A cseh UDX Aero repülő motorja, az Airwolf (légi farkas) a maga 3,2 méteres hosszával és (parkoló állapotban) 2,45 méteres szélességével valamivel nagyobb helyet foglal majd ugyan a tulajdonosai garázsában, mint egy hagyományos motorkerékpár, de nem lesz nehezebb a kezelése, sőt, a gyér légi forgalomban szabadabban lehet vele manőverezni és száguldani, mint az utakon araszolva. A légi jármű tulajdonképpen egy kétszemélyes eVTOL, amelyet négy, külön-külön mozgó EDF (electric ducted fans) propellerje hajt és akár a 230 km/h-ás sebességet is elérheti. A szárnyak szénszálas kompozitból állnak, ami amellett, hogy könnyűvé teszi a szerkezetet, elég strapabíró ahhoz, hogy ellenálljon a repülés közben rá ható erőknek és tartsa az EDF egységeket.
A gép 100 km/h-ra 3 másodperc alatt gyorsul, de a gyártó leírása szerint a kialakítása inkább az alacsony sebességű repülésnek kedvez.
A jármű egyszerre csak 25 percig bír egyhuzamban a levegőben maradni, ezután töltésre szorul, de amennyiben szabadidős célokra vagy ingázásra használná valaki, ennyi is elég lehet.
Hogy ki is fogja használni valójában a repülő motort, arra választ adhat a 134 millió forintos ára, ami alapján csak a tehetősebbek engedhetik majd meg maguknak a megvásárlását, bár a lényegesebb kérdés inkább az lehet, hogy hol fogják használni, mivel az eVTOL-ok repülésének szabályozása és engedélyezése még kiforratlan, főként ha városi környezetről van szó. A koncepció szerint a garázsban vagy hátsó kertben parkoló Airwolf egyszerűen a levegőbe emelkedve már száguldhat is a pilótával és utasával a hátán, de egyelőre ez még távoli álom.
"A nap süt. Tiszta az égbolt. Belépsz a garázsodba és közeledsz az Airwolfod felé. Mikor a repülés érzésére gondolsz, önkéntelenül is elmosolyodsz. Elhelyezkedsz, becsatolod magad és a gázpedálra lépsz."
- szól a cég költői víziója, ami szerint a mindennapos eVTOL-ozás után az ember csak leveszi a sisakját, töltőre dugja a gépet és bemegy meguzsonnázni a gyerekekkel, azonban van még néhány lépés, amit a gyártónak meg kell tennie a megvalósítás érdekében.
A fejlesztések azonban haladnak, a UDX az egyszemélyes eVTOL kis méretű prototípusát már repülés közben is tesztelte és a végső változat elkészítését és kereskedelmi forgalmazásának megkezdését 2028-ra tervezik. A nyitott kialakítású motor első pillantásra nem tűnik a legbiztonságosabb közlekedési formának, de aki kíváncsi rá, milyen érzés egy valódi légi farkassal szállni, az a UDX honlapján foglalhat helyet egy jövőbeli (egyelőre ismeretlen időpontban tartott) tesztrepülésre. A későbbiekben a leendő tulajdonosok egy 50 órás képzés során tanulhatják meg a gépet vezetni. A UDX repülő motorja nem kifejezetten újfajta közlekedési formát, hanem inkább extrém szórakozást vagy a rakétahátizsákhoz hasonlóan a mentőalakulatok számára egy, a helyszínre gyorsan kiérkező szállítási lehetőséget ígér és nem ez az egyetlen típus, amit fejlesztenek belőle.
Repülő motort vagy annak terveit mutatott már be az ALI Technologies és a JetPack Aviation is, előbbi azonban időközben csődbe ment az XTurismo értékesítésének megkezdése után, ezért az újabb verziókra és a repülő motorok tömeggyártására még várni kell egy pár évet, vagy évtizedet.
(Robb Report Fotó: UDX Aero)