Felvételen a tragédia pillanatának hangja, mikor a Titan merülőegység összeroppant

2025 / 05 / 30 / Bobák Zsófia
Felvételen a tragédia pillanatának hangja, mikor a Titan merülőegység összeroppant
Az OceanGate járműve öt embert szállított a Titanic roncsaihoz két évvel ezelőtt, mikor a merülőegység összeroppant, az utasok pedig azonnal meghaltak. Most új felvételek kerültek elő a tragédia pillanatáról, ahogyan azt a kísérőhajó utasai látták.

Az OceanGate Expeditions cég éveken keresztül szállított utasokat a Titanic roncsához, ami 3800 méteres mélységben fekszik az Észak-Atlanti-óceánban, a kanadai Új-Fundland partjaitól néhány száz kilométerre. A cég által használt Titan merülőegység struktúrája a szokásostól eltérő módon lett kialakítva: hosszúkás alakja, és a szénszálas anyagból készült hajóteste különleges megoldásnak számított, de, mint két évvel ezelőtt kiderült, az új technológia nem vált be, sőt, tragikus véget hozott a merülőegység és a benne utazók számára is.

2023 júniusában ugyanis a Titan utolsó expedícióján résztvevő öt utas, köztük az OceanGate vezetője, Stockton Rush, mind meghaltak, miután a jármű összeroppant merülés közben.

Hogy mi okozta a Titan vesztét pontosan, azt az Egyesült Államok Parti Őrsége a tragédia óta vizsgálja, a végső jelentést pedig 2025 végén fogják bemutatni. A merülőegységgel kapcsolatos problémák részleteire azonban gyorsan fény derült, már 2023 júniusának végén többen felfedték, hogy az OceanGate-nek, illetve Stockton Rushnak az expedíciókhoz való hozzáállásával voltak problémák: többek között a szénszálas anyag használatával kapcsolatban felmerült aggályokkal sem törődött, és a Titan nem esett át a független ellenőrzési folyamaton sem, aminek célja a jármű biztonságának felmérése és igazolása lett volna. Ahogy azt korábban írtuk: “a vezérigazgató állítólag többek között azzal dicsekedett Arnie Weissmannak, hogy a szénszálas anyagot, amelyből a Titan burkolatát építették, rendkívül kedvező áron sikerült megvásárolnia a Boeingtől, azt ugyanis a szavatossági idő lejárta miatt repülőgépek építéséhez már nem lehetett felhasználni. Amikor Weissmann rákérdezett, hogy ez nem aggasztja-e Rusht, a vezérigazgató állítása szerint öntelten reagált.

"Az egy dolog, hogy a repülőgépeknél szükség van mindenféle tanúsítványokra, de a szénszálas anyag tökéletesen megbízható"

- zárta rövidre a kérdést Rush, aki soha nem is érezte szükségét annak, hogy a Titant független szervezetekkel is ellenőriztesse.”

A Partiőrség vizsgálatáról és a Titan történetéről egy néhány napja debütált dokumentumfilm (Implosion: The Titanic Sub Disaster) hozott napvilágra még több információt, köztük olyan részleteket és felvételeket is, amelyeket eddig nem lehetett látni. Az egyik felvétel a Titan kísérőhajójának, a Polar Prince-nek az utasait mutatja, akik a merülőegységgel folyamatos kapcsolatban álltak az expedíció alatt, és állandó figyelemmel kísérték a Titanról érkező üzeneteket.

A Titan csak szöveges üzenetekkel tudott kommunikálni, az utolsó üzenete pedig a következő volt: “Kidobtunk két súlyt”.

Az üzenetet az ereszkedés megkezdése után körülbelül másfél órával közvetítette a jármű, és valószínűleg Paul-Henri Nargeolet, mélytengeri felfedező fogalmazta meg, akit Mr. Titanicként is ismertek a Titanic roncsainak feltérképezésében játszott jelentős szerepe miatt. A BBC által közzétett videórészlet tanúsága szerint az üzenet beérkezése előtt közvetlenül egy ajtócsapódáshoz hasonló hangot hallottak a kísérőhajó utasai - erre akkor került sor, mikor a merülőegység 3300 méter mélyen járt, vagyis már nem sok választotta el a Titanictól. (A videón 1:18-tól látható a részlet, illetve itt is megtekinthető.)

A felvétel egyik szereplője, aki társához fordulva megkérdezte, hogy mi volt ez a csattanás, Stockton Rush felesége, Wendy Rush volt. A csattanás valójában a Titan összeroppanásának hangja volt, vagyis az a pillanat, amikor az öt utas életét vesztette a mélyben.

A dokumentumfilmből az is kiderült, hogy a Titan végzetét valószínűleg nem látták előre a benne ülők, vagyis még az utolsó percekben sem voltak tudatában a merülőegység problémáinak. A Titannak ez volt a 84. merülése, és a szénszálas anyag gyengeségei már korábban megmutatkoztak, viszont a cég tovább folytatta az expedíciók szervezését az aggályok ellenére. Az utolsó merülés előtt egy évvel, a 80. expedíció közben hangos dörrenést hallottak az utasok a mélységből való visszatérés közben. A USCG szerint ez volt “a vég kezdete”, az a pont, amikor a hajótest anyagának rétegei elkezdtek szétválni egymástól. “Mindenki, aki a 80. merülés után a Titan fedélzetére lépett, az életét kockáztatta.” - mondta el Katie Williams parancsnokhelyettes.

A Titan maradványainak átfésülése során csak egy dolgot találtak épségben, szinte érintetlenül a kutatóegységek: egy tollat, ami Stockton Rush ingujjából került elő, néhány névjegykártyával és titanicos matricával együtt.

(Fotó: Pelagic Research Services/US Coast Guard)


Amikor egy virtuális sárkány segít a gyógyulásban – Te is részese lehetsz!
Amikor egy virtuális sárkány segít a gyógyulásban – Te is részese lehetsz!
Egyetlen százalék is elég lehet ahhoz, hogy egy beteg kisgyerek újra mosolyogjon – tedd meg Te is a Tőled telhetőt!
Homo Martianus – így alkalmazkodhat az ember a marsi élethez
Homo Martianus – így alkalmazkodhat az ember a marsi élethez
Hogy festenek majd utódaink a Vörös Bolygón?
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.