Szaúd-Arábia hivatalos uralkodója 2015 óta Szalman király, azonban a trónörökös, Mohamed bin Szalmán hozza meg a legtöbb gyakorlati döntést az ország sorsával kapcsolatban már 2017-től kezdődően, a koronaherceg pedig nagy hangsúlyt fektet a modernizációs törekvésekre. Ez többek között a nemzet gazdagságát a múltban megalapozó olajkitermeléstől való fokozatos függetlenedés jelenti, amit elméletben sokkal környezetbarátabb alternatíváknak adna helyet, valamint az új irányt képviselik azok a gigaprojektek is, amelyek a potenciális befektetőket és turistákat vonzanák az országba. A kettő összeegyeztetése azonban legalább olyan nehezen kivitelezhető feladatnak tűnik, mint amilyet a modernebb, a világ felé nyitottabb, másik oldalról viszont a nemzetközi emberjogi szabályokat és szokásokat rendszeresen figyelmen kívül hagyó intézkedések meghozatala jelent politikai szinten - ez utóbbiak többek között a Human Rights Watch szerint is súlyos elnyomáshoz vezetnek az emberjogi aktivistákat, a politikai ellenzéket vagy a nőket illetően.
Az egyfelől ember-, és természetközpontú, másfelől a táj eredeti képét radikálisan átalakító és végleg megváltoztató, high-tech irány ellentmondásosságát a Line nevű város tervei mutatják be igazán látványosan: ez a település ugyanis minimális területet foglalna el a környezetből, de mégis egy 170 kilométer hosszú falat állítani a sivatagos és hegyekkel szabdalt régió közepére.
A Line a Vörös-tenger partján fekvő, tizenhatezer négyzetkilométeres alapterületű megapolisz, NEOM részét képezi és egészen extrém módon oldja meg a leendő kilencmillió lakos elszállásolását: ahelyett, hogy horizontálisan terjeszkedne és az egymástól messze fekvő körzeteket utcák kötnék össze, amelyen autókkal vagy tömegközlekedési eszközökkel utazva érik el úticéljukat az emberek, a Line vertikálisan növekszik, méghozzá 500 méteres magasságig, miközben a város szélessége mindössze 200 méteres. Ezt a szerkezetet egyetlen, egybefüggő felhőkarcoló megépítésével kivitelezik, amely 170 kilométer hosszan fut a tengerparttól sivatagokon és hegyeken át. A Wall Street Journal július 23-ai beszámolója szerint a falat alkotó épület könnyen környezeti problémák kialakulásához vezethet, mivel a környéken vándorló állatok mozgásának vagy a vizek folyásának is gátat szabhat a gigastruktúra (igaz, hogy egy hagyományos formájú város is akadályozhatná az állatokat). Arról nem is beszélve, hogy a környezetbe való illeszkedés, de még inkább a látvány kedvéért a Line-t kívülről visszatükröződő felület borítja be, ami szintén gondot okozhat az élőlények számára.
A korábbi tervek Mirror Line-ra keresztelt és 120 kilométer hosszúra tervezett komlexumának immár még hosszabb változatáról július 25-én hozott nyilvánosságra további részleteket a NEOM fejlesztési vállalat és bemutatták, hogyan fog pontosan megvalósulni a sosem látott méretű felhőkarcoló építése. Az elképzelések szerint a struktúrát egy-egy, 80 000 főt befogadó modulból illesztik össze, amelyek sok-sok emelet magasságban foglalják magukban a lakó-, és munkahelyeket, a szabadidős és kulturális központokat, az egészségügyi és oktatási intézményeket és a természetnek helyet adó területeket is, az infrastruktúrát pedig magas fokú automatizálás jellemzi, ahol a szállítási feladatokat például drónok oldják meg. A lakók nagysebességű vonatokkal közlekedhetnek a távolabbi helyszínek között, de sok utazásra nem lesz szükség, mert a "zéró gravitációs" épületben minden maximum öt perc sétányira megtalálható lesz, minimalizálva a közlekedéssel töltött időt.
"Az ipari forradalom után a városok a gépeket, az autókat és a gyárakat helyezték előtérbe, az emberek helyett. Olyan városokban, melyeket a világ legfejlettebb helyeiként tartunk számon, a lakók éveket töltenek az életükből közlekedéssel.
Miért áldozzuk fel a természetet a fejlődés oltárán? [...] És miért kéne elfogadnunk, hogy éveket vesztegetünk el az életünkből a közlekedés miatt. Éppen ezért át kell alakítanunk a hagyományos város koncepcióját futurisztikussá." - mondta el korábban, a Line építését bejelentő videóban, Mohamed bin Szalmán és a város valóban ennek a koncepciónak alapján fog megépülni, legalábbis a jelenlegi tervek szerint.
Az utcák és autók nélküli okosváros kibocsátásmentes, közeledési baleset-mentes és várakozásmentes lesz (a gyors és elektromos tömegközlekedésnek köszönhetően) a leírás szerint és a jelenlévő IoT rendszer ellenére az emberek és nem a technológia központba helyezésével valósul meg.
"Nem hagyhatjuk figyelmen kívül az élhetőséget és környezetet érintő krízist, ami a világunk városait jellemzi és NEOM az élén jár azoknak az új és fantáziadús megoldásoknak, amelyek ezt a problémát orvosolják."
- mondta a koronaherceg - "NEOM a Saudi Vision 2030 egyik legfontosabb projektje marad és az elhatározásunk, hogy megvalósítsuk a Line-t a nemzet érdekében, továbbra is töretlen."
(Fotó: NEOM Development)