A Gépjárműmérnökök Társasága (Society of Automotive Engineers) által felállított kategóriák szerint ez azt jelenti, hogy a TuSimple technológiája mostanra elérte a négyes szintű önvezetést, aminek a kritériuma, hogy a jármű bármiféle külső beavatkozás nélkül képes legyen önállóan navigálni a teljes út során. Hasonló bravúrra, azaz hogy a jármű közúti forgalomban is képes sofőr nélkül közlekedni, eddig csak a Waymo és még néhány másik önvezető autókat fejlesztő cég volt képes, kamionoknál viszont mindeddig senkinek sem sikerült megugrania ezt a szintet.
Pedig a 2015-ben San Diegóban alapított TuSimple közel sem az egyetlen, ami aktívan fejleszt nehézgépjárműveknél használható önvezető technológiát: a kifejezetten ilyen feladatokra specializálódott Plus.ai, Kodiak és számtalan másik startup mellett a technológiával akítvan foglalkozik a Volvo, a Hyundai és a Tesla is, vagyis a TuSimple-nek igencsak tekintélyes versenytársakat sikerült maga mögé utasítania.
A szenzorokkal, kamerákkal és lidarral felszerelt, önvezetővé alakított Navistar kamion december 22-én, az esti órákban indult el az arizonai Tucsonból, és mintegy másfél óra vezetés után érkezett meg Phoenixbe. Bár az út jelentős részét az I-10-es autópályán tette meg, Cheng Lu, a cég vezérigazgatója a TechCrunchnak nyilatkozva elmondta, hogy ez bizonyos szempontból még nehezebb is, mintha városban kellene közlekednie: a csaknem 36 tonnás kamion átlagsebessége a 100 km/h-t is meghaladta, így rendkívül megbízhatóan kell működnie ahhoz, hogy teljesen önállóan közlekedjen. Bár a vezetőfülkében nem ült senki, a kamiont a próbaút során azért nem hagyták teljesen magára, hiszen a járművet nagyjából egymérföldes távolságból két rendőrautó is kísérte, emellett a TuSimple-nek is haladt egy járműve néhány kilométerrel a kamion előtt, egy másik pedig kissé lemaradva tőle.
A cég közleménye szerint beavatkozásra ugyanakkor nem volt szükség, a kamion mind az autópályán, mind a mellékutakon hibátlanul teljesített, nem okozott neki gondot sem a pályára való fel- és lehajtás, sem a piros lámpa, sem pedig a nagy ívben balra kanyarodás. Ezt bárki le is ellenőrizheti, ugyanis a TuSimple az útról készült felvételt vágatlanaul közzétette a YouTube-on.
Bár a TuSimple négyes szintű önvezetése impozáns eredmény, azt azért meg kell jegyezni, hogy a cégnek ezt egy olyan szakaszon sikerült elérnie, amit az elmúlt években igencsak jól feltérképeztek: a biztonsági sofőrrel közlekedő kamionjaik az elmúlt másfél évben mintegy 1800 utat tettek meg, ami összesen több mint 250 ezer levezetett kilométert jelent. Lu ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy bár a kamion rakományt is szállított, a mostani teszt célja elsősorban az volt, hogy demonstrálják a technológia képességeit. A cég vezetője szerint az iparág előrelépése szempontjából kulcsfontosságú lesz a közvélemény meggyőzése, és hogy megszokjuk, hogy vezető nélküli kamionok is közlekednek mellettünk az utakon. "Ahhoz, hogy ezt az első lépést megtegyük, fontos, hogy sok biztonsági óvintézkedést tegyünk" - fűzte hozzá.
Ahogy említettük, a TuSimple egyelőre hagyományos kamionok átalakított változatait használja, ugyanakkor a terveik szerint már 2024-re elkészülhet a saját járművük, amit már kifejezetten az önvezetés szempontjai szerint fejlesztenek ki. A hírek szerint a Volkswagen nehézgépjárművekre szakosodott leányvállalatával, a Traton Grouppal közösen fejlesztett járművek első generációjában még ennek ellenére is találunk majd kormányt és pedálokat, ugyanis egyelőre még vannak olyan feladatok (például a trailer és a vontatány szétválasztása), amit nem lehet emberi beavatkozás nélkül megoldani.
Az biztos, hogy a befektetők nagyon bíznak a cég technológiájában, hiszen a TuSimple közleménye szerint eddig 6875 önvezető kamionra kaptak megrendelést. A fokozott érdeklődés nem véletlen, hiszen ahogy arról korábban már írtunk, a kamionsofőr mind Európában, mind pedig az Egyesült Államokban hiányszakmának számít, a robotkamionok érkezése pedig legalább némileg enyhíthetné az egyre súlyosbodó sofőrhiányt.
(Fotó: TuSimple)