Ugyan már tavaly év elején írtunk arról a Rakétán, hogy a Mercedes elsőként kapott engedélyt Nevada államban egy hármas szintű, vagyis nem teljesen önvezető autó bevezetésére, a gyakorlatban még mindig sokkal jellemzőbbek az autonómia második lépcsőjén álló rendszerek.
Ezeknél a sofőr nem kell, hogy állandóan fogja a kormányt, vagy működtesse a pedálokat, miközben az autója tartja a távolságot az előtte haladóhoz képest, és a sávban marad, illetve bizonyos esetekben ki tudja kerülni, ami az útjában van. Mindehhez azonban azt feltételezi, hogy a vezető végig figyeli az utat. Ezzel szemben a hármas szinten a sofőrnek csak készen kell állnia arra, hogy közbelépjen, ha kell. A robottaxik gyártói, például a Waymo vagy a Cruise inkább a négyes szintet, vagyis a teljes önvezetést célozták meg. Ezeknél a vállalatoknál ugyanis azt tartják a legveszélyesebbnek, amikor a sofőrnek úgy is figyelnie kell, hogy hosszasan semmi dolga.
Az újra és újra felmerülő kérdés, hogy amikor a sofőrnek készen kellene állnia, és mégis baleset történik, kit terhel a felelősség.
Az első halálos önvezető autó-baleset felelőse ugyan megúszta a börtönt, de most a Ford és a Tesla rendszereivel kapcsolatban is törhetik a fejüket a hatóságok, és jó eséllyel az esküdtek. A The Washington Post olyan perekről számolt be, amelyeknél az Autopilot nevű, kettes szintű technológia használata mellett súlyos, esetenként halálos balesetek történtek. A vád szerint a gyártó túlzott a rendszer képességeivel kapcsolatban, ami hozzájárult a tragikus eseményekhez.
A fedélzeti kamerák felvételeivel is alátámasztott történetek közt találni olyat, amelynél egy Tesla egy álló autóba csapódott Arizonában. A sofőr, amint kiszállt az ütközés után, életét vesztette. Tennessee államban egy részeg férfi, miután végzett a műszakjával, majd megivott több sört és tequilát, nem vette észre, hogy a Model 3-a a forgalommal szemben halad, így megölve egy szemből érkező jármű sofőrjét. Ilyen helyzetekben előfordult már, hogy felmentették a gyártót, elfogadva az ügyvédek érvelését, miszerint egy felelőtlen ember felelőtlen cselekedeteiért nem őket kell okolni, most újra vizsgálódik az USA Közúti Közlekedésbiztonsági Hatósága, az NHTSA.
Két és fél éve ugyanez a hatóság arra volt kíváncsi, hogy miért csapódnak a Teslák parkoló tűzoltó- és rendőrautókba. Most az a kérdés, hogy a gyártó visszahívási programja megfelelően kezelte-e a visszaéléseket, illetve az Autopilot rendszer képességeivel kapcsolatos túlzásokat. Ami tovább árnyalja és nehezíti a helyzetüket, hogy akadt olyan haláleset, amellyel kapcsolatban peren kívül egyeztek meg - miközben a sofőr-áldozat videojátékozott vezetés közben.
A The Verge arról írt, hogy a Ford szintén kettes szintű BlueCruise-a is érintett több halálesetben, amivel magára vonta az NHTSA figyelmét. Mindkét esetben olyan járművekbe csapódtak bele a Fordok, amelyek az autópályának nem a leálló sávjában vesztegeltek. A kérdés ebben az esetben sem az, hogy vétlenek voltak-e a sofőrök, hanem az, hogy eleget tett-e azért a gyártó, hogy értsék a rendszerek működését, illetve azok megfelelően ellenőrizték-e a volán mögött ülőket.
(Borítókép: Paul Hennessy/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)