Folytatódik az eVTOL-forradalom: egy újabb légitaxi vált előrendelhetővé

2022 / 09 / 26 / Palotai Nándor
Folytatódik az eVTOL-forradalom: egy újabb légitaxi vált előrendelhetővé
Valamiért a legtöbb légitaxit gyártó cégnek eddig nem jutott eszébe, hogy védőburkolattal lássák el a járműveiken található rotorokat, a floridai Doroni Aerospace azonban már teszteli megoldást.

Egyre nehezebb lépést tartani a hírekben egyre többször felbukkanó légitaxikkal: oldalunkon is szinte heti rendszerességgel számolunk be újabbnál újabb eVTOL-koncepciókról, melyek a legtöbbször a drónok és a repülőgépek tulajdonságait ötvözik különböző arányban. A légitaxik közül egyeseknek egyáltalán nincsenek szárnyai – elég csak a Rakétán is bemutatott  Volocopter helikopterszerű eVTOL-jára gondolni, – más légitaxikon pedig inkább afféle rásegítésként van jelen, mint például az izraeli Air One esetében, de például a londoni SkyFly légitaxiján lévő szárnyak már valóban termelnek elég felhajtóerőt a hagyományos repüléshez is.

A 2016-ban alapított floridai startup, a Doroni Aerospace légitaxijának szárnyai inkább rásegítésként vannak jelen, amivel azonban a cég kitűnik, az a rotorok felépítése: a Doroni az elektromos légitaxijának rotorjait ugyanis egyenként is körbevette egy olyan védőburkolattal, ami valamiért a többi gyártónak eddig nem jutott eszébe, így a H1 névre keresztelt kétszemélyes jármű első ránézésre talán valamivel biztonságosabbnak tűnik társainál, ha aerodinamikusabbnak nem is.

A 650 kg súyú, és nagyjából 200kg teher szállítására képes H1 levegőbe emeléséről 8 darab rotor gondoskodik: ezek a gép két pár, nagy állásszögben rögzített szárnyának tövébe vannak elhelyezve, de a gép ezeken felül még két, a törzs végébe épített légcsavarral is rendelkezik, mely a vízszintes haladáshoz biztosít tolóerőt. A H1 maximális sebessége a tervezői szerint 225 km/h, az átlagos utazósebesség pedig 160km/h lesz, és egy feltöltéssel körülbelül 100km megtételére lesz képes. Ami az akkumulátorokat illeti, a cég állítása szerint mindössze 15-20 perc alatt lehet majd 20%-ról 80%-ra feltölteni.

A H1-et a tervezői úgy alkották meg, hogy megfeleljen a Szövetségi légügyi hatóság (FAA) könnyűszerkezetes sportrepülőgépekre vonatkozó előírásainak, ami a gyakorlatban azt fogja eredményezni, hogy a gépet a tulajdonosa akár 20 óra képzést követően önállóan vezetheti. Ami a biztonságot illeti, a H1 a nagyfokú redundancián túl egy beépített ejtőernyővel is rendelkezik, ami szükség esetén biztonságban a földre tudja juttatni a meghibásodott gépet.

A Doroni a jelenlegi ütemterve alapján 2023-ban fogja megteremteni a sorozatgyártás feltételeit, 2024-ben pedig a szükséges engedélyek megszerzésére fognak koncentrálni, az első sorozatgyártott példányokat pedig 2024 negyedik negyedévére ígérik. A jármű azonban már most előrendelhető, 150000 dollár, azaz körülbelül 63 millió forint ellenében.

(Fotó: Doroni Aerospace)

Már működik a rakétahátizsákok futurisztikus, elektromos vetélytársa A SkyPack névre keresztelt elektromos "jetpack" még nem nyerte el végső formáját, de első prototípusának tesztje sikeresen lezajlott.


"Mint egy párásító kerekekkel" - a Kawasaki bemutatta hidrogénhajtású motorját
A motorkerékpár nagyon alacsony kibocsátású, nagyrészt csak víz keletkezik a használata közben.
Naponta kétszer indulhat útra a szuperszonikus rakétameghajtású repülőgép
Naponta kétszer indulhat útra a szuperszonikus rakétameghajtású repülőgép
Megkapta az engedélyt a szuperszonikus repülésre az Mk-II Aurora.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.