A cseh repülő motor 2028-ban már a garázsunkban lehet

2024 / 06 / 01 / Bobák Zsófia
A cseh repülő motor 2028-ban már a garázsunkban lehet
Az Airwolfot a gyártó szerint ugyanolyan könnyű vezetni, mint egy motorkerékpárt.

A cseh UDX Aero repülő motorja, az Airwolf (légi farkas) a maga 3,2 méteres hosszával és (parkoló állapotban) 2,45 méteres szélességével valamivel nagyobb helyet foglal majd ugyan a tulajdonosai garázsában, mint egy hagyományos motorkerékpár, de nem lesz nehezebb a kezelése, sőt, a gyér légi forgalomban szabadabban lehet vele manőverezni és száguldani, mint az utakon araszolva. A légi jármű tulajdonképpen egy kétszemélyes eVTOL, amelyet négy, külön-külön mozgó EDF (electric ducted fans) propellerje hajt és akár a 230 km/h-ás sebességet is elérheti. A szárnyak szénszálas kompozitból állnak, ami amellett, hogy könnyűvé teszi a szerkezetet, elég strapabíró ahhoz, hogy ellenálljon a repülés közben rá ható erőknek és tartsa az EDF egységeket.

A gép 100 km/h-ra 3 másodperc alatt gyorsul, de a gyártó leírása szerint a kialakítása inkább az alacsony sebességű repülésnek kedvez.

A jármű egyszerre csak 25 percig bír egyhuzamban a levegőben maradni, ezután töltésre szorul, de amennyiben szabadidős célokra vagy ingázásra használná valaki, ennyi is elég lehet.

Hogy ki is fogja használni valójában a repülő motort, arra választ adhat a 134 millió forintos ára, ami alapján csak a tehetősebbek engedhetik majd meg maguknak a megvásárlását, bár a lényegesebb kérdés inkább az lehet, hogy hol fogják használni, mivel az eVTOL-ok repülésének szabályozása és engedélyezése még kiforratlan, főként ha városi környezetről van szó. A koncepció szerint a garázsban vagy hátsó kertben parkoló Airwolf egyszerűen a levegőbe emelkedve már száguldhat is a pilótával és utasával a hátán, de egyelőre ez még távoli álom.

"A nap süt. Tiszta az égbolt. Belépsz a garázsodba és közeledsz az Airwolfod felé. Mikor a repülés érzésére gondolsz, önkéntelenül is elmosolyodsz. Elhelyezkedsz, becsatolod magad és a gázpedálra lépsz."

- szól a cég költői víziója, ami szerint a mindennapos eVTOL-ozás után az ember csak leveszi a sisakját, töltőre dugja a gépet és bemegy meguzsonnázni a gyerekekkel, azonban van még néhány lépés, amit a gyártónak meg kell tennie a megvalósítás érdekében.

A fejlesztések azonban haladnak, a UDX az egyszemélyes eVTOL kis méretű prototípusát már repülés közben is tesztelte és a végső változat elkészítését és kereskedelmi forgalmazásának megkezdését 2028-ra tervezik. A nyitott kialakítású motor első pillantásra nem tűnik a legbiztonságosabb közlekedési formának, de aki kíváncsi rá, milyen érzés egy valódi légi farkassal szállni, az a UDX honlapján foglalhat helyet egy jövőbeli (egyelőre ismeretlen időpontban tartott) tesztrepülésre. A későbbiekben a leendő tulajdonosok egy 50 órás képzés során tanulhatják meg a gépet vezetni. A UDX repülő motorja nem kifejezetten újfajta közlekedési formát, hanem inkább extrém szórakozást vagy a rakétahátizsákhoz hasonlóan a mentőalakulatok számára egy, a helyszínre gyorsan kiérkező szállítási lehetőséget ígér és nem ez az egyetlen típus, amit fejlesztenek belőle.

Repülő motort vagy annak terveit mutatott már be az ALI Technologies és a JetPack Aviation is, előbbi azonban időközben csődbe ment az XTurismo értékesítésének megkezdése után, ezért az újabb verziókra és a repülő motorok tömeggyártására még várni kell egy pár évet, vagy évtizedet.

(Robb Report Fotó: UDX Aero)

Bemutatták a sugárhajtású repülő motor végleges prototípusát A Jetpack Aviation tavaly ősszel jelentette be, hogy Speeder néven olyan sugárhajtással működő repülő motort fejlesztenek, amellyel hamarosan bárki a levegőbe emelkedhet, aki hajlandó kifizetni a jármű várhatóan több száz millió forintos árát. Bár ez a vállalás első hallásra több mint optimistának tűnt, a vállalat a jelek szerint valóban egészen jól áll a Speeder fejlesztésével.


Egymillió elektromos töltőállomáshoz nyújt hozzáférést a Bosch
Egymillió elektromos töltőállomáshoz nyújt hozzáférést a Bosch
Egy applikáción keresztül egyszerűbbé válik a töltőállomás-hálózat használata.
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.