Margrethe Vestager, az Európai Bizottság versenyjogi és digitális ügyekben illetékes biztosa olyan javaslatcsomagot állított össze, ami egyértelműen a jelenlegi, néhány nagy cég dominálta digitális piac felborítását, vagy legalábbis átrendezését célozza. Ahogyan arról a Rakétán is beszámoltunk, a digitális szolgáltatásokkal foglalkozó törvénytervezet a rendszerszintű, vagyis több tízmillió európait elérő platformokat szabályozza. Ez a csomag érinti a moderációs kérdéseket, így a tartalmak törlése utáni fellebbezés lehetőségét; az illegális termékek és tartalmak eltávolítását; de itt köti ki a Bizottság azt is, hogy a nagy platformok át kell, hogy adjanak adatokat kutatási célokra. A piacokat szabályozó intézkedések ezzel szemben a "kapuőrzőket" regulázzák meg: ezek azok a platformok, amelyeken keresztül egy vállalat, egy kereskedő eléri a közönségét. Ide tartoznak a keresőmotorok, a piacterek és a közösségi hálózatok is: amikor a Google a keresőjében kivételezik a saját szolgáltatásaival, amikor az Amazon nem viselkedik tisztességesen a nála kereskedőkkel, amikor az Apple megsápolja a fejlesztőket, akkor ezek alapján lesznek elszámoltatva.
A Facebook attól függetlenül, hogy maga is számíthat nehéz pillanatokra, rögtön be is szólt az Apple-nek: a CNBC cikke szerint egy szóvivőjük azt mondta:
"Reméljük, hogy a Digitális Piacok Törvény korlátok közé szorítja az Apple-t is. Az Apple egy teljes ökoszisztémát irányít, az eszközöktől az alkalmazásboltokon át az alkalmazásokig, és ezt kihasználva hátrányba hozza a fejlesztőket, a fogyasztókat és a nagy platformokat is, mint a Facebook."
Ahogyan a cikk emlékeztet rá, az Apple és a Facebook vitájának a hátterében az is áll, hogy előbbi cég komolyan korlátozni szeretné a felhasználók szokásainak a követését, ami a személyre szabott reklámokhoz szükséges. "Ha a felhasználók beható követése az üzleti modelled, nem örülsz az átláthatóságnak és a szabad fogyasztói döntéseknek" - üzenték korábban Cupertinóból Menlo Parkba.
A Google a DSA-DMA kapcsán aggodalmának adott hangot, míg az Amazont, a Facebookot és a keresőcéget is tagjai közt tudó Számítástechnikai és Kommunikációs Ipari Szövetség (CCIA) békülékenyebb hangon üzeni Brüsszelnek: jó lenne, ha nem "bizonyos cégeket" és "bizonyos méretű vállalatokat" céloznának az intézkedések.
Míg az óriások egymással és a lobbizással vannak elfoglalva, a kisebb, de így is jelentős szolgáltatások fejlesztői örülnek, hogy talán levegőhöz és lehetőségekhez juthatnak, ha bevezetik az új szabályokat, valamikor 2022-ben. Az Apple-lel perben álló Spotify-nál "jelentős lépésnek" nevezték a törvényeket, melyek közelebb viszik az európai piacokat a "nagyobb innovációhoz és versenyhez". A Twitternél "kritikus pillanatban" született törvényeknek nevezték a DSA-DMA párost. A Firefox böngészőt is készítő Mozilla blogposztja szerint a Bizottság őket is meghallgatta a tervezet megírásakor. Náluk a hirdetések átláthatóságával és az automatikusan kurált tartalmakkal kapcsolatban (mint a Facebook hírfolyama) várnak előrelépéseket a törvények hatására.
Ha a Digitális Szolgáltatások Törvény és a Digitális Piacok Törvény hasonló formában valóban életbe lép, akkor az óriások a szabályok megszegése esetén akár több tízmilliárd dolláros büntetésekre számíthatnának.
(Borítókép: Drew Angerer/Getty Images)