A Rolls-Royce júniusban jelentette be, hogy miként szeretné elérni a zéró kibocsátást, és a Spirit of Innovation egy fontos lépés az ezen vállalás teljesülése felé vezető úton. A cég elhatározása egyébként, hogy 2030-ra minden új termékük megfelel a kibocsátásmentességnek.
A Spirit of Innovation a sajtóközlemény szerint 400 kW-os (több mint 500 lóerős) motorral lett felszerelve, melyet repülőgéphez valaha használt legnagyobb energiasűrűségű cellák táplálnak. Warren East, a Rolls-Royce vezérigazgatójának az elmondása alapján a fejlett cellák és meghajtási technológia, melyet a mostani program keretében fejlesztettek, a városi légi közlekedés szempontjából is izgalmas felhasználási lehetőségeket kínál, egyben lehetővé teszi a kibocsátásmentes repülőgépet.
A gép a brit védelmi minisztérium Boscombe Down katonai repülőgép-teszt helyszínén végezte a felszállást, és körülbelül negyedórát töltött a levegőben. Tavaly egyébként két Seattle székhelyű vállalat összefogásában (Magnix és a Harbour Air) egy átalakított Cessna Grand Caravan 208, amelybe egy 705 lóerős, zéró emissziós motort pakoltak, fél órát repült Washingtonban.
A Spirit of Innovation mostani repülése az első lépes egy intenzív tesztelési fázisban, mely során fontos adatokat gyűjtenek össze a gép elektromos rendszerének a teljesítményéről. A gép az ACCEL (Accelerating the Electrification of Flight) program keretében került kifejlesztésre, melyben a Rolls-Royce-on kívül részt vett a YASA, egy elektromos motorokat gyártó cég, valamint a repülési startup, az Electroflight. A Rolls-Royce célja pedig, hogy teljes elektromos meghajtást kínáljon az ügyfelei részére, legyen szó a légitaxizáshoz használt, függőleges helyből felszállásra képes eVTOL masinákról vagy akár utasszállító repülőgépekről. A kormányzati támogatásban is részesült ACCEL programban kifejlesztett technológiák pedig épp az előbb említett piaci igényeket fogják kiszolgálni. A légitaxikba szükséges technológiák (elsősorban az akkumulátort értve itt) például nagyon hasonlóak ahhoz, amit most konkrétan a Spirit of Innovation-hez fejlesztettek, és amellyel elérhető lehet a 480 km/h feletti sebesség is akár. A Rolls-Royce egyébként ez utóbbit célozza meg a rekordkísérletéhez.
A Rolls-Royce egyébként a Tecnam repülőgépgyártóval közösen a svéd Widerøe légitársaság számára is fejleszt egy teljesen elektromos utasszállító repülőgépet, amely a közeljövőben, 2026-ban már szolgálatba is állhat.
(Kép: Flickr/Rolls-Royce)