Amennyiben ugyanis egy idegen civilizáció elég fejlett ahhoz, hogy elkezdje a fekete lyuk energiáját kitermelni, annak olyan nyomai is lehetnének, amit mi is érzékelhetnénk. Feltéve, ha tudnánk, hogy mit keresünk egyáltalán. Egy ilyen technológia ugyanis mindenképpen nyomokat hagyna egy forgásban lévő fekete lyuk esemény horizontján kívül – tehát azon a határon túl, ahol a lyuk gravitációja már túl erős, hogy onnan anyag és energia szökhessen meg. Egy hasonló művelet pedig megmagyarázná azokat a plazmakitöréseket is, melyeket már eddig észleltek időnként a fekete lyukak körül.
A most ismertetett módszer egyébként ötven év alatt a negyedik elméleti modell, mely segítségével a fekete lyukból energiát lehetne kinyerni. Papíron a dolog a következőképp fest: a fekete lyuk olyan gyorsan forog, hogy meghajlítja a téridőt – lényegében vonszolja azt magával, akár egy örvény. Ez azt jelenti a számítások alapján, hogy az ergoszférába (a fekete lyuk külső esemény horizontján kívüli terület) esett tárgy vagy energia negatív energiát kaphat, ami sehol máshol nem lehetséges az Univerzumban. Azonban a fekete lyuknak átadott negatív energia annak felel meg, mintha a fekete lyuk adna le tényleges energiát, vagyis energiát nyernénk ki belőle. Magyarán negatív energiával táplálnánk a fekete lyukat, hogy az energiáját megcsapoljuk. A tanulmány szerzői szerint ez úgy lehetne lehetséges, ha plazmát használnánk a célra, amelyet a csillagokban (így a mi Napunkban is) zajló mágneses folyamatok másolásával hoznánk létre. Ilyesmivel amúgy már a Földön is kísérletezünk: ez a plazma áll például a tokamak-technológia hátterében, melyről részletesebben lent lehet olvasni:
A csillagok plazmakitörésével két dolog történhet: megszökik az űrbe, vagy pedig visszahull a csillagba. Egy forgó fekete lyuk egroszférájában azonban elvileg más a helyzet: a plazma itt negatív energiát kap, ami azt jelenti, hogy a lyukból megszökő plazma energiával bővül, vagyis energiát vesz fel a fekete lyuktól.
Jelenleg mindez csak egy elméleti modell, de a tudósok most azon dolgoznak, hogy megfejtsék, miként működne ez a valóságban, és ha egy civilizáció ezzel a technológiával él, abban az esetben milyen nyomokat kellene keresnünk.
(Címlapkép/nyitókép: wikimedia commons/Quantum squid88)
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR