Ezekben az űrruhákban fog visszatérni az emberiség a Holdra

2022 / 06 / 04 / Palotai Nándor
Ezekben az űrruhákban fog visszatérni az emberiség a Holdra
Hiába fejlesztett éveken keresztül új űrruhát a NASA, végül mégis két magáncéghez szervezte ki azoknak a következő generációs űrruháknak a létrehozását, melyeket az Artemis-küldetésekhez is fognak használni.

Június elsején jelentette be a NASA, hogy a következő generációs űrruhák tervezésével a Collins Aerospace, és az Axiom Space magáncégeket fogja megbízni. Ez sokakat meglephetett annak fényében, hogy a NASA-nál már hosszú évek óta fejlesztik az xEMU névre hallgató űrruhájukat, és eddig úgy tűnt, hogy azokat fogják használni az Artemis-küldetésekhez is. A Collins Aerospace és az Axiom Space ruhájáról – vagy ruháiról, ez még nem egyértelmű – aznap még nem közöltek, csak egy illusztrációt. Most viszont megérkeztek az első fényképek is az új típusú űrruháról, mely nemcsak a Nemzetközi Űrállomáson használt, már körülbelül negyven éves darabokat fogja felváltani, de ha minden igaz, akkor a NASA Artemis-misszióinak keretein belül az űrhajósok a Hold felszínére is már ezekben az új űrruhákban fognak lépni.

A Futurism oldalán jelent meg a hír, hogy a Collins Aerospace űrruhájáról már megvannak az eső fényképek, illetve a Collins Youtube-csatornáján is megjelent egy videó a szkafanderről. Ezek alapján az új típusú szkafander kevésbé ormótlan, mint az elődei, könnyebb benne mozogni. A Collins Aerospace egyik munkatársa, az egykori NASA-űrhajós Dan Burbank elárulta, hogy az űrruha tervezésénél kifejezetten nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy egy sokkal „sportosabb”, hosszabb felszíni gyalogutakra is alkalmas űrruhát alkossanak. A 2025-re halasztott holdraszállás során ugyanis először még nem fogja semmilyen infrastruktúra várni az asztronautákat, és az eddigi tervek alapján is eleinte még sok séta fog várni rájuk: az asztronauták számára az Artemis-III küldetés során négy alkalommal, egyenként hat órán keresztül tartó holdsétát terveznek, járművek nélkül.

Burbank egy további érdekességet is elárult a Collins Aerospace szkafanderével kapcsolatban: az űrruhákat körülbelül 30 perc alatt át lehet majd alakítani, hogy akár egy teljesen más testalkatú személy is kényelmesen viselhesse őket. Azt azért is tartották különösen fontosnak, mert a korábbi űrruhák tervezésénél nem kaptak elég figyelmet a nők: annak idején a NASA mérnökei úgy vélekedtek, hogy az alapvetően moduláris űrruhákból a nőknek jók lesznek ugyanazok a darbok, mint a férfiaknak, csak kisebb méretben. A valóságban azonban kiderült, hogy ez nem működik, sőt, űrsétákat kellett átszervezni a nem megfelelő tervezésű és méretű űrruhák miatt.

A NASA a következő generációs űrruhák megtervezésére összesen 3,5 milliárd dollár támogatást adna az Axiom Space és a Collins Aerospace számára. Arról még nincs adat, hogy az űrruhák darabja mennyibe fog kerülni, azonban azt már kikötötte a NASA, hogy azoknak ki kell szolgálniuk az űrügynökség űrhajósait egészen a 2035-ig tartó időszak végéig. A két magáncég ugyanakkor a NASA-tól független küldetésekre is rendelkezésre bocsájthatja a szkafandereket.

(Fotó: Collins Aerospace)

Magyar találmánnyal találhatnak rá az űrhajósok számára létfontosságú alapanyagra a Holdon A Puli Space Technologies vízszimatolója, ami segít feltérképezni a holdi vízjég készleteket, második helyen végzett a NASA versenyében, és egy misszió keretében a Hold déli sarkvidékére indulhat.


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.