárt.

A cseh UDX Aero repülő motorja, az Airwolf (légi farkas) a maga 3,2 méteres hosszával és (parkoló állapotban) 2,45 méteres szélességével valamivel nagyobb helyet foglal majd ugyan a tulajdonosai garázsában, mint egy hagyományos motorkerékpár, de nem lesz nehezebb a kezelése, sőt, a gyér légi forgalomban szabadabban lehet vele manőverezni és száguldani, mint az utakon araszolva. A légi jármű tulajdonképpen egy kétszemélyes eVTOL, amelyet négy, külön-külön mozgó EDF (electric ducted fans) propellerje hajt és akár a 230 km/h-ás sebességet is elérheti. A szárnyak szénszálas kompozitból állnak, ami amellett, hogy könnyűvé teszi a szerkezetet, elég strapabíró ahhoz, hogy ellenálljon a repülés közben rá ható erőknek és tartsa az EDF egységeket.

A gép 100 km/h-ra 3 másodperc alatt gyorsul, de a gyártó leírása szerint a kialakítása inkább az alacsony sebességű repülésnek kedvez.

A jármű egyszerre csak 25 percig bír egyhuzamban a levegőben maradni, ezután töltésre szorul, de amennyiben szabadidős célokra vagy ingázásra használná valaki, ennyi is elég lehet.

Hogy ki is fogja használni valójában a repülő motort, arra választ adhat a 134 millió forintos ára, ami alapján csak a tehetősebbek engedhetik majd meg maguknak a megvásárlását, bár a lényegesebb kérdés inkább az lehet, hogy hol fogják használni, mivel az eVTOL-ok repülésének szabályozása és engedélyezése még kiforratlan, főként ha városi környezetről van szó. A koncepció szerint a garázsban vagy hátsó kertben parkoló Airwolf egyszerűen a levegőbe emelkedve már száguldhat is a pilótával és utasával a hátán, de egyelőre ez még távoli álom.

"A nap süt. Tiszta az égbolt. Belépsz a garázsodba és közeledsz az Airwolfod felé. Mikor a repülés érzésére gondolsz, önkéntelenül is elmosolyodsz. Elhelyezkedsz, becsatolod magad és a gázpedálra lépsz."

- szól a cég költői víziója, ami szerint a mindennapos eVTOL-ozás után az ember csak leveszi a sisakját, töltőre dugja a gépet és bemegy meguzsonnázni a gyerekekkel, azonban van még néhány lépés, amit a gyártónak meg kell tennie a megvalósítás érdekében.

A fejlesztések azonban haladnak, a UDX az egyszemélyes eVTOL kis méretű prototípusát már repülés közben is tesztelte és a végső változat elkészítését és kereskedelmi forgalmazásának megkezdését 2028-ra tervezik. A nyitott kialakítású motor első pillantásra nem tűnik a legbiztonságosabb közlekedési formának, de aki kíváncsi rá, milyen érzés egy valódi légi farkassal szállni, az a UDX honlapján foglalhat helyet egy jövőbeli (egyelőre ismeretlen időpontban tartott) tesztrepülésre. A későbbiekben a leendő tulajdonosok egy 50 órás képzés során tanulhatják meg a gépet vezetni. A UDX repülő motorja nem kifejezetten újfajta közlekedési formát, hanem inkább extrém szórakozást vagy a rakétahátizsákhoz hasonlóan a mentőalakulatok számára egy, a helyszínre gyorsan kiérkező szállítási lehetőséget ígér és nem ez az egyetlen típus, amit fejlesztenek belőle.

Repülő motort vagy annak terveit mutatott már be az ALI Technologies és a JetPack Aviation is, előbbi azonban időközben csődbe ment az XTurismo értékesítésének megkezdése után, ezért az újabb verziókra és a repülő motorok tömeggyártására még várni kell egy pár évet, vagy évtizedet.

(Robb Report Fotó: UDX Aero)

Bemutatták a sugárhajtású repülő motor végleges prototípusát A Jetpack Aviation tavaly ősszel jelentette be, hogy Speeder néven olyan sugárhajtással működő repülő motort fejlesztenek, amellyel hamarosan bárki a levegőbe emelkedhet, aki hajlandó kifizetni a jármű várhatóan több száz millió forintos árát. Bár ez a vállalás első hallásra több mint optimistának tűnt, a vállalat a jelek szerint valóban egészen jól áll a Speeder fejlesztésével.


Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Az új anyaggal olyan repülőket lehetne gyártani, amelyek szárnya mindig képes az aerodinamikai szempontból legelőnyösebb formát felvenni.
Vadul pusztítják az oroszok az amerikai tankokat – ezért Teslává kell őket alakítani
Vadul pusztítják az oroszok az amerikai tankokat – ezért Teslává kell őket alakítani
Az ukrajnai háború tűzében születik meg a jövő harckocsija – de milyen lesz? Ez derül ki a cikkünkből.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.