Ép szaporodószervekkel fennmaradt dinoszaurusz kövületet találtak

2020 / 11 / 06 / Justin Viktor
Ép szaporodószervekkel fennmaradt dinoszaurusz kövületet találtak
A dinoszauruszok ma is élő leszármazottai a madarak, és a madarak kloákával rendelkeznek. Nem csoda hát, ha a Kína északnyugati részén kiváló állapotban előkerült fosszilis dinoszaurusz korpuszán kloákája, az ürítéshez és a párosodáshoz használt testnyílásának alakja is látható. Először a történelemben.

120 millió éves állat

A psittacosaurus egy korai ceratopsia, a Triceratops közeli rokona, körülbelül 120 millió évvel ezelőtt élt, és több mint egy évtizede nyilvános kiállításon is megtekinthető a frankfurti Senckenberg Természettudományi Múzeumban Németországban. Primitív tollairól és színezetéről már számos tudományos cikket írtak, a kloákát azonban csak most  vizsgálta meg az ausztráliai New England Egyetem  Phil Bell vezette kutatócsapata.

A madarak és hüllők kloákát, azaz egyetlen nyílást használnak ürítésre, vizelésre, párzásra és tojásrakásra egyaránt, ezért mindig is azt feltételezték, hogy a dinoszauruszok is rendelkeztek velük. A psittacosaurus frissen felfedezett kloákája megerősíti ezt a várakozást.

A kloákának csak a külső része őrződött meg. A nyílás körülbelül 2 centiméter hosszú, egy szintben van a környező területtel, és nem áll ki, mint néhány más fajnál, valamint sötéten pigmentált szövet veszi körül.

A kloáka a képen a psittacosaurus farkának alsó oldalán, a kép közepén lévő fekete, barázdált terület. (Kép: Senckenberg Természettudományi Múzeum)

További talányok

A belső anatómia sajnos nem maradt fenn, ezért a kövület nem oldja meg véglegesen a dinoszauruszok párzásával kapcsolatos kérdéseket. A kövület kloákájának azonban hosszanti nyílása van, ép úgy mint a krokodilokénak, mely faj pénisszel is rendelkezik. Ezzel szemben a legtöbb madárnak, vagyis a dinoszauruszok élő leszármazottainak, nincs pénisze.

"A kutatás nagy diadala, hogy egy ilyen kényes régió ilyen tökéletesen megőrződött, egy ilyen ősi kövületben. A legkülönbözőbb tesztrészeket találtuk már meg, de kloákát soha”  - mondta el John Long, az ausztráliai Flinders Egyetem munkatársa.

"Sajnos egyetlen kloáka nem sokat árul el. Nem lehet megállapítani belőle ennek az állatnak a nemét, de a kloáka krokodilokéhoz való hasonlósága arra enged következtetni, hogy ennek a dinoszaurusz-fajnak hímvesszője is lehetett."

"A psittacosaurus krokodilszerű kloáka-nyílása azt sugallja, hogy a gyíkokkal és a később másik irányba fejlődő madarakkal ellentétben a valószínűleg volt egy izmos, ventrálisan elhelyezkedő kopulációs szerve"

- ​​írták tanulmányukban a kutatók.

A legtöbb madár a kloákát a kloákához szorítva párosodik, az úgynevezett kloákás csóknak köszönhetően, így sok biológus azt feltételezi, hogy a dinoszauruszok is így párosodhattak. Egyes madaraknak, például a kacsáknak és a struccoknak azonban hosszú, rugalmas hímtagjaik is vannak, melyek párzás közben előkerülnek a kloákájukból. A kacsáknál a merevedésnek nevezett erekciós folyamat csupán a egyharmad másodpercet vesz igénybe.

“A modern madarak őseinek valószínűleg hímvesszői voltak, ezért az is elképzelhető, hogy azok a dinoszauruszok is rendelkeztek ezzel a szervvel, melyekből kifejlődtek. Teoretikusan vizsgálva a dolgot, nagyon nehéz lett volna a nagy dinoszauruszok párzása nagyon hosszú péniszek nélkül” - tette hozzá Long.

(Forrás: CSHL Kép: Pxfuel)