Folytatódik az eVTOL-forradalom: egy újabb légitaxi vált előrendelhetővé

2022 / 09 / 26 / Palotai Nándor
Folytatódik az eVTOL-forradalom: egy újabb légitaxi vált előrendelhetővé
Valamiért a legtöbb légitaxit gyártó cégnek eddig nem jutott eszébe, hogy védőburkolattal lássák el a járműveiken található rotorokat, a floridai Doroni Aerospace azonban már teszteli megoldást.

Egyre nehezebb lépést tartani a hírekben egyre többször felbukkanó légitaxikkal: oldalunkon is szinte heti rendszerességgel számolunk be újabbnál újabb eVTOL-koncepciókról, melyek a legtöbbször a drónok és a repülőgépek tulajdonságait ötvözik különböző arányban. A légitaxik közül egyeseknek egyáltalán nincsenek szárnyai – elég csak a Rakétán is bemutatott  Volocopter helikopterszerű eVTOL-jára gondolni, – más légitaxikon pedig inkább afféle rásegítésként van jelen, mint például az izraeli Air One esetében, de például a londoni SkyFly légitaxiján lévő szárnyak már valóban termelnek elég felhajtóerőt a hagyományos repüléshez is.

A 2016-ban alapított floridai startup, a Doroni Aerospace légitaxijának szárnyai inkább rásegítésként vannak jelen, amivel azonban a cég kitűnik, az a rotorok felépítése: a Doroni az elektromos légitaxijának rotorjait ugyanis egyenként is körbevette egy olyan védőburkolattal, ami valamiért a többi gyártónak eddig nem jutott eszébe, így a H1 névre keresztelt kétszemélyes jármű első ránézésre talán valamivel biztonságosabbnak tűnik társainál, ha aerodinamikusabbnak nem is.

A 650 kg súyú, és nagyjából 200kg teher szállítására képes H1 levegőbe emeléséről 8 darab rotor gondoskodik: ezek a gép két pár, nagy állásszögben rögzített szárnyának tövébe vannak elhelyezve, de a gép ezeken felül még két, a törzs végébe épített légcsavarral is rendelkezik, mely a vízszintes haladáshoz biztosít tolóerőt. A H1 maximális sebessége a tervezői szerint 225 km/h, az átlagos utazósebesség pedig 160km/h lesz, és egy feltöltéssel körülbelül 100km megtételére lesz képes. Ami az akkumulátorokat illeti, a cég állítása szerint mindössze 15-20 perc alatt lehet majd 20%-ról 80%-ra feltölteni.

A H1-et a tervezői úgy alkották meg, hogy megfeleljen a Szövetségi légügyi hatóság (FAA) könnyűszerkezetes sportrepülőgépekre vonatkozó előírásainak, ami a gyakorlatban azt fogja eredményezni, hogy a gépet a tulajdonosa akár 20 óra képzést követően önállóan vezetheti. Ami a biztonságot illeti, a H1 a nagyfokú redundancián túl egy beépített ejtőernyővel is rendelkezik, ami szükség esetén biztonságban a földre tudja juttatni a meghibásodott gépet.

A Doroni a jelenlegi ütemterve alapján 2023-ban fogja megteremteni a sorozatgyártás feltételeit, 2024-ben pedig a szükséges engedélyek megszerzésére fognak koncentrálni, az első sorozatgyártott példányokat pedig 2024 negyedik negyedévére ígérik. A jármű azonban már most előrendelhető, 150000 dollár, azaz körülbelül 63 millió forint ellenében.

(Fotó: Doroni Aerospace)

Már működik a rakétahátizsákok futurisztikus, elektromos vetélytársa A SkyPack névre keresztelt elektromos "jetpack" még nem nyerte el végső formáját, de első prototípusának tesztje sikeresen lezajlott.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.