A történelem legrendhagyóbb városa egy százhetven kilométer hosszú felhőkarcolóból fog állni

2022 / 07 / 28 / Bobák Zsófia
A történelem legrendhagyóbb városa egy százhetven kilométer hosszú felhőkarcolóból fog állni
Nincsenek utcák, sem autók, sem különálló házak, csak egy 170 kilométer hosszan futó egybefüggő "zéró gravitációs" tükör-felhőkarcoló, ami 9 millió embernek ad otthont a sivatagban.

Szaúd-Arábia hivatalos uralkodója 2015 óta Szalman király, azonban a trónörökös, Mohamed bin Szalmán hozza meg a legtöbb gyakorlati döntést az ország sorsával kapcsolatban már 2017-től kezdődően, a koronaherceg pedig nagy hangsúlyt fektet a modernizációs törekvésekre. Ez többek között a nemzet gazdagságát a múltban megalapozó olajkitermeléstől való fokozatos függetlenedés jelenti, amit elméletben sokkal környezetbarátabb alternatíváknak adna helyet, valamint az új irányt képviselik azok a gigaprojektek is, amelyek a potenciális befektetőket és turistákat vonzanák az országba. A kettő összeegyeztetése azonban legalább olyan nehezen kivitelezhető feladatnak tűnik, mint amilyet a modernebb, a világ felé nyitottabb, másik oldalról viszont a nemzetközi emberjogi szabályokat és szokásokat rendszeresen figyelmen kívül hagyó intézkedések meghozatala jelent politikai szinten - ez utóbbiak többek között a Human Rights Watch szerint is súlyos elnyomáshoz vezetnek az emberjogi aktivistákat, a politikai ellenzéket vagy a nőket illetően.

Az egyfelől ember-, és természetközpontú, másfelől a táj eredeti képét radikálisan átalakító és végleg megváltoztató, high-tech irány ellentmondásosságát a Line nevű város tervei mutatják be igazán látványosan: ez a település ugyanis minimális területet foglalna el a környezetből, de mégis egy 170 kilométer hosszú falat állítani a sivatagos és hegyekkel szabdalt régió közepére.

A Line a Vörös-tenger partján fekvő, tizenhatezer négyzetkilométeres alapterületű megapolisz, NEOM részét képezi és egészen extrém módon oldja meg a leendő kilencmillió lakos elszállásolását: ahelyett, hogy horizontálisan terjeszkedne és az egymástól messze fekvő körzeteket utcák kötnék össze, amelyen autókkal vagy tömegközlekedési eszközökkel utazva érik el úticéljukat az emberek, a Line vertikálisan növekszik, méghozzá 500 méteres magasságig, miközben a város szélessége mindössze 200 méteres. Ezt a szerkezetet egyetlen, egybefüggő felhőkarcoló megépítésével kivitelezik, amely 170 kilométer hosszan fut a tengerparttól sivatagokon és hegyeken át. A Wall Street Journal július 23-ai beszámolója szerint a falat alkotó épület könnyen környezeti problémák kialakulásához vezethet, mivel a környéken vándorló állatok mozgásának vagy a vizek folyásának is gátat szabhat a gigastruktúra (igaz, hogy egy hagyományos formájú város is akadályozhatná az állatokat). Arról nem is beszélve, hogy a környezetbe való illeszkedés, de még inkább a látvány kedvéért a Line-t kívülről visszatükröződő felület borítja be, ami szintén gondot okozhat az élőlények számára.

A korábbi tervek Mirror Line-ra keresztelt és 120 kilométer hosszúra tervezett komlexumának immár még hosszabb változatáról július 25-én hozott nyilvánosságra további részleteket a NEOM fejlesztési vállalat és bemutatták, hogyan fog pontosan megvalósulni a sosem látott méretű felhőkarcoló építése. Az elképzelések szerint a struktúrát egy-egy, 80 000 főt befogadó modulból illesztik össze, amelyek sok-sok emelet magasságban foglalják magukban a lakó-, és munkahelyeket, a szabadidős és kulturális központokat, az egészségügyi és oktatási intézményeket és a természetnek helyet adó területeket is, az infrastruktúrát pedig magas fokú automatizálás jellemzi, ahol a szállítási feladatokat például drónok oldják meg. A lakók nagysebességű vonatokkal közlekedhetnek a távolabbi helyszínek között, de sok utazásra nem lesz szükség, mert a "zéró gravitációs" épületben minden maximum öt perc sétányira megtalálható lesz, minimalizálva a közlekedéssel töltött időt.

"Az ipari forradalom után a városok a gépeket, az autókat és a gyárakat helyezték előtérbe, az emberek helyett. Olyan városokban, melyeket a világ legfejlettebb helyeiként tartunk számon, a lakók éveket töltenek az életükből közlekedéssel.

Miért áldozzuk fel a természetet a fejlődés oltárán? [...] És miért kéne elfogadnunk, hogy éveket vesztegetünk el az életünkből a közlekedés miatt. Éppen ezért át kell alakítanunk a hagyományos város koncepcióját futurisztikussá." - mondta el korábban, a Line építését bejelentő videóban, Mohamed bin Szalmán és a város valóban ennek a koncepciónak alapján fog megépülni, legalábbis a jelenlegi tervek szerint.

Az utcák és autók nélküli okosváros kibocsátásmentes, közeledési baleset-mentes és várakozásmentes lesz (a gyors és elektromos tömegközlekedésnek köszönhetően) a leírás szerint és a jelenlévő IoT rendszer ellenére az emberek és nem a technológia központba helyezésével valósul meg.

"Nem hagyhatjuk figyelmen kívül az élhetőséget és környezetet érintő krízist, ami a világunk városait jellemzi és NEOM az élén jár azoknak az új és fantáziadús megoldásoknak, amelyek ezt a problémát orvosolják."

- mondta a koronaherceg - "NEOM a Saudi Vision 2030 egyik legfontosabb projektje marad és az elhatározásunk, hogy megvalósítsuk a Line-t a nemzet érdekében, továbbra is töretlen."

(Fotó: NEOM Development)

Szaúd-Arábiában felépül a világ első utcák nélküli városa Neom, a szaúdi koronaherceg százötvenezer milliárd forintos projektje idén elkezdődik és rögtön egy olyan várossal indít, amelyben senkinek nem kell öt percnél többet sétálni ügyintézés miatt. A Line, a jövő városa, az embereké lesz, nem az autóké.


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.