Hála a magyaroknak, új modell született az autonóm járművek irányítórendszeréhez

2021 / 03 / 21 / Perei Dóra
Hála a magyaroknak, új modell született az autonóm járművek irányítórendszeréhez
Az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat (ELKH) közleményében olvashatunk róla, hogy az ötös szintű (száz százalékban autonóm) járműfejlesztés egyik nagy kihívását az autóvezetés sokrétű dimenzióit figyelembe vevő irányítási rendszer kidolgozása jelenti. "Az autóvezetés ugyanis nem egy lineáris rendszer, amelyben adott sebességgel adott utat lehet megtenni – a valós közlekedésben az autó sebessége, iránya és környezete állandóan változik, ezért egy olyan irányítási rendszerre van szükség, amely mindezekhez egyidejűleg képes igazodni" – magyarázzák a fejlesztők.

A hasonló irányítási rendszerek fejlesztésekor a szakemberek gyakran a vezetéssegítő rendszerek működését veszik alapul, ami egyrészt logikus megközelítés, hiszen ezek már régóta megtalálhatóak a piacon, másrészt viszont egy autonóm rendszer megbízhatósága csak akkor lehet száz százalékos,

ha soha senkinek (még vészhelyzet esetén) sem kell beavatkoznia a folyamatba.

A beszámoló szerint a modell elkészítéséhez big data alapú analízis módszereket használtak a kutatók. A lefutott kísérletekből gyűjtött adatok elemzését követően nem egy neurálisháló-alapú modell építését tartották célszerűnek, mivel az a tanítás során túl komplexszé válhat a garantált minőségű, biztonságkritikus irányítási rendszer tervezéséhez. Helyette változó paraméterű modellstruktúrákkal, és az azokra épülő irányításmodellekkel dolgoztak.

Gyors és üres - a jövő autóversenyéhez nem kellenek sofőrök Ez lesz az igazi száguldó cirkusz - idén októberben sofőr nélkül fognak háromszáz kilométer per órával versenyezni Indianapolisban az autók. Technológiai bravúr és hatalmas lökés az önvezetés számára az idén októberben induló Indy Autonomous Challenge, ami a Roborace után a világ második, nagysebességű önvezető autók számára rendezett versenye lesz.

Az új irányítási modell egyszerre alkalmazkodik a jármű haladása során folyamatosan változó környezeti hatásokhoz, miközben folyamatosan garantált minőségi jellemzőket szolgáltat. Az algoritmust a CarSim autószimulációs szoftverrel tesztelték, ezen belül a Michigan Waterford Hills versenypálya virtuális modelljén futtatták a programot. "Az eddig elérhető nominális eljárásokkal összevetve az új modellezési eljárás alapján készült változat egy, az eddiginél jobban manőverező önvezető járműmodellt eredményezett.

"A különbségek elsősorban extrém manőverek, illetve hirtelen kanyarok esetén voltak látványosak" - olvasható a tanulmányban.

A módszer rendkívül adatigényes, ám még azok megszerzése után is sok munka vár a kutatókra, mire az algoritmus megfelel az adott feladatnak. Eredményükből mégis arra következtetnek, hogy az új eljárás alkalmazásával a nominálisnál hatékonyabb és nagyobb teljesítményű önvezetési modell születhet. A SZTAKI kutatói, Fényes Dániel, Németh Balázs és Gáspár Péter laborvezető, a SZTAKI Rendszer és Irányításelméleti Laboratóriumának kutatói a közelmúltban publikálták eredményeiket az Energies szaklapban.

(Fotó: Pixabay, Forrás: Eötvös Lóránd Kutatási Hálózat)

További cikkek a témában:

A Tesla is elismeri, hogy a "teljes önvezetés" nevű funkció valójában csak kettes szintű önvezetést takar A "Teljes Önvezetés" nem annyira teljes, mint ahogy a neve sugallja.

Jön az elektromos és az önvezető Volkswagen Transporter, még ha nem is ez lesz a neve A Volkswagen elektromos furgonja és kisbusza jövőre érkezik, az önvezető változatot 2025-re ígéri a cég.

Németországban már fejlesztik az utat, ami menet közben tölti az elektromos kamionokat A jövő autópályái alatt indukciós tekercsek generálják az áramot, a jövő kamionsofőrjei pedig diplomás értelmiségiek lesznek és távmunkában dolgoznak.


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.