Egy kamion úgy tett meg 130 kilométert, hogy senki sem ült a kormánynál

2021 / 12 / 30 / Bobák Áron
Egy kamion úgy tett meg 130 kilométert, hogy senki sem ült a kormánynál
Bár ha önvezetésről van szó, elsősorban olyan cégek kerülnek szóba, mint a Waymo vagy a Tesla, a robotautók fejlesztésével párhuzamosan évek óta folyik az önvezető kamionok fejlesztése is, amik gazdasági szempontból - legalábbis rövid távon - sokkal fontosabb szerepet tölthetnek be. Néhány napja a TuSimple-nek sikerült elérnie egy jelentős mérföldkövet, ugyanis a kamionjuk csaknem 130 kilométert vezetett le Arizonában úgy, hogy senki sem ült a vezetőfülkében.

A Gépjárműmérnökök Társasága (Society of Automotive Engineers) által felállított kategóriák szerint ez azt jelenti, hogy a TuSimple technológiája mostanra elérte a négyes szintű önvezetést, aminek a kritériuma, hogy a jármű bármiféle külső beavatkozás nélkül képes legyen önállóan navigálni a teljes út során. Hasonló bravúrra, azaz hogy a jármű közúti forgalomban is képes sofőr nélkül közlekedni, eddig csak a Waymo és még néhány másik önvezető autókat fejlesztő cég volt képes, kamionoknál viszont mindeddig senkinek sem sikerült megugrania ezt a szintet.

Pedig a 2015-ben San Diegóban alapított TuSimple közel sem az egyetlen, ami aktívan fejleszt nehézgépjárműveknél használható önvezető technológiát: a kifejezetten ilyen feladatokra specializálódott Plus.ai, Kodiak és számtalan másik startup mellett a technológiával akítvan foglalkozik a Volvo, a Hyundai és a Tesla is, vagyis a TuSimple-nek igencsak tekintélyes versenytársakat sikerült maga mögé utasítania.

A szenzorokkal, kamerákkal és lidarral felszerelt, önvezetővé alakított Navistar kamion december 22-én, az esti órákban indult el az arizonai Tucsonból, és mintegy másfél óra vezetés után érkezett meg Phoenixbe. Bár az út jelentős részét az I-10-es autópályán tette meg, Cheng Lu, a cég vezérigazgatója a TechCrunchnak nyilatkozva elmondta, hogy ez bizonyos szempontból még nehezebb is, mintha városban kellene közlekednie: a csaknem 36 tonnás kamion átlagsebessége a 100 km/h-t is meghaladta, így rendkívül megbízhatóan kell működnie ahhoz, hogy teljesen önállóan közlekedjen. Bár a vezetőfülkében nem ült senki, a kamiont a próbaút során azért nem hagyták teljesen magára, hiszen a járművet nagyjából egymérföldes távolságból két rendőrautó is kísérte, emellett a TuSimple-nek is haladt egy járműve néhány kilométerrel a kamion előtt, egy másik pedig kissé lemaradva tőle.

A cég közleménye szerint beavatkozásra ugyanakkor nem volt szükség, a kamion mind az autópályán, mind a mellékutakon hibátlanul teljesített, nem okozott neki gondot sem a pályára való fel- és lehajtás, sem a piros lámpa, sem pedig a nagy ívben balra kanyarodás. Ezt bárki le is ellenőrizheti, ugyanis a TuSimple az útról készült felvételt vágatlanaul közzétette a YouTube-on.

Bár a TuSimple négyes szintű önvezetése impozáns eredmény, azt azért meg kell jegyezni, hogy a cégnek ezt egy olyan szakaszon sikerült elérnie, amit az elmúlt években igencsak jól feltérképeztek: a biztonsági sofőrrel közlekedő kamionjaik az elmúlt másfél évben mintegy 1800 utat tettek meg, ami összesen több mint 250 ezer levezetett kilométert jelent. Lu ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy bár a kamion rakományt is szállított, a mostani teszt célja elsősorban az volt, hogy demonstrálják a technológia képességeit. A cég vezetője szerint az iparág előrelépése szempontjából kulcsfontosságú lesz a közvélemény meggyőzése, és hogy megszokjuk, hogy vezető nélküli kamionok is közlekednek mellettünk az utakon. "Ahhoz, hogy ezt az első lépést megtegyük, fontos, hogy sok biztonsági óvintézkedést tegyünk" - fűzte hozzá.

Ahogy említettük, a TuSimple egyelőre hagyományos kamionok átalakított változatait használja, ugyanakkor a terveik szerint már 2024-re elkészülhet a saját járművük, amit már kifejezetten az önvezetés szempontjai szerint fejlesztenek ki. A hírek szerint a Volkswagen nehézgépjárművekre szakosodott leányvállalatával, a Traton Grouppal közösen fejlesztett járművek első generációjában még ennek ellenére is találunk majd kormányt és pedálokat, ugyanis egyelőre még vannak olyan feladatok (például a trailer és a vontatány szétválasztása), amit nem lehet emberi beavatkozás nélkül megoldani.

Az biztos, hogy a befektetők nagyon bíznak a cég technológiájában, hiszen a TuSimple közleménye szerint eddig 6875 önvezető kamionra kaptak megrendelést. A fokozott érdeklődés nem véletlen, hiszen ahogy arról korábban már írtunk, a kamionsofőr mind Európában, mind pedig az Egyesült Államokban hiányszakmának számít, a robotkamionok érkezése pedig legalább némileg enyhíthetné az egyre súlyosbodó sofőrhiányt.

(Fotó: TuSimple)

Phoenix és Vegas után már Pekingben is fizethetnek az utasok a sofőr nélküli taxiért A kínai fővárosban november végén egyszerre két cég is megkapta az engedélyt, hogy az önvezető autókból álló flottájukkal fizetős taxiszolgáltatást indítsanak.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.