Ezzel az akkumulátorral valóra válhatnak majd a repülő autók

2021 / 07 / 18 / Justin Viktor
Ezzel az akkumulátorral valóra válhatnak majd a repülő autók
Az elektromos repülő autó valójában két innováció egyben, és az eddigi akkumulátorok mellett maradhatna nyugodtan a fikció birodalmában. Azonban a frissen kifejlesztett gyorstölthető lítium-ion cellák használatával akár 80 kilométeres távolságot is megtehetne egy ilyen négykerekű.

Légi mobilitás

A városi légi mobilitás fejélődése megállíthatatlan, a függőlegesen fel-, és leszálló (eVTOL) repülőgépeket tucatjával vagy inkább több tucatjával fejlesztik, készülődnek a nagy, hálózatos városi légi mobilitás-szolgáltatók, és a legfejlettebb városokban már tesztüzemek sora zajlik. A müncheni Roland Berger tanácsadó cég 2020-as jelentése 95 folyamatban lévő eVTOL projektet számolt össze a világon.

A helikopterek kényelme a repülőgépek hatékonyságával és az elektromos meghajtás alacsony zaj- és környezeti hatásával kombinálva kétségtelenül a jövő légiközlekedését jelentik.

És persze ott a száz éves tudományos-fantasztikus toposz, a repülő autó, melynek mindeközben mintha halványodna a vonzereje. Ki álmodozna még repülő autókról, ha önvezető, elektromos, áramvonalas buborékdrónokkal utazhat?

Szigorú követelményrendszer

Például Csao-Jang Wang, autóipari, gépészeti, vegyi és anyagmérnök. Aki pontosan tisztában van vele, hogy az elektromos repülő járművek akkumulátoraival szemben számos követelményt támaszt az ipar. Kritikus jellemző a súlyuk, a teljesítményük, és az energiasűrűségük is. Gyorsan és gyakran újratölthetőnek kell lenniük, hogy megfelelő bevételt termeljenek, ami visszahozza a kifejlesztésük csillagászati költségeit. 

"Átlagosan úgy számolhatunk, hogy a rájuk épülő légitaxi-szolgáltatásban mindegyiknek legalább napi 15 utat kell repülnie reggel és további 15-öt este, három-négy emberrel a fedélzetén, nagyjából 80 kilométeres távolságot megtéve" - mondta el az új kutatás vezető szerzője, Csao -Jang Wang, a Pennsylvaniai Állami Egyetem Elektrokémiai Motorközpontjának (ECEC) igazgatója.

Wang és kollégái olyan akkumulátor-prototípust hoztak létre, mely lehetővé teheti a 80 kilométeres távolságot nyújtó eVTOL-utazásokat, 271 wattóra/kilogramm energiasűrűséggel. Az új lítium-ion akkumulátorok a teljes élettartamuk alatt több mint 2000 gyors újratöltési ciklust tesznek lehetővé, és mindösszesen 5-10 perc alatt feltölthetőek.

"A kereskedelemileg is életképes repülő autók első generációs akkumulátorai ezennel elérhetőek" - mondta Wang.

A kulcs a felfűtés

A tudósok 10 mikron vastagságú nikkelfóliákat helyeztek el az akkumulátorban, hogy az gyorsan elérje a 60 Celsius-fokot. Az akkumulátorok fűtése segítheti a gyorstöltést a destruktív lítiumtüskék kialakulásának veszélye nélkül. 

"Az önfűtéses technikánk felfűtési sebessége 1–5 Celsius fok/másodperc, és 0,8 százalékos akkumulátorenergiát fogyaszt minden 10 Celsius-fokos hőmérsékletemelkedéshez. Ugyanakkor a beágyazott nikkelfólia kevesebb, mint 1,5 százalékos plusz súlyt és térfogatot jelent, és kevesebb, mint 0,3 százalékos költséget jelent az alapelemekhez képest" - tette hozzá Wang.

A fejlesztés persze nem állt meg, a még nagyobb energiasűrűségű akkumulátor-megoldások már a láthatáron vannak. A következő generáció 350-400 wattóra/kilogramm energiasűrűséget kínálhat, és a költségeket kilowattóránként 50 USD-re csökkenthetik, a töltési idő 5-10 perc értéken tartása mellett.

"Ez lesz a második generáció, ami már nem csupán a kereskedelmi flotta eVTOL-jait, például a repülő taxikat teszi lehetővé, hanem a magántulajdonban lévő repülő autókat is. Az az álmom, hogy repülő autót vezessek dolgozni, mielőtt visszavonulok" - vázolta Wang. A kutatók a  Joule tudományos folyóiratban tették közzé eredményeiket.

(Forrás: PSU Kép: PSU)

Ez is érdekelhet:

A Lilium új eVTOL légitaxit fejleszt A német Lilium céget és légitaxját már jól ismerhetik és a vállalat nemrég vadonatúj eVTOL tervekkel rukkolt elő, valamint bejelentették, hogy tőzsdére mennek.

Los Angeles városi légimobilitási programot indít, jön a légi tömegközlekedés A nagyvárosi légi közlekedés új formái, főképp emberek szállítására alkalmas önvezető drónokkal már sok helyütt tesztüzemben, vagy bevezetés előtt állnak. A légitaxik a tömegközlekedés új formái is lehetnek. Los Angeles is ezek közé a városok közé tartozik.

A United Airlines már a közeljövőben légitaxikkal szállítja majd utasait a repterekre A United Airlines nem kevesebb, mint 200 repülőtaxit venne, melyekkel már a következő öt év során szeretnék az utasaikat a repülőterekre szállítani.


Bárki is lesz az amerikai elnök, a Google és a Facebook nem fognak túl jól járni
Bárki is lesz az amerikai elnök, a Google és a Facebook nem fognak túl jól járni
Donald Trump alelnök-jelöltje, J. D. Vance, és a legvalószínűbb demokrata elnökjelölt, Kamala Harris sem lenne könnyű ellenfél a Szilícium-völgy nagyvállalatainak.
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
A bolygón a jelenleg ismert élethez szükséges az oxigén, ami biológiai úton keletkezett fény segítségével fotoszintézissel. Vagy mégsem? Egy mostani, döbbenetes felfedezés szerint az oxigén előállításához sem fényre, sem biológiai folyamatokra nincs feltétlen szükség. Az óceán mélye olyan titkát fedte fel, ami mindent megkérdőjelez.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.