Jeff Bezos cége, a Blue Origin volt eredetileg egyike annak a három vállalatnak, amelyeket a NASA az emberes holdraszálláshoz szükséges leszálló rendszerek megtervezésével bízott meg: 2020 áprilisában a Dynetics-szel és a SpaceX-szel együtt mindhárom cég megnyerte a NASA pályázatát. A NASA tervei szerint a háromból egy jelölt kapta volna a végleges megbízást az egység megépítésére. Akkor még 2024 volt a kijelölt időpontja a következő holdraszállásnak, azonban időközben módosultak a tervek.
A járvány és a fejlesztések során jelentkező kihívások is hátráltatták a munkát, valamint az a hónapokra nyúló pereskedés is, amelyet a Blue Origin kezdeményezett, miután kiderült, hogy a költségek redukálása miatt a NASA csak a SpaceX-et bízza meg a leszállóegység elkészítésével, míg a cég reményei szerint esetleg velük is szerződést kötött volna az ügynökség. A döntés hátterében anyagi okok álltak, ugyanis az Egyesült Államok Kongresszusa a korábbi tervekkel ellentétben végül jóval kisebb összeget szavazott meg a projekt kivitelezésére, így egyedüli győztesként Elon Musk cége lett végül a befutó és az általuk fejlesztett Starship lesz az az űrhajó, amely a következő Holdra induló legénységet szállíthatja. Bezos idén augusztusban bíróság elé vitte az ügyet, majd az első elvesztett per után sem adta fel, és tovább folytatta a harcot egészen múlt csütörtökig, amikor a szövetségi bíróság tagja, Richard A. Hertling bíró végül elutasította a követeléseket.
Egészen eddig a pontig a per miatt az Artemis projekt harmadik részének, az emberes landolás kivitelezésére való leszállóegység tervezésének munkálatai is szüneteltek, de a NASA tegnapi bejelentése szerint a bírósági döntés után azonnal újrakezdték a tárgyalásokat a SpaceX-szel és új határidőket jelöltek ki a misszió kezdetére.
"Visszatérni a Holdra olyan gyorsan és biztonságosan, ahogy csak lehetséges az ügynökség kiemelt célja.
Azonban a legutóbbi per és más tényezők miatt az Artemis első emberes leszállására valószínűleg nem kerül sor 2025 előtt." - jelentette ki Bill Nelson, a NASA vezetője.
Az Artemis program első két fázisa viszont hamarabb megvalósul: először, az Artemis I során csak legénység nélkül kerüli meg a Holdat az Orion, majd, a jelenlegi tervek szerint legkésőbb 2024 májusáig az Artemis II keretein belül már asztronauták is utaznak a fedélzetén, de ekkor még egyből vissza is térnek a Földre, a Hold felszínére nem szállnak le. A teljes program hatalmas költségeiből a NASA igyekszik lefaragni, ahol lehet, de elmondásuk szerint a jövőben mindenképpen szükséges lesz a leszállóegységek tervezésére kiírt pályázatok finanszírozásának növelése, mivel még legalább tíz holdraszállást terveznek a jövőben. Az első Artemis missziókkal pedig nem ér véget az emberes űrprogramok sora, az ügynökség dolgozik a Gateway projekten és később tartós jelenlétet tervez kiépíteni a Holdon.
(Fotó: NASA/Marvin Smith, Alcyon Technical Services)
További cikkek a témában:
Egyre biztosabb a Hold körüli űrállomás jövője: az első elemeket a SpaceX szállítja majd fel
Az első körben a Gateway-állomás legfontosabb egységei készülnek el, ezeket szállítja majd fel Elon Musk cége a talán nem is olyan távoli jövőben.
A NASA bemutatta a terveit a Hold meghódítására
A most kiadott 13 oldalas dokumentumban szó van a Hold körül keringő űrállomásról és olyan járműről is, amiben az asztronauták heteket is eltölthetnek a Hold felszínén. Meg persze a holdbázisról is.
Így élhetnek majd a Holdon az Artemis-program űrhajósai
Ha minden jól megy, a mostani generációk ugyanúgy összegyűlhetnek majd a televíziók és számítógépek képernyői előtt, hogy szemtanúi legyenek, ahogy a Holdon újra megjelennek az emberi lábnyomok, mint annak idején a '60-as években tették elődeink.