A kijelentés sokakat meglepett, hiszen a SpaceX által kifejlesztett rendszer a statisztikák alapján szinte tökéletesen működik, az idei 26 kilövésből például mindössze kétszer nem jött össze a landolás (egyszer pedig meg sem próbálták). A B1049 és a B1051 jelű hordozórakéták már hét sikeres kilövésen és leszálláson is túl vannak, a SpaceX pedig összességében már 70 darab rakétát hozott vissza sikerrel, amivel rengeteg pénzt spóroltak meg a kilövéseken.
A vállalat folyamatosan igyekszik továbbfejleszteni a kilövések hatékonyságát, idén például már az a kezdetben teljesen reménytelennek tűnő vállalkozás is egészen gyakran jött össze, hogy a rakéták orrkúpját egy hajóra kifeszített nagy hálóval elkapják, még mielőtt elérnék a vizet. A két erre kifejlesztett hajó a hírek szerint mintegy 50%-os hatékonysággal dolgozott.
Hiába hatékony azonban a SpaceX rendszere, úgy tűnik, hogy Musk szerint a rakéták visszahozását lehet ennél is jobban csinálni. A SpaceX vezére a közösségi médiában megosztotta, hogy a többek között a Mars-utazáshoz kifejlesztett Starship hordozórakétáját, a Super Heavyt már nem így fogják visszahozni, hanem az indítótorony karjával fogják elkapni, a rakéta vezérsíkjait használva támaszként. Egy másik tweetben aztán részletezte kicsit, hogy miért lenne ez jó: ezzel megspórolnák a lábak tömegét és költségeit, ráadásul a rakétát sokkal gyorsabban újra a helyére lehetne állítani, így akár egy órán belül újra kilőhetnék. Musk azt is hozzátette, hogy bár a lábak kétségkívül működnének, de szerinte ez egyszerűbb és jobb megoldás.
Bár Musk egyelőre nem árult el ennél többet arról, hogyan működne a rendszer, de voltak, akik már ez alapján a néhány mondat alapján leanimálták, hogyan is nézhet majd ki a Super Heavy visszatérése.
— Erc X (@ErcXspace) December 31, 2020
Ettől még valószínűleg elég távol vagyunk, hiszen a SpaceX alig egy hónapja kezdte meg a magaslégköri teszteket a Csillaghajó prototípusával, aminek első próbája látványos robbanással ért véget. A prototípust egyelőre nem hordozórakéta, hanem a Starship aljára szerelt három Raptor-hajtómű emeli a magasba, azt pedig nem igazán tudni, hogy a Super Heavy fejlesztésével hogy állnak. Az biztos, hogy a SpaceX a prototípusokat szinte futószalagon gyártja, hiszen az RGV Aerial Photography látványos légi fotója szerint már újabb kettő álldogál a Boca Chica-i bázison, alig egy hónappal azután, hogy a legutóbbi felrobbant a leszállás közben. hiszen alig egy hónappal azután, hogy a legutóbbi felrobbant leszállás közben, a SpaceX már kész is van az újabb prototípussal, egy másikon pedig éppen az utolsó simításokat végzik.
Megj. Ahogy arra egy olvasónk felhívta a figyelmet, az RGV Aerial Photography képe nem egy valódi fotó, hanem több képnek az ügyes összemontírozása. A tévedésért elnézést kérünk.
With SN10 nearly complete and repairs being done at the landing pad, do you think this is something we will get to see in the next few weeks? ?#spacex #starship #Bocachica
(2100ft msl, 01/01/2020) pic.twitter.com/CMFIM4Rkvc— RGVAerialPhotography (@RGVaerialphotos) January 2, 2021
(Borítókép: SpaceX)