Az Expedition 67 két orosz kozmonautája, Oleg Germanovics Artyemjev és Denis Vlagyimirovics Matveev hétfőn hat óra 37 perces űrséta alatt elkezdte előkészíteni az Európai Robotkart a jövőbeli használtra: felszerelték azokat a fogantyúkat a karra, amelyek a későbbiekben az űrhajósokat segítik az ISS-en kívül történő munkák során, csatlakoztatták a vezérlőpanelt és eltávolították a védőborítást a berendezés bizonyos részeiről. A kar, amely a tavaly júliusban váratlan problémákat okozó orosz Nauka modullal együtt érkezett az űrállomásra, az állomás orosz részlegének munkáját könnyíti majd meg, mivel a szállítmányok pakolására alkalmas eszköz eléri az orosz szegmenst, ellentétben az amerikai oldalon működő Canadarm2 és a japán Kibo modulon elhelyezett JEMRMS rendszerrel, amely két kart is tartalmaz.
Az Európai Robotkar üzembe helyezése hosszas folyamat lesz: a mostani űrsétát még hat másik követi, mire a berendezés végül készen áll a használatra. A 11,3 méteres robotkar egy emberi karhoz hasonlóan rendelkezik "vállal", "könyökkel" és "csuklóval", vagyis három ponton is hajlítható, 5 milliméteres pontossággal és 10 cm/s-os sebességgel dolgozik, maximális teherbírása pedig 8000 kilogramm. Az irányítását az űrhajósok is végezhetik, de önálló működésre is képes és a szállítmányok pakolásán kívül a kozmonauták szállítására is alkalmazható, akik így kényelmesebben és gyorsabban utazhatnak az ISS-en kívüli tevékenységek során.
Bár az ISS-en zajlik a közös munka, de az Európai Űrügynökség viszonya az orosz féllel jelenleg nem éppen felhőtlen: miután március 17-én meghozták a döntést a közös ExoMars misszió felfüggesztéséről, április 13-án a tervezett Luna-25, -26 és -27 holdmissziókat is lefújták.
"Úgy, ahogy az ExoMars esetében, az orosz agresszió Ukrajna ellen és az ennek következtében bevezetett szankciók a körülmények alapvető változását jelentik és lehetetlenné teszik az ESA számára a tervezett holdi együttműködés életbe léptetését."
- írta az űrügynökség közleményében.
(Fotó: NASA)
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR