Felsővezetékes autópályák készülnek, ahol a kamionok áramszedővel tölthetik magukat menet közben

2021 / 11 / 03 / Bobák Zsófia
Felsővezetékes autópályák készülnek, ahol a kamionok áramszedővel tölthetik magukat menet közben
Svédországban nem csak indukciós utakat teszteltek, hanem felsővezetékes pályákat is, Németország pedig arra készül, hogy az autópályái harmadán kiépíti a rendszert. Az áramszedős kamionok már Kaliforniában is felbukkantak és nemsokára megérkeznek az Egyesült Királyságba is.

A német Siemens vállalat elképzelése szerint az elektromos közúti teherszállítás jövőjét nem az út alá rejtett indukciós tekercsek, hanem a felsővezetékek jelentik, amelyek megbízhatóbban és nagyobb hatásfokkal töltik a kamionokat menet közben. Az első eHighway-t Svédországban nyitották meg 2016-ban az E16 autópálya két kilométer hosszú szakaszán.

A Scania felturbózott hibrid teherszállítói a felsővezetékhez intelligens áramszedővel kapcsolódtak, amelyek lekanyarodáskor automatikusan érzékelték a manővert és lecsatlakoztak a rendszerről. A járművek 5kW-os akkumulátora is fel tudott töltődni menet közben, így a további szakaszokon egy pár kilométer erejéig továbbra is elektromos üzemmódban, később pedig belsőégésű motoros hajtással tudtak haladni a kamionok.

2018-ban kiépült az Egyesült Államok első tesztpályája is, a másfél kilométeres útszakaszon a TransPower és a Mack Trucks által gyártott járművek: egy teljesen elektromos és két hibrid kamion járta az utat, hogy bizonyítsák, a technológiával jelentősen csökkenthető a járművek kibocsátása. A Siemens ezután Németországban is kipróbálta a módszer hatékonyságát, 2019 májusában indították el az A5 autópálya Frankfurthoz közeli 5 kilométer hosszú részén az első projektet, amelyet nem sokkal később az A1 autópálya eHighway-e követett, majd idén júniusban megnyitott a harmadik és eddigi legkomplexebb teszthelyszín is a B 462 főútvonalon. Ez utóbbi szakasz biztosítja a legizgalmasabb tesztelési lehetőséget, mivel a 3,4 kilométer hosszú pálya már nem csak egyenes úton, hanem élesebb kanyarokon és hidakon át is vezet.

Az útvonalon közlekedő öt kamion, mint ahogy a többi helyszín járművei is, az intelligens áramszedővel nyerik az energiát a vezetékből, a Siemens elmondása szerint ezzel felére lehet csökkenteni az energiafogyasztást a belsőégésű motoros megoldáshoz képest, miközben a járművek továbbra is elég jó tempóban, több mint 90 km/h-val tudnak haladni. A Tom Scottnak nyilatkozó David Cebon, a Cambridge Egyetem professzora, elmondta: számítások szerint ha az áramot elég olcsón adják a teherautók üzemeltetői számára, akkor egy-másfél év alatt behozza az árát az áramszedővel ellátott és emiatt a hagyományos típusoknál drágább kamion, a bevételekből pedig lehet majd finanszírozni az infrastruktúra további kiépítését és a befizetni azt az összeget a kormány számára, amivel pótolják a kiesett üzemanyagadót.

A hosszabb távú tervek szerint több száz, vagy akár több ezer kilométeren is megépítik a rendszert, a szakértői ajánlások alapján 2023-ig 300, 2030-ra pedig 4000 kilométer elektromos autópályára lenne szüksége az országnak ahhoz, hogy el tudja érni a kitűzött klímavédelmi céljait és a közlekedési/szállítmányozási szektor kibocsátását 40%-kal redukálja. Ha a teljes autópályarendszer 30%-át átalakítanák, és a vezetékek áramellátását megújuló forrásokból fedeznék, akkor évente hétmillió tonna szén-dioxid kibocsátását spórolnák meg.

A Siemens Mobility nem csak Németországban terjeszkedik, egyre több országban tervezik a hasonló rendszerek tesztjét, ennek jegyében már Nagy-Britanniában is elindították a következő programjukat: augusztusi bejelentés szerint a kilenc hónapos előkészítés után az eddigi leghosszabb felsővezetékekkel ellátott útszakaszt tesztelik majd az országban, az M180 autópályán 30 kilométeren tölthetik magukat a kamionok, később pedig egy teljes hálózatot is kialakítanának az országban. A leírás szerint a rendszer 18 hónapon belül behozná az új járművek árát az üzemeltetőknek és 15 éven belül az infrastruktúra fejlesztésébe befektető cégek számára is megtérülnének a költségek.

A felsővezetékes hálózatok mellett az indukciós technológiára épülő okosutak jelenthetik az alternatívát az elektromos teherszállítók energiaellátásának megoldására, a világ több pontján épülnek már ezek az útszakaszok is, ahogy arról korábban írtunk Svédországban már olyan busz is járja Gotland szigetét, amely az útból nyeri az energiáját.

(Fotó: Siemens)

További cikkek a témában:

Hidrogénes, akkumulátoros vagy trolikamionoké a jövő? Az elektromos autók már itt vannak, a dízel kocsikat kitiltás réme fenyegeti számos európai városból, de vajon mi lesz a kamionokkal?
Svédországban már jövőre megkezdődhet az elektromos járműveket menet közben töltő utak kiépítése A Gotland szigeten található Visbyben már most is olyan busz szállítja az utasokat a belvárosból a repülőtérre, ami az út bizonyos szakaszán magából az úttestből nyeri az energiát, de ez még csak a kezdet a svéd közlekedési igazgatóság távlati terveihez képest.
Hidrogénnel működő, önjáró utánfutók válthatják le a kamionokat a Hyundai szerint A Hyundai Trailer Drone-nak még vezetőfülkéje sincs, és egy e-Bogie nevű platformhoz kapcsolódva képes közlekedni.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.