Forgalommal szemben vezetés, álló autókba csapódás - két "önvezető" rendszer miatt is vizsgálódnak Amerikában

2024 / 05 / 01 / Pőcze Balázs
Forgalommal szemben vezetés, álló autókba csapódás - két
Egyre több autóipari vállalat dolgozik kettes, ritkább esetekben hármas szintű vezetéstámogató rendszerekkel, a teljesen autonóm robottaxikról nem is beszélve, így egyre többször merül fel, hogy felelős-e a gyártó, ha baleset történik. Most a Ford és a Tesla autóival kapcsolatban is vizsgálódnak Amerikában.

Ugyan már tavaly év elején írtunk arról a Rakétán, hogy a Mercedes elsőként kapott engedélyt Nevada államban egy hármas szintű, vagyis nem teljesen önvezető autó bevezetésére, a gyakorlatban még mindig sokkal jellemzőbbek az autonómia második lépcsőjén álló rendszerek.

Ezeknél a sofőr nem kell, hogy állandóan fogja a kormányt, vagy működtesse a pedálokat, miközben az autója tartja a távolságot az előtte haladóhoz képest, és a sávban marad, illetve bizonyos esetekben ki tudja kerülni, ami az útjában van. Mindehhez azonban azt feltételezi, hogy a vezető végig figyeli az utat. Ezzel szemben a hármas szinten a sofőrnek csak készen kell állnia arra, hogy közbelépjen, ha kell. A robottaxik gyártói, például a Waymo vagy a Cruise inkább a négyes szintet, vagyis a teljes önvezetést célozták meg. Ezeknél a vállalatoknál ugyanis azt tartják a legveszélyesebbnek, amikor a sofőrnek úgy is figyelnie kell, hogy hosszasan semmi dolga.

Az újra és újra felmerülő kérdés, hogy amikor a sofőrnek készen kellene állnia, és mégis baleset történik, kit terhel a felelősség.

Az első halálos önvezető autó-baleset felelőse ugyan megúszta a börtönt, de most a Ford és a Tesla rendszereivel kapcsolatban is törhetik a fejüket a hatóságok, és jó eséllyel az esküdtek. A The Washington Post olyan perekről számolt be, amelyeknél az Autopilot nevű, kettes szintű technológia használata mellett súlyos, esetenként halálos balesetek történtek. A vád szerint a gyártó túlzott a rendszer képességeivel kapcsolatban, ami hozzájárult a tragikus eseményekhez.

A fedélzeti kamerák felvételeivel is alátámasztott történetek közt találni olyat, amelynél egy Tesla egy álló autóba csapódott Arizonában. A sofőr, amint kiszállt az ütközés után, életét vesztette. Tennessee államban egy részeg férfi, miután végzett a műszakjával, majd megivott több sört és tequilát, nem vette észre, hogy a Model 3-a a forgalommal szemben halad, így megölve egy szemből érkező jármű sofőrjét. Ilyen helyzetekben előfordult már, hogy felmentették a gyártót, elfogadva az ügyvédek érvelését, miszerint egy felelőtlen ember felelőtlen cselekedeteiért nem őket kell okolni, most újra vizsgálódik az USA Közúti Közlekedésbiztonsági Hatósága, az NHTSA.

Két és fél éve ugyanez a hatóság arra volt kíváncsi, hogy miért csapódnak a Teslák parkoló tűzoltó- és rendőrautókba. Most az a kérdés, hogy a gyártó visszahívási programja megfelelően kezelte-e a visszaéléseket, illetve az Autopilot rendszer képességeivel kapcsolatos túlzásokat. Ami tovább árnyalja és nehezíti a helyzetüket, hogy akadt olyan haláleset, amellyel kapcsolatban peren kívül egyeztek meg - miközben a sofőr-áldozat videojátékozott vezetés közben.

Nem csak a Teslánál aggódhatnak a növekvő hatósági nyomás miatt

A The Verge arról írt, hogy a Ford szintén kettes szintű BlueCruise-a is érintett több halálesetben, amivel magára vonta az NHTSA figyelmét. Mindkét esetben olyan járművekbe csapódtak bele a Fordok, amelyek az autópályának nem a leálló sávjában vesztegeltek. A kérdés ebben az esetben sem az, hogy vétlenek voltak-e a sofőrök, hanem az, hogy eleget tett-e azért a gyártó, hogy értsék a rendszerek működését, illetve azok megfelelően ellenőrizték-e a volán mögött ülőket.

(Borítókép: Paul Hennessy/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.