Ha a gyerekeken múlna, a világ egy sokkal élhetőbb hely lenne

2022 / 12 / 08 / Bobák Áron
Ha a gyerekeken múlna, a világ egy sokkal élhetőbb hely lenne
Valószínűleg nincs olyan gyerek, akinek ha LEGO-készletet adnak a kezébe, biztatni kéne, hogy építsen belőle valamit, ha pedig ez az elfoglaltság történetesen fenntarthatósági törekvésekkel is párosul, abból egészen jó ötletek is ki tudnak sülni.

Bár az elmúlt években számos vállalat jelentett be fenntarthatósági célokat és az államok is egyre szigorúbban szabályozzák a környezetet károsító tevékenységeket, az összkép még mindig messze áll attól, ami a szakértők szerint ideális lenne: a világ országai idén minden eddiginél több szén-dioxidot bocsátottak a levegőbe, műanyagból mintegy 400 millió tonnányit állítottunk elő, a légszennyezés következtében pedig Magyarországon is több mint tízezren halnak meg évente.

Az elmúlt években ugyanakkor számos pozitív fordulat is történt, elég csak a Nagy csendes-óceáni szemétsziget felszámolását célként kitűző The Ocean Cleanup projektre vagy a svájci Climeworks Izlandon felépített szén-dioxid-semlegesítő üzemére gondolni. Alulról építkező környezetvédelmi kezdeményezésekért nekünk sem kell a szomszédba mennünk, a PET Kupa kezdeményezésére például az elmúlt években több száz tonnányi hulladéktól sikerült megtisztítani a Tiszát,

Ahogy a fenti felsorolásból is látszik, ha a fenntarthatóságról van szó, a kreatív ötletek nem mindig "felülről", a kormányzattól vagy a mamutvállalatoktól jönnek, egy-egy jó ötlettel akár egy néhány fős csapat is képes lehet olyan változást elérni, aminek hosszú távú hatásai vannak a környezetünkre. Ugyanez a kreatív gondolkodás köszönt vissza a Vodafone Magyarország Alapítvány és a Skool által szervezett Zöld kód - Kódolj a holnapért! elnevezésű rendezvényen, amelynek a november végén megtartott döntőjében tíz, általános iskolásokból álló csapat mutathatta be, milyen ötletekkel változtatnának korunk legnagyobb problémáin.

A versenykiírás szerint a 3.-8. osztályos diákokból álló, két vagy három fős csapatoknak az ENSZ által 2015-ben meghatározott Fenntarthatósági Fejlődési Célok alapján kellett ötletekkel előállniuk az előre meghatározott öt kategória valamelyikében:

  • Minőségi oktatás
  • Felelős fogyasztás és termelés
  • Fellépés az éghajlatváltozás ellen és a szárazföldi ökoszisztémák védelme
  • Fenntartható városok és közösségek
  • Tiszta víz és alapvető köztisztaság

A döntősök a Vodafone új székházában, a Budapest One-ban mérhették össze a tudásukat, ahol a csapatok egy mentor iránymutatásai alapján, LEGO Boost készletekből igyekeztek fizikai formába önteni a korábban kidolgozott terveiket. Ez persze nem volt egyszerű feladat, hiszen az ötletek komplexitása a legtöbb esetben jócskán túlmutatott az építőkockák nyújtotta lehetőségeken, az elkészült robotok viszont így is jól szemléltették azokat a funkciókat, amelyeket a diákok kitaláltak.

Ötletekből pedig nem volt hiány: a Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola hetedik osztályos tanulói például a méhpusztulás okozta ökológiai katasztrófát igyekeztek orvosolni egy olyan drónnal, ami elvégzi a méhek feladatát (Robotok a méhek szolgálatában), míg a Mórahalmi Móra Ferenc Általános Iskola csapata egy olyan robotot készített Lecsó néven, amely a hátrányos helyzetű gyerekeknek segít a másokkal való kapcsolatteremtésben. A fődíjat végül három csapat megosztva vihette haza:

  • A Karolina Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium csapatának (Kurucz Lilla, Mokcsay Dóra, Zimmermann Katalin Emese) "Jelelj a jövőért!" pályázata: hallássérült gyermekek számára tervezett robot, mely mikrofonja segítségével jelnyelvre fordítja a beszédet.
  • A Vörösberényi Általános Iskola csapatának (Ujfalussy Ádám, Kun Zalán, Rákász Bertalan István) "Robáz" pályázata: ipari porszívó teljesítményével és darálóval felruházott közterületi robotporszívó.
  • A Budapest XIII. Kerületi Számítástechnikai Általános Iskola csapatának (Marozs Levente, Papp Levente Tibor, Töreki Dániel) "ZEM – Zöldebb jövőt Elsőlépés Mérőberendezés" pályázata: magaspor koncentrációt, hőmérsékletet és fényerőt mérő robot.

Flakstad Emőke, a Vodafone Magyarország Alapítvány főtitkára az eredményhirdetést megelőző beszédében elmondta, hogy a programozási ismereteket nem véletlenül szokták a 21. század angoljának nevezni, hiszen a jövőben nehezen lehet majd boldogulni digitális készségek nélkül. A fenntarthatósági ötletpályázat egyik megálmodója azt is hozzátette, hogy a felméréseik szerint az oktatási rendszer nincs felkészülve arra, hogy megfelelő digitális tudást biztosítson a diákoknak, ezért is tartják fontosnak, hogy a Vodafone az E-skola oldalon keresztül olyan online tananyagokat biztosít a diákok és tanárok számára, amelyek alkalmasak ezeknek a kompetenciáknak a fejlesztésére.

"A digitális kompetenciafejlesztés kapcsán nem csupán a gyermekek és diákok edukálása a cél, de legalább ilyen fontos pedagógusoké is" - tette hozzá Váczi Dorka, a Vodafone digitális oktatási programjának vezetője, aki elmondta, hogy a CodeWeek keretében most először meghirdetett pályázattal az volt a céljuk, hogy kedvet csináljanak a diákoknak az olyan alapvető kompetenciák elsajátításához, mint a programozás és a kódolás.

A további díjazottak:

  • A Gyöngyösi Felsővárosi Általános Iskola csapatának "Robocat" pályázata: a  macskára emlékeztető robot az iskolákban segít a diákoknak a szelektív hulladékgyűjtésben, például megmutatja, hogy melyik szemetet hova kell dobni, tömöríti a PET-palackokat és a fölöslegesen égő villanyt is lekapcsolja a folyosón.
  • A Vörösberényi Általános Iskola csikkszedő robotja.
  • A Budapest XX. Kerületi Nagy László Általános Iskola és Gimnázium csapatának "Kiaknázatlan kincsünk a víz" pályázata: a multifunkciós eszköz már a csatornában megtisztítja a szennyvizet, mindeközben pedig a vízenergiából áramot képes előállítani.
  • A Kazinczy Ferenc Református Általános Iskola és Óvoda csapatának Adatelemző robotja, ami képes felmérni, hogy hol fogyasztanak feleslegesen áramot, ezáltal a használatával optimalizálni lehet az energiafogyasztást.
  • A Sashalmi Tanoda Általános Iskola csapatának Figyelmeztető robotja pedig a Fenntarthatósági célok őrzője kategória díját vihette haza.

(Fotó: Bobák Áron/Rakéta.hu)

Az elektromos autók üzemeltetését, a nyelvtanulást és a fogászati röntgent is megkönnyítik az év leghasznosabb magyar digitális találmányai A Vodafone Magyarország alapítvány immár ötödik alkalommal adta át a Vodafone Digitális Díjat, amelyet minden évben olyan pályázóknak ítélnek oda, akiknek az ötletei a digitalizáció segítségével kínálnak megoldást napjaink legégetőbb kihívásaira.


Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.